خطر بیابان زایی اکثر مناطق خراسان شمالی را تهدید می‌کند

خطر بیابان زایی اکثر مناطق خراسان شمالی را تهدید می‌کند

http://www.bananews.ir/مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: خطر بیابان زایی اکثر مناطق این استان را تهدید می‌کند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) حسین آبسالان به مناسبت روز جهانی بیابان زدایی در گفتگو با خبرنگار مهر، فعالیت‌های انسانی در خراسان شمالی را مهم‌ترین دلیل افزایش سطح بیابان‌های خراسان شمالی ذکر کرد.

وی افزود: مطابق تعریف علمی بیابان هم اکنون بسیاری از مناطق این استان در زمره اراضی بیابانی و نیمه بیابانی تقسیم بندی می‌شوند.

آبسالان گفت: چرای بی رویه دام و بهره برداری شدید از پوشش گیاهی، شخم زدن اراضی در شیب بالا، کاشت محصولات زراعی در اراضی دیم زار، ورود دام به اراضی دیم زار پس از فصل برداشت و ... از جمله مهم‌ترین علل انسانی بیابان زایی در خراسان شمالی است.

وی فرسایش‌های بادی و آبی را از دلایل طبیعی افزایش سطح بیابان‌های دانست و تصریح کرد: البته این مسائل طبیعی نیز به علت اقدامات انسانی نامناسب در سال‌های گذشته بوده است.

این مسئول افزایش مهاجرت روستاییان به شهرها، از بین رفتن کشاورزی، کاهش درآمد دامداران، تبدیل جمعیت تولید کننده به جمعیت مصرف کننده و ... را از جمله اثرات بیابان زایی ذکر کرد.

وی در مورد اقدامات صورت گرفته برای مبارزه با بیابان زایی در خراسان شمالی اظهار داشت: پیش از این در سطح ۸۵ هزار هکتار از اراضی بیابانی منطقه میان دشت جاجرم عملیات تثبیت شن‌های روان با انجام اقدامات بیولوژیکی صورت گرفته است.

وی با اعلام اینکه تا قبل از تشکیل استان خراسان شمالی میان دشت جاجرم یکی از ۵ منطقه بحرانی خراسان بزرگ محسوب می‌شد افزود: هم اکنون با اقدامات صورت گرفته علاوه بر تثبیت شن‌های روان منطقه میان دشت جاجرم، این منطقه به مرتعی برای دامداران و منبعی برای افزایش درآمد تبدیل شده است.

حسین آبسالان اضافه کرد: هم اکنون در این منطقه سالیانه حدود ۱۴ هزار راس دام به مدت ۱۲۰ روز تعلیف شده که هزینه ریالی این میزان علوفه بیش از ۳۳ میلیارد ریال برآورد شده است.

وی عنوان کرد: پیش از این حدود ۱۲۰ خانوار دامدار این منطقه مجبور بودند مبلغ فوق الذکر را برای تامین علوفه دام‌های خود تقبل کرده و یا اقدام به فروش احشام خود کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی با بیان اینکه بیابان‌ها در صورت مدیریت صحیح و علمی به منبعی برای درآمد و سرزمینی سودآور تبدیل می‌شوند اظهار داشت: با اجرای یک مدیریت علمی می‌توان علاوه بر بهبود اکوسیستم بیابان از ظرفیت‌های باد، خورشید، مراتع، حیات وحش و ... در مناطق بیابانی استفاده کرد.

وی افزود: مراتع بیابانی در صورت اجرای طرح‌های مبتنی بر علوم روز، سبب افزایش تعداد دام، افزایش درآمد زایی روستاها و بهبود اوضاع زندگی دامداران و کشاورزان خواهند شد.

بیابان زدایی در ۶ هزار و ۵۰۰ هکتار از عرصه‌های طبیعی استان انجام شده است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی نیز اظهار داشت: از ابتدای تشکیل خراسان شمالی تاکنون بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ هکتار از عرصه‌های طبیعی استان نهالکاری، بذرکاری و مدیرت هرزآب شده‌اند.

موسی صابری با بیان اینکه در مجموع ۱۶۹ هزار هکتار از اراضی خراسان شمالی در زمره مناطق بیابانی تقسیم بندی می‌شوند افزود: بیابان امیرآباد جاجرم با ۱۰۱ هزارو ۴۰۱ هکتار، بیابان حوض خشک گرمه با ۲۸ هزار و ۲۷۹ هکتار و بیابان میاندشت اسفراین نیز با ۳۹ هزار و ۳۳۰ هکتار مجموع بیابان‌های خراسان شمالی را تشکیل می‌دهند.

وی میزان این بیابان‌ها را حدود ۶ درصد منابع طبیعی خراسان شمالی ذکر و تصریح کرد: برنامه‌های نهال کاری، بذرکاری و مدیرت هرزآب در این مناطق اجرا می‌شود.

صابری اضافه کرد: نهال‌های غرس شده در مناطق بیابانی خراسان شمالی، غالبا گونه‌های آتر پیلکس، قره داغ، قیچ و تاغ است.

 

    نظرات