چهارباغ پیاده راه می ماند/ بهره‌برداری از خط ۲ مترو در پایان سال ۱۴۰۳

چهارباغ پیاده راه می ماند/ بهره‌برداری از خط ۲ مترو در پایان سال ۱۴۰۳

    چهارباغ پیاده راه می ماند/ بهره‌برداری از خط ۲ مترو در پایان سال ۱۴۰۳

    رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: ۷ کیلومتر خط ۲ مترو اصفهان از زینبیه تا میدان قدس اواخر سال ۱۴۰۳ به بهره‌برداری خواهد رسید درحالی‌که حدود ۷ هزار میلیارد تومان بودجه لازم دارد.

    به گزارش اداره ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر اصفهان، محمد نورصالحی در خصوص شعار اصفهان، شهر زندگی اظهار کرد: انتخاب یک شعار در واقع یک رویکرد و نقشه راه را نشان می‌دهد، به‌صورت خلاصه در چند کلمه برای اینکه مخاطب بداند برنامه‌ها و ایده‌ها چیست شعاری انتخاب می‌شود که کار درستی است منتهی اینکه یک هدف بلند و عالی بتواند در چه بازه زمانی محقق شود در واقع باید مدنظر باشد.

    وی افزود: قدم‌هایی در این راستا برداشته شده است؛ رویکردهای جدید در ۳ حوزه حمل‌ونقل، پروژه‌های کلان فرهنگی و تفریحی و همچنین زیست‌محیطی و نظافت شهری پروژه‌هایی است که تا کنون قدم‌های خوبی برداشته شده و در برنامه سال ۱۴۰۲ نقش پررنگ‌تری را ایفا می‌کنند. با همین محوریت برنامه ۱۴۰۵ بازنگری می‌شود؛ از سوی دیگر شورا تلاش کرده در جهت رفع معضلاتی که می‌تواند در شهر زندگی را سخت کند همچون خشکی زاینده‌رود، کم‌آبی و هوای ناسالم به‌صورت مشخص مطالبه‌گری داشته باشد تا جایی که برخی مواقع از ما خواسته شده تا کمتر این مطالب بازتاب داشته شود؛ اما به این نتیجه رسیده‌ایم که مطالبات باید با صدای رسا و تکرار مکرر از مسئولان ملی خواسته شود تا بتواند اثربخش باشد، گرچه در حوزه آب‌وهوا علی‌رغم تلاش‌هایی که همه داشتند هنوز توفیق چندانی نداشته‌ایم.

    وی در پاسخ به این سوال که فکر می‌کنید شورای ششم شورای شهر است یا شورای شهرداری، گفت: بدون شک شورای شهر هستیم و شوراها در ادوار سابق نیز تلاش کرده‌اند شورای شهر باشند؛ چرا چون منافع مردم را احراز می‌کند.

    وی درباره عدم پاسخگویی به برخی تذکرات اعضای شورای شهر بیان کرد: هر هفته خطاب به مدیران شهرداری ۲ تا ۵ تذکر داده می‌شود، خود شهرداری این نامه را به مدیر مربوطه و نماینده شهرداری منتقل می‌کنند و ظرف دو هفته جواب می‌آید معمولاً مدیران شهری پاسخگویی خوبی دارند و نمره قابل‌قبولی داشته‌اند. اما مکاتبات و تذکرات به برخی مدیران اصفهان گاهی با تعلل پاسخ داده می‌شود.

    نورصالحی از رضایت مردم پیرامون طرح‌های اجرا شده طی یک سال گذشته مانند تغییر زمان جابجایی زباله‌ها خبر داد و گفت: شاید یکی از ضعف‌های این طرح همین موضوع آخر هفته‌ها باشد و نیاز به تجدیدنظر در آن باشد. اما هر طرحی برای اجرا زمان نیاز دارد و باید فرهنگ‌سازی شود تا بتوانیم تولید زباله در شهر را به صفر برسانیم؛ چراکه تولید زباله هنر نیست.

    وی درباره تفاوت عمده بودجه سال آینده با بودجه امسال تصریح کرد: یکی از تفاوت‌های عمده بودجه شهرداری در حوزه حمل‌ونقل است، مسر هستیم که خط ۲ مترو حتما تا پایان سال ۱۴۰۳ راه‌اندازی شود که به این منظور اقداماتی در سال ۱۴۰۲ باید در اولویت قرار داده شود که حمل‌ونقل عمومی را از وضعیت فعلی ارتقا دهیم؛ سال گذشته کمی شرایط بدتر بود و امسال بهتر شده و امیدواریم سال آینده با تسهیلگری و بهبود اوضاع در نوسازی ناوگان عمومی چه تاکسی چه اتوبوس شاهد اتفاقات مطلوبی باشیم. جهت‌گیری دیگر اینکه فضاهای نشاط و تفریح و سرگرمی را به‌صورت خاص مدنظر داشته باشیم چرا که برنامه‌های مناسبتی اخیر در سطح شهر با اقبال شهروندان روبرو شد و ما را بر آن داشت در بودجه سال ۱۴۰۲ شهرداری متمرکز برنامه‌ریزی داشته باشیم.

    رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: در حال حاضر به دلیل اینکه تنها یک خط مترو داریم آمار آن روزی حدوداً ۱۰۰ هزار نفر جابه‌جایی دارد قبل از کرونا تا ۱۲۰ هزار نفر جابه‌جایی داشته‌ایم که در کرونا ۲۰ هزار نفر رسیده بود شهرداری تلاش می‌کند کاهش سرفاصله را برای سال آینده در دستور کار قرار دهد این در حالی است که برای سال آینده پیش‌بینی می‌شود میزان استفاده از مترو دوبرابر شود.

    وی تاکید کرد: ۷ کیلومتر خط ۲ مترو اصفهان از زینبیه تا میدان قدس اواخر سال ۱۴۰۳ به بهره‌برداری خواهد رسید درحالی‌که حدود ۷ هزار میلیارد تومان بودجه لازم دارد. از سوی دیگر نوسازی ناوگان اتوبوس‌رانی نیز با جدیت دنبال می‌شود چرا که تا پیش از کرونا روزانه ۶۵۰ هزار مسافر در شهر جابه‌جا می‌شد که این رقم در زمان شیوع کرونا به روزانه ۲۵۰ هزار مسافر رسید و در حال حاضر به ۴۵۰ هزار مسافر رسیده است.

    نورصالحی درباره عملکرد شورا در خصوص آلودگی هوا بیان کرد: آن چیزی که باید مطالبه مردم اصفهان، اعضا شورا و اصحاب رسانه باشد انتقال صنایع است، تجربه نشان داده اینکه فیلتر بگذارند و سوخت را عوض کنند اثرگذاری چندانی ندارد. قانون انتقال پادگان‌ها و زندان‌ها را به خارج از شهر را داریم که به‌مرور در حال انجام است دراین‌بین باید قانون انتقال صنایع بزرگ را نیز داشته باشیم، اطراف اصفهان اگر صنایعی که آلاینده نیستند و ببر محسوب نمی‌شوند به تعداد فراوان حضور داشته باشند از آنها استقبال می‌شود چرا که اشتغال و ارزش‌افزوده در پی‌دارند.

    وی ادامه داد: صنایع بزرگ که آلایندگی دارند باید از محیط شهری دور باشند و هر سوختی که می‌خواهند بسوزانند که آسیبی برای شهرها نداشته باشند البته در دنیا تعریف شده است و نیروگاه‌ها حداقل سیکل ترکیبی هستند که آلایندگی آنها نزدیک به صفر شود، نیروگاه شهید منتظری اصفهان سال‌ها است مصوبه دولت دارد که باید سیکل ترکیبی شود و نشده است کسی نیست که این موضوع را پیگیری کند. با پایان فصل سرما و کاهش آلاینده‌ها همه چیز به فراموشی سپرده می‌شود تا آبان سال آینده که آلاینده‌ها مجدداً شدت می‌گیرد.

    رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در پاسخ به این سوال که کارگروه بافت تاریخی که در شورای شهر اصفهان ایجاد شده در مواجهه با اتفاقات اخیر در حوزه میراث‌فرهنگی چگونه ورود داشته است، گفت: اعضا این کارگروه متشکل از مدیرکل میراث‌فرهنگی استان اصفهان، یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به همراه شهردار اصفهان، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان و رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری هستند. کارگروه بافت تاریخی فعال است و بیشتر به اقداماتی که شهرداری باید در بافت‌های تاریخی انجام بدهد می‌پردازد، به طور مثال در اطراف میدان نقش‌جهان ورودی‌های میدان که وضعیت مطلوبی ندارند را مورد ارزیابی قرار می‌دهد، تدریجاً بنا شده بحث پیرایش شهری و ناهنجاری‌های بصری را در اولویت برنامه‌ها قرار دهد.

    وی افزود: تلاش می‌کنیم به‌عنوان بافت تاریخی یک مدیر در شهرداری داشته باشیم تحت عنوان معاونت بافت تاریخی که در این زمینه محدودیتی از ناحیه وزارت کشور وجود دارد که شهرداری نمی‌تواند معاونت‌های خود را تغییر دهد. یکی از موضوعاتی که به‌کرات در مورد آن صحبت شده استفاده اصولی از میدان نقش‌جهان است که بدون شک برگزاری مراسم‌های ملی و مذهبی در میدان نقش‌جهان به‌عنوان شخصیت این میدان و شناسنامه این شهر در سطح جهان بدون ایجاد آسیب و خدشه‌ای به این میدان منعی ندارد دراین‌بین نباید فراموش کرد نهادی که مجوز برگزاری مراسم در این میدان را صادر می‌کند میراث‌فرهنگی است که خود نظارت کافی را حین برگزاری مراسم و پس از آن بر عهده دارد.

    نورصالحی اظهار کرد: در خصوص ریزش سقف بازار قیصریه نیز باید گفت این موضوع بیشتر یک هشدار است در جلسه‌ای که به این منظور برگزار و بر ضرورت مراقبت‌های بیشتر تاکید شد. دو ماه گذشته نامه‌ای برای استاندار اصفهان ارسال کردیم که مسائل مختلف موجود حفاظت و مراقبت و نحوه استفاده بازار چندصدساله در آن تشریح شد. سقف ریخت و توجه‌ها را به خود جلب کرد؛ اما دیوارهای این بازار که هر بار تراشیده می‌شود و ستون و ویترین در آن زده می‌شود چندان توجهی نمی‌شود. بازار از قدیم هیئت‌مدیره داشته و باید خودمراقبتی‌هایی را از سوی کسبه در حفظ محیط کسب‌وکار خود داشته باشیم.

    وی در پاسخ به این سوال که چهارباغ پیاده‌راه باقی می‌ماند، افزود: موضوع ماشین‌رو شدن دوباره گذر چهارباغ که اخیراً مطرح شده شایعه است و به‌هیچ‌عنوان صحت ندارد و در دستور کار شورا و شهرداری اصفهان نیست. در برنامه شورا برای چهارباغ عباسی، این گذر پیاده‌رو با رویکرد فرهنگی و دارای محور تاریخی است؛ چراکه نبض حرکت و نشاط همراه با رونق اقتصادی و کیفیت مطلوب کسب‌وکار در این گذر جریان دارد. برنامه‌ریزی برای تبدیل خیابان‌های دیگر شهر به پیاده‌راه را در دستور کار داریم.

    رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان درباره تفاوت دیدگاه‌ها در خصوص بخش تفریح بیان کرد: در این موضوع بحث فرهنگسازی مطرح است در هیچ کجای دنیا نمیپذیریم که در محیطی که عموم با خانواده قرار می گیرد رفتار نامناسبی از کسی سر بزند این موضوع هم به مربیان و والدین باز میگردد که باید تمرکز بر روند تربیتی داشته باشند.

    وی درباره آخرین وضعیت کارخانه ریسباف و تبدیل آن به موزه گفت: تبدیل کارخانه ریسباف به موزه یکی از موضوعاتی است که در صورت هماهنگی بیشتر بسیار زودتر می‌توانستیم این بحث را حل شده بدانیم، پیگیری‌های فراوان در این حوزه انجام شده و قدم‌هایی نیز برای تحقق این موضوع برداشته شده است. از شهرداری خواسته شده طرحی را آماده کند، طرح مرمتی که همه چیز آماده است و صدها برگ مطالعه دراین‌خصوص انجام شده است. در بودجه ۱۴۰۲ شهرداری مجدد بحث مرمت و بازسازی و تبدیل به موزه در نظر گرفته شده و تعهد می‌کنیم درصورتی‌که در این مجموعه باز شد و اجازه به شهرداری دادند به شهرداری از یک ماه بعد موزه را شروع می‌کنیم تا مردم در جریان روند کار باشند.

    وی در پاسخ به این سوال که مشکلات حقوقی برج جهان‌نما چه سرانجامی داشته است؟ اظهار کرد: فاز ۱ و ۲ برج جهان‌نما از قبل قرار بوده هتل شود همه ادوار مدیریت شهری هم این تلاش را داشته‌اند دو سه بار دست‌به‌دست شده؛ اما هتل نشده است در حال حاضر روی این موضوع فعالیت می‌کنیم و به همین منظور تعاملاتی با سرمایه‌گذاران داشته‌ایم. تبدیل فاز ۱ و ۲ به هتل هم برای شخصیت ساختمان و هم برای گردشگرپذیری شهر مطلوب است. باتوجه‌به اینکه متعلق به بخش خصوصی است هم‌زمان برای تلطیف در نما و جذابیت ساختمان بودجه‌ای پیش‌بینی‌شده است. تنها سازمان اوقاف ادعایی نسبت به این ملک داشته که در حال مذاکرات نهایی هستیم.

    انتهای پیام/

    لینک اصل خبر در سایت شورای شهر اصفهان

      منبع خبر

      شورای شهر اصفهان

      شورای شهر اصفهان یک شورای شهر در شهر اصفهان می باشد

        نظرات