بازگشت روستائیان در پی اجرای عملیات بیابان زدایی

بازگشت روستائیان در پی اجرای عملیات بیابان زدایی

http://www.bananews.irمدیر کل منابع طبیعی استان تهران گفت: با اجرای عملیات مقابله با بیابان زایی حدود سه هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی بیابانی جنوب تهران به زیر کشت رفت و موجب بازگشت روستائیان به این منطقه شد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) غلامحسین عبدی نژاد روز یکشنبه در بازدید از ابردژ ورامین با حضور نمایندگان سازمان ملل و نماینده فائو در ایران افزود: قبل از اجرای طرح مقابله با بیابان زایی، روستاها و مزارع شهرستان ورامین زیر شن های روان مدفون شده بود که بعد از اجرای این طرح روستائیان به منطقه بازگشتند.

وی بیان کرد: در این راستا ۳۵۰۰ هکتار از اراضی بیابانی این منطقه زیر کشت زراعت و باغبانی رفته که حدود چهار هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم برای روستائیان ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: یکی از اقدامات اجرایی مهم عملیات بیابان زدایی در استان تهران است که شهر ورامین نیز به عنوان یکی از مناطق بیابانی در اولویت برنامه های سازمان جنگل ها قرار دارد.

ابردژ در حدود ۲۵ کیلومتری شهر ورامین و ۴۵ کیلومتری تهران واقع شده است.

عبدی نژاد تصریح کرد کل اراضی تهران یک میلیون و ۳۵۰ هزار هکتار است که یک میلیون و ۱۵۰ هزار آن را که ۸۳ درصد از مساحت استان تهران است، اراضی منابع طبیعی و ۱۰ درصد آن را مناطق بیابانی تشکیل می دهد.

وی گفت: ۱۰ درصد مناطق بیابانی استان تهران در مناطق جنوب تهران، ملارد، شهریار، شهرری و ورامین پراکنده است.

وی اظهار داشت: در سال ۱۳۴۴ قبل از اجرای عملیات مقابله با بیابان زایی ۷۰ نفر شن روب برای پاک سازی شن های روان در خطوط راه آهن این شهرستان استخدام شدند که با اجرای عملیات مقابله با بیابان زایی و نصب باد شکن های غیرزنده، خسارت ناشی از شن های روان کاهش یافت.

عبدبی نژاد با بیان این که با اجرای عملیات مقابله با بیابان زایی ۴۰ هزار هکتار از اراضی استان تهران تحت پوشش جنگل های دست کاشت قرار گرفته است، افزود: از سال ۱۳۵۵ اجرای این طرح در استان تهران آغاز شد که در ابتدا ۱۰۰ هکتار از اراضی شهرستان ورامین تحت پوشش جنگل های دست کاشت قرار گرفت و امروز این طرح در ۱۵ هزار هکتار از اراضی بیابانی این شهرستان اجرایی شده است.

وی گفت: تاکنون فعالیت های بیولوژیک (کاشت جنگل های دست کاشت) و فعالیت های مکانیکی از جمله بادشکن های غیرزنده و مالچ پاشی در این منطقه اجرا شده است.

وی با اشاره به این که ورامین در منطقه بیابانی استان تهران واقع است، یادآور شد حداکثر میزان بارندگی این منطقه ۱۰۰ میلیمتر است، در حالی که تبخیر سالانه سه هزار میلیمتر است که نشان دهنده تبخیر ۳۰ برابری آب در این منطقه نسبت به میزان بارندگی است.

وی تصریح کرد تثبیت شن های روان، مهار کانون های بحران و کشت گونه هایی با نیاز آبی کمتر باعث رونق کشاورزی در این منطقه شده است.

وی با بیان این که ۲۰ درصد جمعیت کل کشور در تهران سکونت دارد گفت: بنا براین توجه به مسائل زیست محیطی این استان در اولویت برنامه های کار گروه مقابله با بیابان زایی قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: در این راستا مسائل تخریب سرزمین، مقابله با بیابان زایی در اولویت برنامه های سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری قرار دارد.

این مقام مسئول تاکید کرد هم اکنون پروژه تثبیت کربن و احیای حدود ۸۰ هزار هکتار از مناطق مخروبه با مشارکت ۷۰ روستا در دست اجرا است و امیدواریم با اجرای این پروژه و کار مشترک دولت، مردم و سازمان ملل متحد این طرح با موفقیت به پایان برسد.

    نظرات