آمستردام از دو پارکینگ دوچرخه در زیر آب رونمایی کرد

شهریار تبریز/مهراب محرابی‌نیا: آلودگی هوا فقط مختص کشور ما نیست بلکه شهرهای مختلف جهان با این مشکل مواجه هستند. از این‌رو، یکی از راه‌حل‌هایی که برای این مشکل در کشورهای اروپایی امتحان شده و در بعضی کشورها مثمر ثمر هم بوده، ترویج «فرهنگ دوچرخه‌سواری» است. افزایش تعدادافرادی که از دوچرخه استفاده می‌کنند می‌تواند قدم موثری در جهت داشتن شهرهای پایدار و زیست‌پذیر داشته باشد. در بسیاری از شهرهای جهان، استفاده از دوچرخه برای رفت و آمد در فهرست اولویت‌های زندگی مردم قرار گرفته است و یکی از محبوبترین راه‌های حمل و نقل به شمار می‌آید.

با ۱۷.۵ میلیون شهروند و ۲۳ میلیون دوچرخه، تعداد دوچرخه سواران در هلند ازجمعیت آن بیشتر است. مردم هلند نیمی از سفرهای خود را با دوچرخه انجام می دهند. این بدین معنی است که کشور هلند به معنای واقعی یک کشور دوستدار دوچرخه‌سواری است و بسیاری از مردم آن با استفاده از دوچرخه به ایستگاه‌های حمل و نقل شهری تردد می‌کنند. اما در این بین، مشکل عمده‌ای که بیشتر به چشم می‌خورد تعداد دوچرخه‌هایی است که در اطراف ایستگاه‌ها یا در حاشیه خیابانها رها شده‌اند. از این رو، مدیران شهری در شهرهای هلند درصدد ساخت مکانهایی هستند که افراد بتوانند با خیال راحت دوچرخه‌های خود را در آنجا پارک کنند.

شنبه گذشته شهر آمستردام گردهمایی بزرگی را در ایستگاه مرکزی ترتیب داد و دلیل آن افتتاح دو پارکینگ دوچرخه بود که ساخت آن  ۴ سال به طول انجامیده بود. این دو پارکینگ در زیر آب ساخته شده است و هدف آن تمیز و پاکیزه نگه داشتن بخش مرکزی شهر از دوچرخه‌های پارک شده و سهولت تردد برای همه کاربران بوده است. مجموع ظرفیت این دو پارکینگ ۱۱۰۰۰ دوچرخه است. ایستگاه مرکزی آمستردام یکی از شلوغ‌ترین مکان‌های پایتخت هلند به شمار می‌آید که بسیاری از دوچرخه‌سواران برای پارک کردن دوچرخه‌های خود از این ایستگاه استفاده می‌کنند.

همه افرادی که در آمستردام زندگی می‌کنند برای حضور در مراسم افتتاحیه پارکینگ جدید دوچرخه دعوت شده‌اند

این دو پارکینگ جدید به زودی در اختیار دوچرخه‌سواران قرار خواهد گرفت، به طوریکه اولین پارکینگ در استیشنزپلین (میدانی واقع در مقابل ایستگاه مرکزی) و دومی در پشت ایستگاه ایجبولوارد واقع شده است.

بر اساس اعلام وبسایت شهرداری، پارکینگ استیشنزپلین در زیر آبهای Open Havenfront (رودخانه‌ای بین خیابان پرینس هنریکاد و جزیره مصنوعی استیشنزلند که ایستگاه مرکزی در اواخر قرن ۱۹  در آنجا ساخته شد) ساخته شده است. این پارکینگ به تنهایی ۷۰۰۰ دوچرخه را در خود جا می‌دهد که بزرگترین پارکینگ دوچرخه در آمستردام به حساب می‌آید.

این پارگینگ زیر آب به ایستگاه‌های مترو و راه آهن و همچنین پیاده را ه های مختلف متصل است. از این رو، مسافران به راحتی می‌توانند بدون استفاده از مسیرهای فرعی و انحرافی از حمل و نقل عمومی استفاده کنند.  پیش‌بینی می‌شود  پارکینگ دوچرخه دیگری برای ۴۰۰۰ دوچرخه دیگر بر روی آن نیز ساخته شود. این پارکینگ‌ها امکانات ویژه‌ای را در خود جا داده‌اند تا علاوه بر تسهیل پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری، بازدید از فضاهای زیبای اطراف پارکینگ‌ها را نیز برای کاربران فراهم آورند. البته، این پایان کار نیست، چراکه شهرداری آمستردام اقدامات موثر دیگری را برای ساخت فضاهای بیشتر برای  پارک‌کردن ایمن دوچرخه‌ها صورت داده است.

انتقال پارکینگ‌های دوچرخه به زیر آب فضاهای بیشتری را در اطراف ایستگاه مرکزی در اختیار عابرین پیاده قرار خواهد داد. پس از افتتاح این پارکینگ‌ها، تمامی محل‌های پارک دوچرخه به تدریج از خیابانها از میان برداشته خواهد شد. مدیران شهری در این رابطه می‌گویند که بدون این محل‌ها، تمیزکردن خیابانها به سهولت انجام می‌پذیرد و امنیت دوچرخه‌ها نیز با پارک‌کردن در پارکینگ‌های جدیدالاحداث بیشتر خواهد بود. به گفته مقامات حمل و نقل آمستردام، پس از بازگشایی این پارکینگ‌ها، دوچرخه‌سواران دیگر حق پارک وسایل نقلیه خود را در خیابانها و معابر شهری نخواهند داشت.

پارکینگ واقع در زیر آب آمستردام همچنین به یک رمپ متحرک تا ایستگاه قطار مجهز است که روزانه ۲۰۰ هزار سفر از طریق آن صورت می‌پذیرد و بر اساس نظرسنجی‌های صورت گرفته این ابتکار به تردد آسان‌تر و البته جذاب‌تر منجر شده است.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری تبریز

    منبع خبر

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز یک شهرداری در شهر تبریز می باشد

      نظرات