گردشگری هوشمند در بوردو

گردشگری هوشمند در بوردو

شهریار تبریز/آذر کریم‌زاده: توانایی شهر برای ابداع مجدد خود با تکیه بر میراث ملموس و ناملموس و رویکرد مشارکتی که برای تعریف استراتژی گردشگری برای سال‌های آینده در نظر گرفته شده بود، هیئت داوران را متقاعد کرد. هدف این عنوان ترویج و متحد کردن فعالان گردشگری نوآور در مقیاس اروپایی است. بوردو به خاطر دستاوردهای مثال زدنی خود در صنعت گردشگری در چهار زمینه قابل تحسین است، از جمله: ۱. قابلیت دسترسی، ۲. توسعه پایدار، ۳. دیجیتالی شدن و ۴. میراث فرهنگی و خلاقیت، که در ذیل به شرح مختصری از آن می پردازیم:

۱- بوردو هم از نظر شیوه های حمل و نقل متعدد، هم از نظر ارائه خدمات به معلولان و هم از نظر مالی شهری قابل دسترس و فراگیر است. در واقع، این کلان شهر دارای یک فرودگاه بین المللی با بیش از ۱۰۰ مقصد مستقیم است، یک ایستگاه استراتژیک که به لطف قطارهای سریع السیر (TGV) به شهرهای فرانسه و اروپا متصل است که در ۲ ساعت با ۳۳ سفر در روز به پاریس خدمات می دهد. علاوه بر این، بوردو و شبکه حمل و نقل نرم آن، متشکل از ۴ خط تراموا، ۸۰ خط اتوبوس، ۲ اتوبوس رودخانه ای، امکان گردش آسان در شهر را فراهم می کند. ناگفته نماند که ۱۱۲۵ کیلومتر مسیر دوچرخه سواری و اجاره خودروهای برقی نیز از امکانات این شهر می باشد. علاوه بر این، بوردو به دلیل ایجاد مزیت‌های تخفیف قیمت برای حمل‌ونقل عمومی زمانی که متخصصان برای کنگره‌های بزرگ، پرچم‌ها و نمایش در خطوط حمل‌ونقل و مکان‌های دیدنی به قلمرو آن شهر می‌آیند، از کیفیت پذیرایی بالایی برخوردار است. در نهایت، اکثر مکان‌های آنجا دارای دسترسی به سرویس حمل ونقل کم توانان و معلولان است تا به افراد زیادی اجازه دهند تا از هدیه  تخفیف مناسبت های بوردو استفاده کنند.

۲- چگونه بوردو به گردشگری مثبت بر اساس ۳ رکن توسعه پایدار: اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی متعهد است؟ اگر آن را شهر سبز، شهر متعهد و شهر پایدار در نظر بگیریم توسعه پایدار به معنای در نظر گرفتن جنبه های اجتماعی، زیست محیطی و اقتصادی در کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت است و بوردو چندین سال است که به این امر متعهد بوده است. در مسیر تبدیل شدن به یک کلان شهر پایدار، بوردو به سمت تعادل بین شهر و طبیعت گرایش دارد. یکی از اکوسیستم های آن به توسعه اقتصادی مسئولانه، گذار زیست محیطی، کارآفرینی اجتماعی، فعالیت های شهروندی، هنر و فرهنگ اختصاص دارد و دیگری بخاطر موقعیت منحصر به فرد آن به عنوان یک تاکستان شهری، نمونه ای از یک مکان معتبر است که هر روز به توسعه محلی متعهد و سازگار با اکوسیستم می پردازد. در بوردو، رویدادها نیز به شیوه ای پایدار سازماندهی می شوند. در واقع، بوردو در حال تقویت اقدامات خود برای فعالیت های رویدادی با کاهش ردپای زیست محیطی و تاثیر اجتماعی و اقتصادی توسعه یافته است. سایت AGORATourisme Bordeaux که توسط کلانشهر بوردو و دفتر گردشگری و کنوانسیون توسعه داده شده است، همچنین با اتخاذ رویکردی مشارکتی با هدف انعکاس و ساختن مشترک آینده گردشگری شهری و همچنین فعالیت رویدادی در چشم انداز پایداری به این امر کمک می کند.

۳- دیجیتال جایگاه رو به رشدی در زندگی روزمره امروزی دارد. چگونه شهر بوردو دیجیتال را با تعهدات پایدار خود هماهنگ می کند؟ در این شهر، دیجیتال در خدمات نوآوری سبز است. شهر بوردو در توسعه مکان‌های نوآوری دیجیتال در مناطق صنعتی که به فضاهای جذاب‌تر و شهری تبدیل شده‌اند، مشارکت می‌کند.

۴- بوردو یک شهر بین نسلی با میراث تاریخی و معماری غنی است. این شهر با ۳۴۷ اثر تاریخی، بزرگترین محیط شهری طبقه بندی شده توسط یونسکو را دارد. اما نه تنها این مورد بلکه معماری معاصر بوردو و همچنین مکان‌های شهری و بی‌نظیر آن نیز به آن اجازه می‌دهد که متمایز شود. بوردو همچنین شهری است که می داند چگونه خلاق و نوآور باشد. موزه‌های مدرن و مکان‌های فرهنگی متنوع آن به این امر کمک می‌کنند: سیته دو ون، جایی که به لطف تجربه‌ای فراگیر و چندحسی، می‌توان دنیای بوم‌شناسی را در سراسر جهان کشف کرد. یا کپ سیانس، یک مرکز فرهنگی سرگرم کننده برای ورود به دنیای علمی به صورت تعاملی است. این دو مکان برای رویدادهای حرفه ای نیز ایده آل هستند.

سازگار با محیط زیست و نوآورانه

بوردو یک شهر جهانی با بیش از ۲۵۷۰۰۰ نفر جمعیت است که در آن مردم و فرهنگ ها با هم ملاقات می کنند. این مکان خلاق و دروازه ای به جنوب غربی فرانسه است. اینجا، جایی که محیط‌های متعددی در هم تنیده شده‌اند، رودخانه‌ای که از میان بزرگ‌ترین تاکستان‌های جهان می‌گذرد. بوردو با افتخار شهری سازگار با محیط زیست و نوآورانه بوده چرا که پیشگام بازسازی شهری با زیرساخت­های هوشمندانه است.

بوردو در حال استفاده از منابع موجود خود و استفاده مجدد از آنها برای پیشبرد شیوه های گردشگری هوشمند خود به بالاترین سطح است. نمونه دیگری از این اکوسیستم وجود دارد که مجموعه‌ای است که به سمت اقتصاد سبز طراحی شده است - که اکنون یکی از پربازدیدترین مکان‌ها در بوردو است. یک پادگان نظامی سابق که اکنون بزرگترین رستوران ارگانیک در فرانسه است که همگی روشی برای مصرف متفاوت را نشان می دهند. این مکانی با تنوع و نوآوری است که در آن می‌توانید پارک‌های اسکیت، یک گالری در فضای باز برای هنرمندان گرافیتی، و همچنین فضاهای همکاری و کارآفرینانی که در اقتصاد سبز کار می‌کنند، پیدا کنید که به طور مرتب با توجه به بازخورد بازدیدکنندگان معلول به روز می شود.

دفتر گردشگری نیز برای تبلیغ محتوای خود بر پلتفرم های الکترونیکی تاکید کرده است که به بازدیدکنندگان امکان دسترسی رایگان به بیش از ۳۰ موسسه فرهنگی و تفریحی را می دهد. تور شهر و همچنین استفاده نامحدود از وسایل حمل و نقل عمومی نیز در آن گنجانده شده است. بندر بوردو متعهد به اجاره کشتی‌های تفریحی زیست‌محیطی در سال ۲۰۱۹ است و متعهد به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، حذف زباله و محدود کردن آلودگی صوتی است. علاوه بر این، چهار مرحله فرود کشتی کروز در حال آماده سازی الکتریکی هستند، به علاوه زباله و فاضلاب از کشتی ها جمع آوری می شود.

از این رو، انتخاب شهر بوردو بعنوان پایتخت گردشگری هوشمند با هدف ترویج نوآوری برای تقویت مقاصد هوشمند در اروپا، افزایش پیشنهادات گردشگری برای بازدیدکنندگان و تسهیل مشارکت‌های جدید، شبکه‌سازی و تبادل بهترین تجربیات بوده است.

همچنین هدف تقویت پیشنهاد گردشگری آینده‌نگر اتحادیه اروپا به مخاطبان جهانی و افزایش پایدار قدم‌ها در مقاصد پیشگامی است که تجربیات منحصر به فردی برای بازدیدکنندگان ارائه می‌دهند.

بنابراین، گردشگری هوشمند در بوردو با سازگاری و کارآمد کردن شهر، با استفاده از فناوری‌های جدید متکی به اکوسیستمی از اشیاء و خدمات، کیفیت زندگی ساکنان شهر را بهبود بخشیده و به بازدیدکنندگان اطلاعات شخصی سازی شده در زمان واقعی ارائه می دهد، اما همچنین با استفاده از حسگرها، تاثیر مکان های گردشگری را مشخص کرده و مسیرهای مختلف را می شناساند.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری تبریز

    منبع خبر

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز یک شهرداری در شهر تبریز می باشد

      نظرات