حق آلایندگی، لازمه ای برای جبران خسارت های زیست محیطی/ ضرورت سیاست گذاری صنایع در جهت کاهش آلودگی هوا

حق آلایندگی، لازمه ای برای جبران خسارت های زیست محیطی/ ضرورت سیاست گذاری صنایع در جهت کاهش آلودگی هوا


به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی کلانشهر اهواز احمد سراج در حاشیه شصت و ششمین اجلاس مشورتی روسای شورای اسلامی کلانشهرها و مراکز استان‌ها اظهار کرد: برگزاری چنین اجلاس‌هایی این فرصت را ایجاد می‌کند ‌تا کلانشهرها و مراکز استان‌ها به تجربیات و ظرفیت‌های یکدیگر آشنا شوند و بسیاری از موضوعات را به اشتراک بگذارند چرا که این مسائل با شدت کم یا زیاد دغدغه مشترک همه شهرها هستند.

وی افزود: حوزه پسماند یکی از دغدغه‌های جدی شهرها و کلانشهرها است؛ جمع‌آوری و بازیافت پسماند باید به گونه‌ای باشد تا کمترین آسیب به محیط زیست برسد.

سراج‌ گفت: کمبود ماشین‌آلات خدمات شهری یکی دیگر از این دغدغه‌های مشترک بوده چرا که سال‌های زیادی به دلیل عدم توجه دولت‌ها و عدم تامین مالی به میزان کافی این ماشین‌آلات تهیه نشده است؛ این موضوع منابع مالی زیادی را می‌خواهد و برای خریداری کردن حتما به مشارکت دولت نیاز است.

وی با بیان اینکه سهم شهرداری‌ها از عوارض آلایندگی از جمله مهمترین مطالبی بود که در جلسه امروز مطرح شد، ادامه داد: آلایندگی صنایع یکی از معضلات جدی اهواز و عمده شهرهای صنعتی است؛ بر اساس قانون تا زمانی که شرکت‌های آلاینده میزان آلایندگی را کاهش و به نقطه ایمن نرسانند باید درصدی از تولید خود را برای رفع مشکلات زیست محیطی پرداخت نمایند.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر اهواز تاکید کرد: در قانون بودجه ۱۴۰۱ دولت موظف شده که آیین نامه‌ای برای پرداخت عوارض آلایندگی تعیین کند که درصدهای ذکر شده در این قانون به ترتیب، نیم، یک و یک و نیم درصد هستند.

وی اضافه کرد: متاسفانه این آیین نامه تاکنون تدوین نشده و شرکت‌های آلاینده از ابتدای سال تا کنون از پرداخت عوارض آلایندگی که در اهواز حدود ۵۰۰ میلیارد تومان است سر باز زده‌اند، این مورد نیز یکی از مطالبات جدی است که شوراهای اسلامی شهرها از دولت دارند تا پرداخت شود. لینک اصل خبر در سایت شورای شهر اهواز

    منبع خبر

    شورای شهر اهواز

    شورای شهر اهواز یک شورای شهر در شهر اهواز می باشد

      نظرات