غذادهی دستی به حیوانات وحشی، خطرآفرین برای حیات وحش

غذادهی دستی به حیوانات وحشی، خطرآفرین برای حیات وحش

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی استان اصفهان گفت: راهبرد اصلی بر این است که برای علف‌خواران در حد توان علوفه دهی دستی نداشته باشیم.

به گزارش «پارما»، حسین اکبری در گفت وگو با خبرنگار الماس اظهار کرد: با توجه به اینکه خشکسالی حاکم شده و دسترسی حیات وحش از جمله علف خواران و گوشت خواران با محدودیت هایی در منابع زیستگاه های طبیعی روبروست به همین منظور و به جهت مقابله و تأمین مناسب، راهبرد اصلی بر این است که برای علف خواران در حد توان علوفه دهی دستی نداشته باشیم .

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی استان اصفهان با اشاره به اینکه حیات وحش علف خوار از جمله کل، بز، قوچ، میش و آهو هستند، گفت: در عوض و بجای علوفه دادن دستی، حفاظت از زیستگاه ها، گشت و کنترل را بیشتر می کنیم تا شکار غیر مجاز صورت نگیرد .

وی تصریح کرد: در شرایط فصل سرد سال ممکن است حیوانات حیات وحش به مزارع و روستا نزدیک شوند اما اگر بحث حفاظتی از آن ها به خوبی انجام شود، از نظر تغذیه مشکلی وجود نخواهند داشت .

این مقام مسئول متذکر شد: در حیات وحش در فصل سرد زمستان ممکن است علوفه سبز وجود نداشته باشد اما به دلیل وجود رطوبت ناشی از بارندگی، علف خواران از علوفه خشک بهتر می توانند استفاده کنند و از نظر تغذیه ای مشکل آنچنانی ندارند .

اکبری گفت: با توجه به اینکه تابستان نیز خشکسالی شدیدی حاکم بود در چهار منطقه عباس آباد، کلاه قاضی، موته، قمشلو و منطقه شکار ممنوع کلاته در فصل تابستان و در ادامه فصل پاییز علوفه دهی دستی انجام دادیم .

وی خاطرنشان کرد: در فصل زمستان نیز تا حدودی علوفه دهی دستی انجام شد اما هرچه جلوتر آمدیم درصد علوفه دهی را کمتر کرده و در زمستان مقدار کمی علوفه دهی دستی انجام شده است .

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی استان اصفهان با بیان اینکه امسال وضعیت بارندگی به جز در شرق و شمال شرق، در مناطق غرب، جنوب غرب، مرکز اصفهان و دیگر زیستگاه ها خوب بود، گفت: این نوید بخش است که با این بارندگی ها علوفه های سبز بوجود آمده و در دسترس حیات وحش قرار گیرد .

این مقام مسئول ادامه داد: گوشت خواران وحشی ممکن است در فصل سرد با کمبود طعمه مواجه شده و در پیرامون شهرها و روستاها حضور پیدا کنند اما باید تا می توانیم از تغذیه دستی حیوانات علف خوار و گوشت خوار خودداری کنیم .

حسین اکبری اذعان کرد: اگر این حیوانات علوفه و غذادهی دستی نشوند طبق سازگاری که با طبیعت دارند مشکلی نخواهند داشت اما رهاسازی پسماند و غذاگذاشتن برای گوشت خواران باعث می شود که این حیوانات به شهرها و روستاها مایل شده و مشکلاتی ایجاده کرده و با سکونتگاه ها تعارضاتی پیدا کنند .

وی اشاره کرد: پیشنهاد و خواهش ما این است در فصل زمستان اگر حیوانات گوشت خوار و علف به مزارع و روستاها نزدیک شدند، مردم از آن ها مراقبت کرده و از غذادهی دستی به صورت جدی خودداری کنند .

اکبری بیان داشت: غذادهی دستی باعث می شود این حیوانات به محیط روستایی و شهری وابسته شوند، قابل ذکر است جمع آوری پسماند ها بیش از پیش به صورت اصولی از طرف دهیاری ها و شهرداری ها، همکاری مردم را می طلبد تا با جمع آوری اصولی پسماندها بتوانیم تعارضاتی را که با حیات وحش و انسان صورت می گیرد به حداقل ممکن برسانیم.

لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات