۳۹ درصد بودجه ۱۴۰۲ به حمل و نقل عمومی اختصاص دارد/ ۱۷ درصد بودجه برای کاهش آلودگی‌های زیست محیطی

۳۹ درصد بودجه ۱۴۰۲ به حمل و نقل عمومی اختصاص دارد/ ۱۷ درصد بودجه برای کاهش آلودگی‌های زیست محیطی

    ۳۹ درصد بودجه ۱۴۰۲ به حمل و نقل عمومی اختصاص دارد/ ۱۷ درصد بودجه برای کاهش آلودگی‌های زیست محیطی

    عضو کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: ۲۲ هزار میلیارد تومان به عنوان بودجه شهر در سال ۱۴۰۲ تعیین شده است، ۳۹ درصد آن که بیش از ۷.۵ هزار میلیارد تومان است برای حوزه حمل و نقل عمومی و برقراری تعادل و تناسب زیرساخت‌های شهری این حوزه پیش بینی شده است. ۱۷ درصد نیز برای کاهش آلودگی‌های زیست محیطی و بهبود زندگی شهری است.

    به گزارش اداره ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر اصفهان، احمد شریعتی در برنامه رادیویی صدای شهر درباره معضل آلودگی هوا اظهار کرد: مسائل زیستی محیطی و آب اولویت‌های شهر اصفهان هستند. ما در شهری زندگی می‌کنیم که ظرفیت صنعتی بالایی دارد و مهاجرپذیر است. علاوه بر این خشکسالی‌ها و تردد بیش از حد مجاز وسائل نقلیه سبب وضعیت کنونی هوای اصفهان شده است.

    وی افزود: در چند روز گذشته، برودت هوای اصفهان منجر به پدیده وارونگی دما شد و شاهد وجود ذرات حتی تا ۶ برابر حد مجاز در هوای شهر بودیم که نتیجه آن آلودگی شدید هوا شد.

    عضو کمیسیون بهداشت، سلامت و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: واقعیت‌ها را نمی‌توان انکار کرد. ما در اصفهان به لحاظ کم کاری‌ها و بی‌توجهی‌های ناشی از اصفهان ستیزی دچار مشکل شده‌ایم. کشاورزان ما حقابه‌ای داشتند اما با بیان کردن مباحثی این حق را از آن‌ها دریغ کرده و اصفهان را دچار مشکل کردند.

    وی خاطرنشان کرد: استان‌های هم جوار از خلیج فارس آب را به مناطق خود منتقل کردند آن هم با استفاده از بودجه صنایعی که آلایندگی آن برای اصفهان است. چرا ما از حق خود در این زمینه استفاده نکنیم؟ البته ما با استفاده از چند راهکار در حال پیگیری هستیم و بحث انتقال آب از دریا و دیگر محورها عملیاتی می‌شود.

    عضو کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان در خصوص اقدامات انجام شده در زمینه مقابله با آلودگی هوا بیان کرد: هفته گذشته معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست در اصفهان حضور پیدا کرد تا از نزدیک وضعیت این شهر را مشاهده کند. آقای سلاجقه در این بازدید از مردم اصفهان عذرخواهی کرد که کفاف قضیه را نمی‌دهد. البته دو مشعل مازوت سوز خاموش شد اما باید اقدامات بیشتری صورت گیرد.

    وی بیان کرد: به کمک دولت برای توسعه حمل و نقل پاک نیاز داریم، استفاده از سوخت یورو ۵ نیز موثر است. قول‌هایی داده شده اما باید به عمل تبدیل شود.

    شریعتی اظهار کرد: ۲۲ هزار میلیارد تومان به عنوان بودجه شهر در سال ۱۴۰۲ تعیین شده است، ۳۹ درصد آن که بیش از ۷.۵ هزار میلیارد تومان است برای حوزه حمل و نقل عمومی و برقراری تعادل و تناسب زیرساخت‌های شهری این حوزه پیش بینی شده است. ۱۷ درصد نیز برای کاهش آلودگی‌های زیست محیطی و بهبود زندگی شهری است.

    وی ادامه داد: براساس لایحه‌ای ۲۲ بندی شورای شهر مصوب کرد که در راستای کاهش آلودگی هوا و بهبود کیفیت هوا گام برداشته شود.

    عضو کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: امروز آمار سرطان‌ها و بیماری‌های ریوی در اصفهان بالا است، اگر ثابت شود که این بیماری‌ها ناشی از آلودگی هوا است از نظر حقوقی دیه دارد. کمیته‌ای در این خصوص تشکیل شده و بررسی‌های لازم را انجام می‌دهیم تا علل این آمار مشخص شود.

    وی افزود: پیشنهاد دادیم در شعاع ۵۰ کیلومتری اصفهان بر اساس قانون هوای پاک، صنایع آلاینده وجود نداشته باشد و این موضوع از سوی استانداری باید پیگیری شود. نمایندگان اصفهان در مجلس نیز باید صدای مردم را به گوش دولت برسانند.

    شریعتی در خصوص اقدامات مدیریت شهری در حوزه حمل و نقل عمومی گفت: مردم را به استفاده از حمل و نقل عمومی تشویق می‌کنیم، برای مترو بودجه تعیین می‌کنیم و به دنبال راه اندازی بخشی از خط ۲ هستیم. خط شرق را نیز پیگیری خواهیم کرد، علاوه بر این توسعه خطوط بی آر تی نیز را دنبال می‌کنیم.

    وی تصریح کرد: رفع گلوگاه‌های ترافیکی نیز در بودجه مورد توجه است و منطقه به منطقه در حال پیگیری هستیم. کار زیاد است و تلاش می‌کنیم که حل مشکل ترافیک را دنبال کنیم.

    عضو کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: هفته گذشته چندین هزار نهال در شرق اصفهان کاشته شد که نتایج آن در سال‌های آینده دیده می‌شود. علاوه بر این در دیگر نقاط اصفهان نیز نهال‌کاری‌هایی انجام شده که اگر نبود وضعیت هوای اصفهان فاجعه می‌شد.

    وی افزود: سیستم حمل و نقل عمومی باید نو یا بهسازی شود، دولت نیز در سوخت یورو ۵ باید کمک‌های لازم را انجام دهد.

    شریعتی اظهار کرد: اصفهان در سال ۱۳۴۸، ۱۲ هزار دوچرخه داشته و به شهر دوچرخه‌ها مشهور بوده است. در دوره‌ای ایستگاه‌های دوچرخه راه اندازی و مسیرهایی ایجاد شد. فرهنگ سازی در این حوزه نیز باید انجام شود تا کمک شود که استفاده از وسائل حمل و نقل آلاینده کاهش پیدا کند.

    وی ادامه داد: محل دفع نخاله‌های ساختمانی باید جابجا شود، مردم گناهی ندارند و باید در این زمینه اقدام کرد زیرا وجود این نخاله‌ها سبب این مشکلات مضاعف برای آلودگی هوای اصفهان می‌شود.

    انتهای پیام/

    لینک اصل خبر در سایت شورای شهر اصفهان

      منبع خبر

      شورای شهر اصفهان

      شورای شهر اصفهان یک شورای شهر در شهر اصفهان می باشد

        نظرات