بررسی تغییرات کرایه ماشین‌آلات عمرانی در سال گذشته

بررسی تغییرات کرایه ماشین‌آلات عمرانی در سال گذشته

http://www.bananews.ir/طرح آمارگیری از کرایه ماشین‌آلات مورد استفاده در طرح‌های عمرانی نشان می‌دهد که در نیمه دوم سال گذشته تراکتور تک دیفرانسیل با ۲٫۶ درصد کمترین میزان افزایش و غلتک ویبره کششی با ۱۵٫۹ درصد بیشترین افزایش را نسبت به نیمه اول سال ۱۳۹۰ داشته‌اند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) طرح آمارگیری کرایه ماشین‌آلات مورد استفاده در طرح‌های عمرانی نشان می‌دهد که متوسط کرایه ساعت کامیون کمپرسوری به ظرفیت ۱۰ تن در نیمه دوم سال گذشته نسبت به نیمه اول سال از ۴٫۹ درصد و نسبت به نیمه دوم سال ۱۳۸۹ از ۱۶ درصد افزایش برخوردار شده است؛ به طوری که متوسط کرایه ساعتی این ماشین به ۲۱۶ هزار و ۱۴۳ ریال در نیمه دوم سال گذشته رسیده است.

همچنین کرایه جرثقیل کفی ۵ تن با کامیون ۱۰ تن نسبت به نیمه اول سال گذشته از رشد ۶٫۵ درصدی و نسبت به نیمه دوم سال ۱۳۸۹ از رشد ۲۰٫۲ درصدی برخوردار شده و به ۲۳۴ هزار و ۵۵۹ ریال رسیده است.

براین اساس کرایه جرثقیل خودرو چرخ زنجیری با ظرفیت حدود ۲۰ تن در نیمه دوم پارسال ۴۵۷ هزار و ۲۳۰ ریال بوده است که نسبت به نیمه اول سال رشد ۶٫۵ درصدی و نسبت به نیمه دوم سال ۱۳۸۹ رشد ۱۴٫۱ درصدی را نشان می‌دهد.

براساس این گزارش، کرایه بیل مکانیکی چرخ زنجیری به قدرت حدود ۱۰۰ اسب بخار نیز در نیمه دوم پارسال معادل ۳۱۵ هزار و ۷۱۴ ریال بوده که نسبت به نیمه اول سال ۹٫۶ درصد و نسبت به مدت مشابه سال ۸۹ از ۱۹ درصد افزایش برخوردار شده است.

بولدزر به قدرت حدود ۱۵۰ اسب بخار نیز کرایه‌ای معادل ۳۴۸ هزار و ۱۵۱ ریال در نیمه دوم سال گذشته داشته است که نسبت به نیمه اول سال ۱۱٫۵ درصد و نسبت به نیمه دوم سال ۸۹، ۲۲٫۵ درصد رشد داشته است.

بنا به گزارش منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران، لودر چرخ لاستیکی با قدرت حدود ۱۵۰ اسب بخار نیز در نیمه دوم پارسال نسبت به نیمه اول همان سال و نیمه دوم سال ۸۹ به ترتیب از رشد ۸٫۹ درصدی و ۲۲ درصدی برخوردار شده و به ۳۳۲ هزار و ۸۲۷ ریال رسیده است.

گریدر به قدرت ۱۵۰ اسب بخار نیز کرایه‌ای معادل ۳۳۷ هزار و ۷۸۸ ریال در نیمه دوم سال ۹۰ داشته است که نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۸۹ از ۲۲٫۳ درصد رشد برخوردار شده است.

همچنین کرایه غلتک چرخ لاستیکی آسفالت با ظرفیت حدود ۱۶ الی ۲۰ تن معادل ۲۷۶ هزار و ۲۵۵ ریال بوده است که نسبت به نیمه اول پارسال معادل ۱۲٫۶ درصد و نسبت به مدت مشابه در سال ۱۳۸۹ معادل ۲۳٫۶درصد افزایش قیمت داشته است.

براین اساس مخزن متحرک بتن – تراک میکسر – با ظرفیت شش متر مکعب در نیمه دوم پارسال از افزایش ۵٫۶ درصد نسبت به نیمه اول و همچنین افزایش ۱۶٫۲درصدی نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۸۹ برخوردار شده و به ۳۴۵ هزار و ۳۰۲ ریال رسیده است.

بر این اساس کرایه تانکر آب‌پاش با ظرفیت ۱۵ هزار لیتر نیز ۲۲۲ هزار و ۳۲۴ ریال بوده که نسبت به نیمه اول سال ۱۳۹۰ از رشد ۸٫۸ درصدی و نسبت به نیمه دوم سال ۱۳۸۹ رشد ۲۰٫۳ درصدی داشته است.

گزارش مرکز آمار که ۶۰ قلم را مورد بررسی قرار داده نشان می‌دهد تراکتور تک دیفرانسیل با ۲٫۶ درصد و غلتک ویبره کششی با ظرفیت حدود شش تن با ۱۵٫۹ درصد دارای کمترین و بیشترین افزایش در متوسط کرایه ساعتی نسبت به نیمه اول سال ۱۳۹۰ بوده‌اند.

همچنین مقایسه متوسط کرایه ساعتی دراین دوره با دوره مشابه سال ۱۳۸۹ نشان می‌دهد که کمترین افزایش کرایه ساعتی مربوط به دامپر با ظرفیت دو تن هیدرولیکی با ۴٫۸ درصد و بیشترین افزایش مربوط به غلتک ویبره کششی با ظرفیت حدود شش تن با ۲۸٫۳ درصد بوده است.

بر این اساس کرایه کلیه این ماشین‌آلات با احتساب هزینه راننده اعلام شده است.

 

    نظرات