استفاده از سامانه‌های هشدار زمین‌لرزه به منظور کاهش تلفات

استفاده از سامانه‌های هشدار زمین‌لرزه به منظور کاهش تلفات

http://www.bananews.ir/معاون وزیر راه و شهرسازی درباره شناسایی و اقدامات موثر برای پیشگیری از زمین لرزه گفت: دستگاه‌های شتاب‌نگار زلزله طوری طراحی شده‌اند که با رسیدن امواج اولیه زمین‌لرزه شروع به کار و ثبت اطلاعات کرده و پس از پایان زمین‌لرزه دوباره به حالت اولیه باز می‌گردد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) محمود فاطمی عقدا در گفت‌و‌گو با ایلنا تصریح کرد: با گسترش دانش زلزله‌شناسی مهندسی و ابداع سامانه‌های هشدار سریع زمین‌لرزه، می‌توان در هشدار زودهنگام زلزله در برخی مناطق از شتاب‌نگار‌ها استفاده کرد.

رئیس مرکز تخقیقات ساختمان و مسکن خاطرنشان کرد: با توجه به اختلاف سرعت سیر امواج زمین‌لرزه با یکدیگر و همچنین با امواج رادیویی، می‌توان از این اختلاف زمانی برای هشدار استفاده کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در توضیح مطلب فوق افزود: با دریافت اولین امواج زمین‌لرزه توسط دستگاه‌های شتاب‌نگار در مناطق نزدیک به کانون زمین‌لرزه هشدارهایی به سیستم‌های مهم و حیاتی نظیر شبکه گاز و انتقال آب و برق، خطوط نیرو و نیروگاه‌ها ارسال می‌شود و آن‌ها به شیوه‌ای از پیش برنامه‌ریزی شده، امور را مدیریت و کنترل می‌کنند.

وی گفت: حتی در مواقعی که این فاصله زمانی طولانی‌تر است می‌توان از طریق سیستم‌های ارتباط جمعی به مردم نیز هشدار داد.

وی خاطرنشان کرد: البته این هشدار نهایتاً در بهترین حالت و در صورتی‌که فاصله زمانی بین چشمه‌های زمین‌لرزه و مناطق شهر به حد کافی زیاد باشد کمتر از دقیقه یا حداکثر دقیقه خواهد بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: همچنین با توجه به حیاتی بودن ساعات اولیه پس از رویداد زمین‌لرزه در مناطق شهری برای امداد و نجات که به ساعات طلایی معروف هستند، سامانه‌های دیگری نیز با کمک دستگاه‌های شتاب‌نگار زلزله طراحی شده‌اند که سامانه‌های پاسخ سریع نامیده می‌شوند.

فاطمی عقدا ادامه داد: در این سامانه‌ها با استفاده از اطلاعات ثبت شده توسط مجموعه‌ای از دستگاه‌های شتاب‌نگار که به صورت متراکم در مناطق شهری نصب شده‌اند می‌توان در زمان بسیار کوتاهی پس از رویداد زلزله نقشه‌های بیشینه شتاب، شدت و خسارت زمین‌لرزه را تهیه کرد و بر اساس لایه‌های اطلاعاتی از قبل تهیه شده، مدیریت بحران و عملیات امداد و نجات را تسهیل و بهینه کرد.

رئیس مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن تصریح کرد: طراحی و اجرای سامانه‌های پاسخ سریع زمین‌لرزه در شهرهای بزرگ و لرزه‌خیزکشور مانند تهران، تبریز، شیراز، مشهد و کرمان می‌تواند نقش مهمی در کاهش تلفات ناشی از رویداد زمین‌لرزه‌های بزرگ و مدیریت مناسب‌تر این پدیده طبیعی داشته باشد.

 

 

    نظرات