بتن چوبی جهت کاهش تراز کربن ساختمان‌ها

بتن چوبی جهت کاهش تراز کربن ساختمان‌ها

شهریار تبریز/آذر کریم‌زاده: در شهر ایزر فرانسه، یک شرکت استارت آپ موفق به تولید اولین "بتن چوبی" شده است که ماده ای نوآورانه و زیست محیطی بوده و در حال حاضر در ساخت مجتمع های مسکونی آینده استفاده می شود و در این زمینه انقلابی بپا شده است که مورد توجه تولیدکنندگان سیمان قرار گرفته است.

از نظر نوآوری و تحقیق برای کاهش تاثیر کربن مصالح و سیستم‌های ساخت وساز، بخش ساختمانی همچنان پیشگام است. پس از ساخت و سازهایی که بیش از پیش از سازه های چوبی استفاده می کنند، مصالح جدیدی همچون بتن چوبی وارد بازار شده است.

اما این ماده که تایمبراک (TimberRoc) نام دارد و در ایزر توسط یک شرکت کوچک تولید شده است چه کارایی دارد؟ این ماده آینده نگر که بایستی ساخت ساختمان هایی با تاثیر زیست محیطی نسبتاً کم را امکان پذیر کند، از مقدار کمی سیمان و ۹۰ درصد از چوب جنگل های ایزر و در کارخانه های چوب بری همان منطقه تشکیل شده است. به همین دلیل، این ماده جدید دارای ردپای کربن خنثی نیست، اما دارای ردپای منفی است : ۲۳۰- کیلوگرم دی اکسیدکربن در هر متر مکعب بتن چوبی که خود یک انقلاب واقعی در بخش ساخت و ساز محسوب می شود.

بدین ترتیب که کربن انباشته شده توسط درختان برای چندین دهه در بتن چوبی در مدت زمان طولانی محصور شده و در نتیجه، ردپای کربن منفی را در پی دارد.  مکانیسم فتوسنتز، که به درختان و گیاهان به طور کلی اجازه می دهد تا کربن موجود در جو را در طول رشد خود جذب کنند، به خوبی شناخته شده است. همچنین به همین دلیل است که نباید جنگل ها را تخریب کرد و برعکس تا حد امکان پوشش گیاهی را گسترش دهیم تا این مکانیسم از جمله در مرکز شهرها بهترین عملکرد را داشته باشد. این کربن در بقایای چوبی که این استارت آپ برای تهیه بتن چوبی خود از آن استفاده می کند، به دام افتاده است.

فناوری گسستگی بزرگ با تکنیک های ساخت و ساز سنتی

اگر این بتن چوبی از نظر ساخت خود زیست محیطی باشد، بیش از هر چیزی عایق مناسبی با عملکرد حرارتی استثنایی و بسیار سبک تر از بتن معمولی است که ساخت آن نیز بسیار آلاینده بوده است. به گفته طراح آن، حدود شصت ساختمان با استفاده از این بتن آینده در حال حاضر از زمین سربرافراشته اند و شکی نیست که تولید باید تسریع شود، معماران و سازندگان اکنون مانند بسیاری از شرکت ها متعهد به یک فرآیند انتقال زیست محیطی هستند و این "بتن سبز" به آنها کمک زیادی خواهد کرد.به خصوص اینکه این شرکت بطور معمول به جای بتن ریخته شده، دیوارهای باربری از بتن های چوبی را در کارخانه تولید می کند که برای ساخت و ساز استفاده می شود که این امر موجب صرفه جویی در زمان و همچنین نگهداری بهینه آنها می شود.

دیوارهای بتنی چوبی برای ساخت ساختمان هایی با مصرف انرژی کم، حتی غیرفعال، مطابق با معیارهای کیفیت، دوام و راحتی زندگی در نظر گرفته شده اند. به گفته این شرکت کوچک، "این فناوری گسستگی بزرگی را با تکنیک های ساخت و ساز سنتی نشان می دهد و به مدل های پیش ساخته آن یک جایگزین واقعی از نظر ساخت زیست محیطی، فنی، عایق کاری و سرعت اجرا ارائه می دهد". چرا که پیش ساخت دیوارهای بتنی چوبی خودنگهدار هستند. وزن خود را تحمل می کنند. پیش ساخته با کیفیت بالای دیوارهای بتنی چوبی امکان مونتاژ سریع و آسان را فراهم می کند. مثلا یک خانه ۱۲۰ متر مربعی فقط در عرض ۲ روز ساخته می شود.

یک اصل ساخت و ساز سریع، اقتصادی و زیست محیطی

یک اصل ساخت و ساز سریع و مقرون به صرفه، با عملکردی تعادلی، زیرا یک ساخت و ساز کلاسیک (نئوپان یا آجر توخالی) حدود ۲۰٪ بیشتر از ساخت و ساز با بتن چوبی هزینه دارد. همچنین، این اصل سازنده جدید ۳ تا ۴ برابر سریعتر از میانگین است. یک اصل اکولوژیکی، زیرا بتن چوبی یک ماده برچسب دار با منبع زیستی است.

بر اساس وب سایت  notre-planete.info، اصطلاح  منبع زیستی برای اشاره به ماده ای استفاده می شود که به طور کامل یا جزئی از مواد با منشاء بیولوژیکی ساخته شده است. بتن چوبی با ترکیب نود درصدی خود از چوب (کاملاً بازیافت شده) و چسب معدنی این معیار را برآورده می کند. به لطف بازیافت خرده‌های چوب از جنگل‌های فرانسه، پاسخی موثر به چالش‌های کاهش انتشار دی اکسیدکربن با تراز کربن منفی ارائه می‌دهد که این امر باعث کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای مستقیم یا غیرمستقیم می‌شود.

بدین ترتیب، این انقلاب سبز از نظر مصالح ساختمانی، ساخت خارج از محل دیوارهای باربر با تراز کربن منفی را برای کاربردهای متعدد در ساخت مسکن جمعی، ساختمان های ثالث، ساختمان های عمومی و خانه های فردی و مکان های اوقات فراغت امکان پذیر می کند.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری تبریز

    منبع خبر

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز یک شهرداری در شهر تبریز می باشد

      نظرات