تاکید شورای ششم حرکت به سمت مردم‌سپاری است/ انعقاد قرارداد هتل جهان‌نما با بخش خصوصی

تاکید شورای ششم حرکت به سمت مردم‌سپاری است/ انعقاد قرارداد هتل جهان‌نما با بخش خصوصی

    تاکید شورای ششم حرکت به سمت مردم‌سپاری است/ انعقاد قرارداد هتل جهان‌نما با بخش خصوصی

    رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: در عرصه فرهنگی رویکردها مهمتر از بودجه‌ها است، بر این اساس سعی کردیم رویکرد و نگاه فرهنگی که از مدیریت شهری در یک‌سال گذشته ساطع می‌شود، فرهنگی باشد.

    به گزارش اداره ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر اصفهان،  مصطفی نباتی‌نژاد در برنامه تلویزیونی «تفاوط» با موضوع بایدها و نبایدهای لایحه بودجه ۱۴۰۲ شهرداری اصفهان اظهار کرد: نخستین سالی است که بودجه شهرداری‌ها براساس قانون جدید درآمدهای پایدار و هزینه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها که نهم مردادماه امسال از طرف مجلس به دولت ابلاغ شد، تدوین می‌شود.

    وی با بیان اینکه بر اساس آنچه که امروز مشاهده می‌کنیم، طبق این قانون جدید تنها محدودیت‌های پایدار برای شهرداری‌ها باقی مانده است، گفت: طبق قانون جدید درآمدهای پایدار و هزینه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، بخش‌هایی همچون عوارض و بهای خدمات که در اختیار شورای اسلامی شهر و شهرداری بوده است باید در نظام یکپارچه قرار گیرد و براساس عناوین ارائه شده، بهای خدمات و عوارض سال آینده تا قبل از پانزدهم بهمن سال جاری برای فرمانداری‌ها، استانداری و سایر مراجع ارسال تا تصویب شود.

    رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: این قانون در قسمت‌های دیگر تکالیفی را نیز بر عهده دولت قرار داده است، از جمله اینکه پرداخت عوارض ارزش افزوده، عوارض آلایندگی، سهم عوارضی که از تخلفات راهنمایی و رانندگی باید به شهرداری داده شود نیز در قانون جدید آمده است.

    وی ادامه داد: طبق روال گذشته هزینه توسعه شهر از درآمدهای ساختمانی تامین می‌شده است اما امروز با این مشکل مواجه هستیم که عوارض آلایندگی از سوی دولت به شهرداری‌ها پرداخت نمی‌شود، در حالی که آسیب‌های این آلایندگی روزانه به شهر وارد می‌شود.

    اراده‌ای در دولت‌ها برای تحقق مدیریت واحد شهری نمی‌بینیم

    رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: امروز صنایع آلاینده‌ای در مجاورت کلان‌شهر اصفهان فعالیت دارند و به هر جهت باید تداوم حیات بدهند، اما حتی عوارض آلایندگی خود را نیز به اصفهان پرداخت نکرده‌اند تا ما بتوانیم در زمینه زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی هزینه و بخشی از مشکل آلایندگی شهر را جبران کنیم.

    وی با طرح سوال‌هایی مبنی بر اینکه در حال حاضر هزینه‌های زیرساخت حمل‌ونقل عمومی از کجا باید تامین شود و هزینه عقب‌افتادگی و عقب‌ماندگی شهر اصفهان را از کجا باید بگیریم؟، گفت: از نخستین مدعوین شورای اسلامی شهر اصفهان، رئیس سازمان محیط زیست استان بود که با حضور وی مطالبه‌گری جدی در زمینه آلایندگی هوا شد، البته در قبال آن تکالیفی را از شهرداری انتظار داشتند که ما در سال اول این موارد را اجرا کردیم و در ادامه با همت جمعی مدیریت شهری و اعتقاد تک‌تک اعضای شورای اسلامی شهر، پیگیری‌ها و مطالبه‌گری جدی در زمینه مازوت‌سوزی و روزهای هوای ناپاک شهر از منظر رسانه و مکاتبات با مسئولان انجام شد.

    نباتی‌نژاد خاطرنشان کرد: آنچه در حیطه اختیار اعضای شورا قرار دارد، انجام همین مکاتبات، پیگیری‌ها و مطالبه‌گری است و بخشی دیگر به اقدامات جدی شهرداری در زمینه حمل‌ونقل و منابع آلاینده متحرک شهری مربوط می‌شود که در این راستا بیشترین سهم بودجه در سال‌های اخیر متعلق به حمل‌ونقل عمومی بوده است.

    وی گفت: در حال حاضر با چهار میلیون سفر شهری در روز مواجه هستیم که شاید در کل ۳۰ درصد آن متعلق به ناوگان اتوبوس‌های شهری، قطار شهری و تاکسی‌ها است و این نسبت، زمانی مطلوب است که سهم حمل‌ونقل عمومی از سفرهای درون‌شهری ۷۰ درصد شود.

    رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: در خصوص مدیریت واحد شهری و مدیریت هماهنگی شهری احساس ما این است که اراده‌ای در کل دولت‌ها نسبت به تحقق آن وجود ندارد، چراکه شاخصه اراده دولت‌ها، تقدیم لایحه مدیریت واحد شهری از دولت به مجلس بوده که تاکنون شکل نگرفته است.

    وی در توضیح مجموع اقدامات فرهنگی و لزوم انجام آنها در شهر گفت: امروز شهر اصفهان از حیث کالبدی و جنبه فرهنگی و اجتماعی به عنوان یک میراث گران‌بها برای ما باقی مانده است، بر این اساس شهرداری، بودجه و اعتبارات خوبی در این زمینه اختصاص داده است.

    نباتی‌نژاد خاطرنشان کرد: در عرصه فرهنگی، رویکردها مهم‌تر از بودجه است، بر این اساس سعی کردیم رویکرد و نگاه فرهنگی که از مدیریت شهری در یک‌سال گذشته ساطع می‌شود، فرهنگی باشد، همچنین حفظ، حراست و نگهداشت زیرساخت‌هایی از جمله ورزشگاه‌ها، فرهنگسراها، سالن کتابخانه و مطالعه که در این مدت ایجاد و در زمینه فرهنگی توسعه می‌یابد، کار مهمی است که بخشی از آن به شهرداری بازمی‌گردد.

    ابرپروژه‌های زیرساختی توسعه فرهنگ در شهر اصفهان کم نیست

    رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه هزینه‌های جاری فرهنگی و برنامه‌های فرهنگی هر کدام ردیف بودجه‌ها و اعتبارات خاص خود را دارد، گفت: کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر با دقت نظر خاصی در حال بررسی این بخش از لایحه بودجه ۱۴۰۲ است، بنابراین شاخصه‌ها، میزان نفوذ و تاثیرگذاری برنامه‌های فرهنگی و میزان کارآمدی برنامه سنجیده می‌شود.

    نباتی‌نژاد گفت: در رویدادهای خُرد فرهنگی، سیاست، مشارکت‌محوری و استفاده از افراد و انجمن‌های داوطلبانه بوده است و شهرداری تلاش می‌کند از جلسات و برنامه‌ها یک پشتیبانی داشته باشد، بخش دیگری از اعتبارات به سمت توسعه زیرساخت‌ها و حفظ زیرساخت‌های فرهنگی می‌رود.

    وی ادامه داد: تکمیل پردیس هنر، ایجاد شهرک اختصاصی مربوط به نوجوان در محل سابق شرکت نمایشگاه در پل شهرستان و ایجاد یک مرکز خدمات فرهنگی و اجتماعی برای بانوان و دختران شهر در مسیرهای مترو به عنوان یک ابرپروژه فرهنگی، از جمله مصادیق توسعه کار فرهنگی است.

    رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه ابرپروژه‌های زیرساختی توسعه فرهنگ در شهر اصفهان کم نیست، اظهار کرد: از دیگر تاکیدات شورای اسلامی شهر در اجرای پروژه‌ها این است که از پیمان‌سپاری به مردم‌سپاری برسیم؛ نسل اول شهرداری کارمندسپاری بود و اغلب پروژه‌ها توسط شهرداری اجرا می‌شد، نسل دوم شهرداری‌ها پیمان‌سپاری است که اجرا به پیمانکاران سپرده می‌شد و نسل سوم شهرداری‌ها مردم‌سپاری است که آحاد مردم برای اجرای پروژه‌های فرهنگی به سمت شهرداری می‌آیند.

    وی با بیان اینکه به‌تازگی قرارداد اجرای هتل ارگ جهان‌نما به شکل مشارکت‌محوری بسته شده است، گفت: قرار بر این است که بخش خصوصی، بخش‌های تفریحی، سینمایی و ورزشی جهان‌نما را نیز تکمیل کند.

    نباتی‌نژاد خاطرنشان کرد: فاز یک و دو میدان امام علی (ع) به طور کامل انجام شده است و فاز سوم آن نیز که مربوط به مغازه‌های طلافروشی جلوخان مسجد جامع است، طی تهاتری از سوی شهرداری منطقه سه در حال انجام است.

    وی با اشاره به اجرای طرح مشارکت شهروندان در بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۲ شهر اصفهان گفت: در این راستا جلساتی با نخبگان شهر در این زمینه داشته‌ایم و درگاه الکترونیکی نیز به آدرس اینترنتی sana.isfahan.ir تعیین شده است که شهروندان می‌توانند نظرات خود را در آن ثبت کنند، همچنین برای نخستین‌بار کل لایحه بودجه شهرداری اصفهان قبل از تصویب شورای اسلامی شهر روی سامانه شهرداری بارگذاری شد و در معرض دید عموم قرار گرفت.

    لینک اصل خبر در سایت شورای شهر اصفهان

      منبع خبر

      شورای شهر اصفهان

      شورای شهر اصفهان یک شورای شهر در شهر اصفهان می باشد

        نظرات