لزوم بهره‌گیری از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان برای استفاده پساب فاضلاب در حوزه کشاورزی/راهکارهای موظف کردن صنایع آلاینده به پرداخت حق آلایندگی به شهرداری‌ها بررسی شد

لزوم بهره‌گیری از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان برای استفاده پساب فاضلاب در حوزه کشاورزی/راهکارهای موظف کردن صنایع آلاینده به پرداخت حق آلایندگی به شهرداری‌ها بررسی شد


به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی کلانشهر اهواز، امروز چهارشنبه ۲۸ دی‌ماه اولین جلسه کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری و کمیسیون توسعه و عمران شهری شصت و ششمین اجلاس مجمع شوراهای کلانشهرها و مراکز استان‌ها با حضور اعضا در شهر اهواز برگزار شد.

در این جلسه ابهامات قانون هوای پاک و ارائه راهکارها برای وصول مطالبات شهرداری‌ها از شرکت‌ها و صنایع آلوده و موظف کردن این صنایع به پرداخت حق آلایندگی بررسی شد.

موضوع اصلاح و تعیین مقیاس استاندارد سنجش آلودگی هوا برای شناسایی شهرهای آلوده و اقدام برای وصول عوارض آلایندگی و موظف کردن صنایع آلوده برای پرداخت آن‌ها از دیگر مطالب عنوان شده در این کمیسیون بود.

در ادامه این موضوع بر تبصره ۳ ماده ۲۷ عوارض سبز که می‌گوید شرکت‌های آلاینده اگر ظرف مدت تعیین شده حق آلایندگی خود را پرداخت نکنند مشمول ۰/۵، ۱ یا ۱/۵ درصد از محل فروش خود برای عوارض سبز می‌شوند، بررسی شد.

در ادامه این جلسه طرح الزام تخصیص بودجه توسط دولت برای جلوگیری و کنترل شهرهای دچار فرونشست مطرح و بر جلوگیری حفر چاه‌های غیرمجاز و مجوزهای سیاسی در این حوزه تاکید شد.

استفاده از پساب فاضلاب و ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان برای بهره‌گیری از این پساب‌ها در حوزه کشاورزی و جلوگیری از حفر چاه‌های جدید و مجوزهای بدون کارشناسی برای کشاورزی از موضوعاتی بود که برای کاهش فرونشست ضروری عنوان و بر توسعه همکاری شهرداری‌ها با شرکت‌های دانش‌بنیان تاکید شد.

اعلام خطر برای مناطق پرخطر در بحث فرونشست و همکاری با موسسات تخصصی در این حوزه و همچنین پیگیری و تلاش برای توزیع همگن امکانات و حمایت‌های مالی در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر و بالاتر از آن از موضوعاتی بود که در این کمیسیون بر آن تاکید و مورد بررسی قرار گرفت.

در مباحث کمیسیون عمران جهت‌گیری قرارگاه جهادی مسکن با رویکرد بازآفرینی شهری در بافت فرسوده نیز مطرح و انتخاب شهردار بافت فرسوده برای شهرها جهت مدیریت این حوزه و میراث فرهنگی شهر به عنوان یک پیشنهاد ارائه شد.

هماهنگی بین شهرداری و میراث فرهنگی برای جلوگیری از سردرگمی مردم در امور مربوط به بافت فرسوده و پیگیری و تسهیل تخفیفات عوارض مناطق فرسوده، بازآفرینی و حاشیه‌نشینی نیز از نکات ارائه شده بود.

در ادامه طرح اصلاح قانون توسعه شهری و تقسیمات کشوری مطرح و بنا شد این مجمع موضوع تعیین‌ تکلیف زمین‌های فاقد سند مالکیت که اکثراً فاقد کاربری هستند را از سوی مجلس پیگیری کنند.

همچنین تقسیمات کشوری و برخی مشکلات پیش آمده در مرزبندی شهرها و تداخل تعریف وظایف شهرها در برخی از این مرزها بررسی و بنا شد در اجلاس آینده از وزیر راه و شهرسازی برای رفع ابهامات در این حوزه برای حضور در جلسات کمیسیون دعوت بعمل آید.

در این جلسه اعضای این ۲ کمیسیون به تبادل نظر و اطلاعات در حوزه شهری و مدیریت شهری پرداختند و از جدیدترین قوانین برای اجرا و بهره‌وری بهتر از آن‌ها برای شهرها مطلع شدند. لینک اصل خبر در سایت شورای شهر اهواز

    منبع خبر

    شورای شهر اهواز

    شورای شهر اهواز یک شورای شهر در شهر اهواز می باشد

      نظرات