۱۰ میلیون متر مکعب آب به دریاچه پریشان می رسد

۱۰ میلیون متر مکعب آب به دریاچه پریشان می رسد

www.BanaNews.irمدیر عامل شرکت آب منطقه ای فارس از آبرسانی ۱۰ میلیون متر مکعبی به دریاچه پریشان خبر داد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) حمید رضا دهقانی ظهر سه شنبه در نشست خبری با اشاره به آخرین وضعیت مصرف آب در فارس افزود: با توجه به بارندگیهای مناسب سال آبی گذشته، فارس همچنان گرفتار خشکسالی است.

وی ادامه داد: طی سال آبی جاری ۳۰۶ میلی متر بارندگی در فارس روی داده که با توجه به این شرایط همچنان وضعیت بارندگی استان فارس نسبت به میانگین بلند مدت ۱۷ درصد کاهش دارد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای فارس با اشاره به اینکه متوسط بارندگی در استان فارس از سال ۸۶ تاکنون کاهش داشته یادآور شد: طی سالهای گذشته با توجه به خشکسالیهای آخیر سطح بارندگی در استان از ۳۳۰ میلی متر به ۳۰۶ میلی متر رسیده که این روند نشان از تغییر اقلیم در فارس است.

۷۵ درصد از منابع آبی زیر زمین مصرف شده است

دهقانی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه منابع آبی زیر زمینی استان نیز به شدت در حال کاهش است، گفت: مصرف آب از منابع آبی زیر زمینی کشور حدود ۵۶ میلیون متر مکعب است که از این رقم حدود هشت میلیارد متر مکعب در استان فارس مصرف می شود.

وی تصریح کرد: سال گذشته در کل کشور ۶۰۰ کیلومتر کف شکنی انجام شده که یک سوم و یا ۲۰۰ هزار متر آن در استان فارس بوده است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای فارس با اشاره به اینکه اکثر منابع آبی استان صرف کشاورزی می شود، یادآور شد: حدود ۹۵ درصد از منابع آبی فارس مصرف کشاورزی، چهار درصد مصرف شرب و یک درصد مصرف صنعتی دارد.

دهقانی تصریح کرد: کشت گندم، برنج و... در فارس باعث افزایش مصرف آب می شود در حالیکه باید با استفاده از روش های کشت نوین در مصرف آب کشاورزی نیز صرف جویی انجام شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص وضعیت سد های استان فارس نیز گفت: سد درودزن پس از اتمام فصل آبیاری ۴۸۸ میلیون متر مکعب آب ذخیره دارد که به نسبت سال گذشته و ۳۴۱ میلیون متر مکعب آب، شاهد افزایش آب در این سد هستیم.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای فارس تصریح کرد: سد ملاصدرا نیز ۱۱۳ میلیون متر مکعب آب دارد که به نسبت سال گذشته با ۱۵۵ میلیون متر مکعب شاهد کاهش آب این سد هستیم که البته در سال جاری آب این سد به تولید برق اختصاص داده شد و در مجموع در سال جاری تولید برق از نیروگاه های برق آبی استان فارس پنج برابر افزایش داشته است.

کمک به احیای دریاچه های پریشان و بختگان"

دهقانی در ادامه سخنان خود با اشاره به وضعیت دریاچه های استان نیز، گفت: پروژه مهمی که در سال جاری اجرایی می شود تامین ۱۰ میلیون متر مکعب آب برای دریاچه پریشان است که این کار از محل سد نرگسی کازرون انجام می شود.

وی تصریح کرد: همچنین ۴۷ میلیون متر مکعب آب نیز برای دریاچه بختگان رها شده است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای فارس با بیان اینکه تنها دلیل خشک شدن دریاچه های استان فارس خشکسالیهای چند سال اخیر است، گفت: نباید به گونه ای عنوان شود که عملیات های عمرانی و سد سازی باعث خشک شدن دریاچه ها شده زیرا در بالا دست بسیاری از دریاچه های استان هیچگونه سدی وجود ندارد.

 

 

    نظرات