شهرداری‌های شهروندمحور در شهرهای هوشمند

شهریار تبریز/آذر کریم‌زاده: آیا می دانستید که شهرها تنها ۳ درصد از خشکی های جهان را اشغال کرده و بیش از ۷۰ درصد از انتشار دی اکسیدکربن آن را تولید می کنند؟ آنها همچنین بین ۶۰ تا ۸۰ درصد انرژی جهان را مصرف می کنند. با علم به اینکه پیش بینی می شود تعداد افراد ساکن در شهرها تا سال ۲۰۳۰ به ۵ میلیارد نفر برسد، مهم است که شیوه های برنامه ریزی و مدیریت شهری موثر برای رویارویی با چالش های ناشی از شهرنشینی به کار گرفته شود.

به این ترتیب، اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد مستلزم ایجاد ظرفیت های برنامه ریزی و مدیریت مشارکتی و یکپارچه شهرهاست. همچنین شهرهای پایدار نه تنها وظیفه ویژه بهینه سازی حمل و نقل و صرفه جویی در انرژی را بر عهده خواهند داشت بلکه جهت انتقال به کاربری های جدید نیز عمل می کنند. این گذر اجباری به سمت مفهوم شهر هوشمند است. شهر فردا باید راه های جدیدی برای زندگی روزمره و اشتراک علایق مشترک ایجاد کند.

از اینرو، شهر پایدار و متصل باید کیفیت زندگی بهتری را به ساکنان خود به لطف ترکیبی هوشمند از زیرساخت‌ها (حمل و نقل، انرژی، ارتباطات و غیره) و سطوح مختلف سلسله مراتبی (ساختمان، منطقه، شهر و قلمرو) ارائه دهد.

اپلیکیشن‌های موبایل برای ارتباط شهروندان با شهرداری هایشان

در حالی که مفهوم دموکراسی مشارکتی به طور فزاینده ای مطرح می شود و تعدادی از راه حل های به اصطلاح "فناوری مدنی" به طور موازی در حال توسعه هستند، شهرها و مناطق بایستی با مدل های جدید سازگار شوند. اکثر شهرداری ها توانسته اند مجلات شهرداری خود را در وب جابجا کنند، سایت های تعاملی ایجاد کنند و از طریق انجمن ها و آدرس های ایمیل با ساکنان ارتباط آنلاین برقرار کنند. این اولین قدم است.

اما امروزه بایستی پا را فراتر گذاشت، شهروندان نسل کنونی نیاز به تماس آنی و شفاف تری دارند. مهمتر از همه، شما باید بدانید که چگونه با کاربری ها سازگار شوید. و از آن پس وب موبایل شماست. از این رو برنامه‌های کاربردی تلفن همراه که شهرداری‌ها را با شهروندان خود مرتبط می‌کنند، پدیدار شدند و بالعکس.

برنامه های کاربردی تلفن همراه بیش از پیش شهرها را به شهروندان خود متصل می کنند. برای چه استفاده هایی؟ این عمدتا به شهروندان امکان می دهد تا اطلاعات عملی را سریعتر به دست آورند، مانند دریافت نام داروخانه شبانه روزی یا اطلاع از برنامه رویدادهای فرهنگی در شهر. این ارتباط همچنین امکان به چالش کشیدن مستقیم خدمات شهری در امور روزمره را فراهم می کند. مشکلات را گزارش می دهید (مثلاً جاده های آسیب دیده) یا حتی درخواست مداخله می کنید (جهت تعمیر چراغ راهنمایی در سر یک چهارراه).

یکی از این برنامه ها که بخصوص در شهرهای فرانسه کاربرد داشته و موجب تسهیل ارتباط شهرداری با شهروند است، اپلیکیشن شهردار من (myMayor) است که یک برنامه تلفن همراه تعاملی بوده و به شما امکان می دهد به همشهریان خود هشدار، اطلاع رسانی و مشارکت ارائه دهید. این برنامه با قابلیت تنظیم بر اساس رنگ ها و ویژگی های شهر شما، کتابخانه ای با بیش از سی ویژگی ارائه می دهد که شهرداری می تواند به راحتی و به طور مستقل آن ها را فعال، تعدیل و شخصی سازی کند. این برنامه همراه با کلید در دست تحویل داده می شود.

ایجاد تعامل با شهروندان

برای شهرداری ها، مزایای این اپلیکیشن های موبایل در شهرهای متصل نیز زیاد است. مقامات منتخب درصدد هستند تا بتوانند در تماس نزدیک با شهروندان و ایجاد تعامل با آنها باشند. برای انجام این کار، آنها قادر خواهند بود مجموعه ای از ابتکارات را با تمرکز بر موضوعاتی مانند مدیریت توسعه شهری، اشاعه فرهنگ یا حتی اطلاعات در مورد حمل و نقل، جاده ها، امورات جاری و... پیشنهاد دهند.

امروزه، شرکت هایی مانند نئوسیتی یا لومی پلان برنامه های کاربردی سفارشی برای هر جامعه ارائه می دهند. آنها ارسال اعلان های فشار را به تلفن همراه امکان پذیر می کنند. همچنین جهت تسهیل در پرسش های شهروندان (از طریق نظرسنجی، سوال، تماس) یا ارائه نقاط تماس برای هر نیاز و انتشار اخبار رسمی همکاری می کنند.

بنابراین هر شهرداری می تواند خود را به ابزارهای متصل مجهز کند تا بتواند به همه شهروندان فعال دسترسی پیدا کند. در حال حاضر، این برنامه ها توسط هزاران شهر و شهرک در فرانسه و اروپا استفاده می شود.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری تبریز

    منبع خبر

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز یک شهرداری در شهر تبریز می باشد

      نظرات