«مالیات بر خانه‌های‌خالی» برای صدمین بار پیگیری می‌شود

«مالیات بر خانه‌های‌خالی» برای صدمین بار پیگیری می‌شود

http://www.bananews.ir/سخنگوی کمیسیون عمران: با اجاره‌های فعلی، هیچ‌کس خانه‌اش را خالی رها نمی‌کند

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) رییس کمیسیون اقتصادی مجلس که در اعلام وعده‌های لعاب‌دار برای بازار مسکن، سابقه طولانی دارد، طی چند روز گذشته در گفت‌وگو با خبرگزاری‌ها، از پیگیری مجلس برای تصویب طرح اخذ مالیات از خانه‌های خالی خبر داده است.

ارسلان فتحی‌پور در حالی از پیگیری این طرح در مجلس خبر داده که طبق اعلام مهرداد لاهوتی -سخنگوی کمیسیون عمران مجلس- هنوز کمیسیون‌ها در مجلس جدید تشکیل جلسه نداده‌اند.

به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، فتحی‌پور در ابتدای تابستان سال۸۹ نیز در مصاحبه‌ای از پیگیری مجلس برای کنترل قیمت مسکن در تهران خبر داده بود که البته بعد از آن، هیچ اتفاق خاصی ناشی از تصمیم مجلس برای بازار مسکن تهران نیفتاد.

اکنون در حالی طرح اخذ مالیات از خانه‌های خالی برای صدمین بار توسط مسوولان مطرح می‌شود که سال گذشته وزارت مسکن وقت، بسته مالیاتی کاملی را حاوی اخذ انواع مالیات از معاملات مسکن، املاک بدون استفاده و زمین‌های بایر، به دولت ارائه کرد که پیگیری این بسته تاکنون مسکوت باقی مانده است.

یکی از دلایل عمده‌ای که باعث شده تلاش‌های چندساله دولت برای مقابله مالیاتی با سوداگران مسکن، هر بار ناکام بماند، خلأ قانونی اجرای آن است، به طوری که مراجع مالیاتی به دلیل آنکه مطرح می‌کنند برای اخذ مالیات جدید باید مجلس قانون وضع کند، عملا طرح‌های سال‌های ۸۷ و ۸۸ دولت مبنی بر اخذ مالیات از معاملات مکرر را از همان زمان به حالت تعلیق درآورده‌اند.

اکنون چنانچه نظر اخیر رییس کمیسیون اقتصادی مجلس درباره تصویب قانون اخذ مالیات از خانه‌های خالی، واقعا در مجلس بررسی و به تصویب برسد، طلسم خانه‌های خالی می‌شکند.

این در حالی است که ورود مجلس به این طرح حداقل سه ماه زمان می‌برد و مزایای آن لااقل در تابستان امسال، مشاهده نخواهد شد.

در این باره لاهوتی از کمیسیون عمران مجلس به «دنیای‌اقتصاد» گفت: در حال حاضر در بازار مسکن تهران، موضوع خانه‌های خالی چالش نیست چون که با توجه به نرخ‌های سنگین اجاره‌بها، برای مالکان صرف نمی‌کند خانه‌هایشان را خالی نگه دارند، بنابراین پرداختن به بحث مقابله مالیاتی با خانه‌های خالی، در شرایط کنونی ضرورت محسوب نمی‌شود.

 

 

    نظرات