تخریب محیط زیست طبیعی، قابل جبران نخواهد بود

تخریب محیط زیست طبیعی، قابل جبران نخواهد بود

معاون سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور؛

توسعه باید به گونه ای باشد که سرمایه‌های زیستی از بین نرود و هر جا لازم است بتوان اقدام های احیایی انجام داد.

به گزارش «پارما»، حسن اکبری معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور صبح امروز در نشست معاونین محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سراسر کشور که در اصفهان برگزار می شود، اظهار داشت: سازمان حفاظت محیط‌زیست در سطح کلان، سازمان مظلومی است، مظلوم ترین بخش در این سازمان نیز حیات وحش و طبیعت است؛ این به این معنا نیست که در سایر بخش‌های محیط زیست وضعیت خوبی داریم. برای مثال آلودگی هوا رسوا کننده است زیرا دیده می‌شود اما نابودی حیات وحش دیده نمی‌شود .

نابودی محیط زیست، حیات وحش و منابع طبیعی کشور، قابل جبران نیست

اکبری افزود: بخش زیادی از ذخایر ژنتیکی و تنوع زیستی طی 70 سال اخیر از بین رفته‌اند و ادامه این روند در آینده قابل جبران نخواهد بود .

وی ادامه داد: نزدیک به 50 سال پیش در همین شرق اصفهان گونه گورخر ایرانی وجود داشت یا در منطقه حفاظت شده عباس آباد، یوزپلنگ آسیایی را داشتیم اما امروز این گونه‌ها نیستند، جبیر و بسیاری از گونه‌های پرندگان کاهش جدی جمعیت داشته اند و اگر چه ذخایری باقی مانده اما بخش زیادی از بین رفتند و این حاصل توسعه‌ای بوده که طی 60 الی70 سال اخیر اتفاق افتاده است .

معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور تصریح کرد: اگر روند نابودی منابع طبیعی کشور با همین روند ادامه داشته باشد و از بین برود در آینده قابل جبران نیست .‌

اکبری با بیان اینکه رسالت ما جلوگیری از نابودی بیشتر محیط زیست کشور است، مطرح کرد: قصد ما رفتارهای بازدارنده در مسیر توسعه کشور، نیست اما می‌خواهیم توسعه به گونه‌ای باشد که سرمایه‌های زیستی از بین نرود و هر جا لازم است اقدام های احیایی انجام دهیم. مسئله آلودگی هوا با علم قابل حل است اما اگر یوزپلنگ آسیایی منقرض شد، نسل این گونه زیستی قابل جبران نخواهد بود.

معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست کشور خطاب به معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان و مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان که از حاضران جلسه بودند، در خصوص موضوع اکوتوریسم و اکوپارک‌ها در اصفهان، ابراز داشت: درصورت وجود سرمایه گذاری مناسب در حوزه توریسم، آمادگی انجام کارهای بنیادین و اساسی داریم. لازمه این اتفاق، سرمایه گذاری افرادی است که عاشق و دوستدار محیط زیست هستند.

اکبری افزود: کار خوبی که در تانزانیا و کنیا در خصوص اکوپارک‌ها وجود دارد و همین سهمی که دنیا در اکوتوریسم دارد، ما نداریم در حالی که عمده درآمد حاصل کشورهایی چون تانزانیا و کنیا از اکوتوریسم است .

وی با اشاره به اینکه نیمی از جمعیت آهوان کشور در استان اصفهان است، اظهار داشت: این استان بیشترین جمعیت بز و قوچ و میش و آهوان کشور را دارد و آمادگی داریم اگر سرمایه گذاری خوب که مطابق با اصول و برابر با برنامه جامع پیش بیاید. استفاده از ظرفیت اکوتوریسم در اصفهان می‌تواند نه تنها در سطح کشور بلکه در سطح خاورمیانه حرف برای گفتن خواهد داشت، اگر سرمایه گذاری خوب وجود دارد، هدایت کنید تا کار خوبی را در اکوتوریسم با محوریت مشاهده حیات وحش داشته باشیم .

لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات