بررسی وضعیت کیفی هوای کلانشهر اصفهان در جلسه مجمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی استان اصفهان

بررسی وضعیت کیفی هوای کلانشهر اصفهان در جلسه مجمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی استان اصفهان

همزمان با دومین روز از هفته هوای پاک با شعار "تحقق هوای پاک، حقوق عامه، اراده ملی"، وضعیت کیفی هوای کلانشهر اصفهان در جلسه مجمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی استان اصفهان مورد بررسی شد .

به گزارش «پارما»، احمدرضا لاهیجان زاده سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با حضور در جلسه ماهیانه مجمع نمایندگان استان اصفهان، به ارائه گزارش وضعیت کیفی هوای کلانشهر اصفهان و تشریح شرایط موجود درخصوص آلودگی هوا پرداخت. وی ضمن اعلام سهم منابع آلاینده در آلودگی هوای شهر اصفهان، راهکارهایی را جهت مقابله با این وضعیت، پیشنهاد داد .

لاهیجان زاده به نوع سوخت و شدت مصرف انرژی در ایران اشاره کرد و اظهار داشت: ایران در شدت مصرف انرژی رتبه اول دنیا را به خود اختصاص داده و ما رای تولید یک محصول، بیش از دو برابر استاندارد جهانی، انرژی مصرف می کنیم و 94 درصد تولید در کشور با استفاده از سوخت های فسیلی انجام می شود .

وی در خصوص قانون هوای پاک افزود: 176 تکلیف دستگاه جهت اجرای این قانون درنظر گرفته شده است. 23 دستگاه در این قانون نام برده شده اند تا تکالیف مشخص شده را انجام دهند که از بین این 23 دستگاه، 12 دستگاه وظایف اصلی را عهده دار هستند .

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان اذعان کرد: با ارجاع این 176 تکلیف دستگاه به نخبگان کشور، اولویت بندی براساس سهم وظایف انجام شد که درنتیجه 16 محور از آن ها استخراج شد. از این بین 7 محور، وزن اصلی و اساسی را به خود اختصاص دادند که مجلس و دولت بایست درجهت اجرا و نطارت بر آن، فعالیت کنند .

وی درخصوص محورهایی که از بین محورهای مشخص شده، دارای اولویت بالاتری هستند، اظهار کرد: اولین محور، ارتقای استاندارد سوخت است که در شرایط فعلی به دلیل کمبود تولید بنزین و کاهش کیفیت در تولید آن اتفاق افتاده است. دومین محور، از رده خارج کردن خودرو های فرسوده است. که از 25 میلیون خودرو شماره گذاری شده، شش و نیم میلیون و 80 درصد ناوگان حمل و نقل عمومی بار و مسافر به سن فرسودگی رسیده است. همچنین 10 میلیون از مجموع 12 میلیون موتور سیکلت موجود، کاربراتوری و یا در سن فرسودگی قرار دارند .

لاهیجان زاده با ذکر اعداد مربوط به خروج خودروهای فرسوده و اثرگذاری آن در کاهش آلودگی هوای شهر اصفهان، ابراز داشت: اگر 190 هزار خودرو فرسوده داخل شهر اصفهان را از رده خارج کنیم، نزدیک به 34 درصد از آلودگی ناشی از ذرات معلق پی ام دو و نیم را کاهش خواهد یافت .

این مدیر استانی افزود: درکنار موارد فوق، خودروهای فرسوده به علاوه خودروهای تولیدی 2 شرکت خودرو ساز داخلی، دارای مصرف بنزینی در حدود 8 تا 10 لیتر در 100 کیلومتر هستند. همچنین درخصوص ورود خودروهای خارجی به کشور، درکنار الزام به ورود خودرو هیبریدی، پیشنهاد می شود تا واردکننده این قبیل خودروها، به ازای یک خودرو وارداتی 2 الی 3 خودرو فرسوده را خریداری و از رده خارج کنند .

مصرف بنزین، 107 میلیون لیتر در روز است که این حجم مصرف بنزین در کشور به دلیل خودروهای غیراستاندارد و فرسوده است .

وی به بیان راهکارهای قانونی با استفاده از اختیارت مجلس شورای اسلامی پرداخت و گفت: یکی از این راهکارها، پرداخت سهمی از قیمت خودرو به صندوق ملی محیط زیست توسط وارد کننده خودرو جهت خریداری خودروهای فرسوده توسط صندوق و از رده خارج کردن آن هاست. راهکار دیگر، اعطای تسهیلات کم بهره به صاحبان خودروی فرسوده است تا نسبت به خروج این خودروها از چرخه حمل و نقل اقدام کنند. راهکار دیگر، وادار کردن خودرو سازان داخلی به اختصاص سهمی جهت از رده خارج کردن خودروهای فرسوده است .

لاهیجان زاده درخصوص آلودگی ناشی از فعالیت نیروگاه تولید برق، کوره های آجر، شرکت صنایع ذوب آهن و فولاد مبارکه اصفهان، توجه اعضای مجمع نمایندگان استان را به نتایج مطالعه ای که در آن از مدل های روز دنیا استفاده شده جلب کرد که توسط نخبگانی در دانشگاه اصفهان و دانشگاه صنعتی اصفهان انجام شده است و تصمیم گیرندگان و تصمیم سازان می توانند از آن استفاده کنند .

وی ادامه داد: ظرفیت تولید برق نیروگاه شهید منتظری، 1600 مگاوات است که میزان کارایی آن درحالت خوشبینانه، 32 درصد و درحالت عادی، 28 تا 29 درصد برآورد می شود. با درنظر گرفتن کارایی نیروگاه های مجهز به سیستم سیکل ترکیبی که بین 60 تا 62 درصد است، میزان مصرف گاز به مقدار قابل توجهی کاهش می یابد که این اقدام، مقدار انتشار آلودگی را کاهش خواهد داد .

لاهیجان زاده مطرح کرد: مجوز ارتقا سیستم نیروگاه شهید منتظری به تکنولوژی سیکل ترکیبی اخذ شده است که اجرای آن به 750 میلیون دلار بودجه، نیاز دارد. مدت زمان تغییر فرآیند اعلام شده، 3 سال است. همچنین به مسئولین این نیروگاه پیشنهاد شده است که نیروگاه جدیدی در خارج از شعاع 50 کیلومتری شهر اصفهان احداث کنند و نیروگاه فعلی جمع آوری شده و محل آن به مکانی جهت تولید برق خورشیدی و یا شهرک صنعتی برای صنایع بدون آلایندگی، اختصاص داده شود .

کوره های آجرپزی موجود با تکنولوژی 40 الی 50 سال قبل فعالیت می کنند که درشرایط عادی، 6 درصد و در شرایط وارونگی دمایی، 14 درصد از سهم آلایندگی کل را، دارا هستند .

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان تعداد کوره های آجرپزی داخل شعاع 50 کیلومتری را 305 واحد اعلام کرد و گفت: راهکارهایی برای کنترل آلایندگی کوره های آجرپزی پیشنهاد شده است؛ احداث شهرک تخصصی برای استقرار کوره های آجرپزی، تغییر تکنولوژی کوره ها در مکان فعلی و ارائه مشوق هایی به منظور تغییر کاربری این واحدها، از جمله این پیشنهادها است.در این جلسه که باحضور مدیران ارشد استانی تشکیل شد دکتر احمدی کیا به ارائه نتایج پروژه تحقیقاتی سهم بندی منابع آلوده کننده هوای اصفهان که توسط اساتید دانشگاهی انجام شده است،پرداخت. سهم بندی منابع آلاینده، مدل سازی جریان آلودگی در سطح مناطق مورد مطالعه و رویکردهای کاهش آلودگی از نتایج این تحقیق بود.

لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات