151 محیط بان شهید و 273 نفر جانباز در حراست از محیط زیست کشور

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور گفت: تاکنون 151 محیط بان در حراست از محیط زیست به درجه رفیع شهادت نائل و همچنین 273 نفر جانباز شده اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، جمشید محبت خانی فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور طی گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در تاریخ 20 بهمن ماه 1401 ، بیان کرد: 50 نفر از محیط بانان شهید زیر پوشش بنیاد شهید و امور ایثارگران قرار گرفتند اما پرونده مابقی همچنان باز و در دست بررسی است و طبق گفته مسئولان بنیاد شهید نحوه شهادت این محیط بانان با قوانین و مولفه های پیش بینی شده برای زیر پوشش قرار گرفتن سنخیتی ندارد .

وی با بیان اینکه همچنین 273 محیط ان جانباز شدند اظهار داشت: این افراد حین انجام مأموریت به علت تیر اندازی از سوی شکارچیان دارای مجوز یا متخلف (شکار کُش) مجروح و جانباز شدند .

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور بیان کرد: به دنبال بروز اتفاقاتی برای محیط بانان حین مأموریت و بروز جراحت یا شهادت در این مسیر، محیط زیست پیگیر زیر پوشش بیمه عمر و مسئولیت قرار گرفتن این افراد شد چرا که پیش از این سازمان حمایت مالی از محیط بانان و خانواده هایشان نداشت .

سرهنگ محبت خانی خاطر نشان کرد: به دنبال پیگیری مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست در نهایت قانون حمایت قضایی و بیمه ای از «محیط‌بانان» در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید تا در صورت بروز حادثه ای حین ماموریت و شهادت یا جانبازی محیط بان، طبق قانون بتوان از آن ها یا خانواده هایشان حمایت مالی کرد .

وی بیان کرد: با توجه به شهادت 2 تن از محیط بانان همدان در جریان ماموریت امروز به همراه مدیرعامل بیمه رازی کشور در همدان حضور یافته تا ضمن تبریک دهه فجر به خانواده این عزیزان دیه پیش بینی شده نیز به آنها پرداخت شود .

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور ادامه داد: این طرح 2 سال است که به تصویب رسیده و سال گذشته دیه مسئولیت و عمر هر محیط بان 400 میلیون تومان بود که امسال به 800 میلیون تومان افزایش یافته است .

به گزارش ایرنا، ششم شهریور امسال آتش سوزی اتاقک محیط‌بانی در منطقه حفاظت‌ شده «خانگرمز» تویسرکان منجر به فوت حشمت‌الله ملکی و مصدومیت حامد مومیوند از محیط بانان این منطقه شد .

این حادثه نیمه شب یک‌شنبه ( 6 شهریور) روی داد که با وجود تلاش نیروها و انتقال مصدومان به بیمارستان، یکی از محیط بانان به دلیل شدت جراحات وارده جان خود را از دست داد و دیگر محیط بان این سازمان نیز به علت مصدومیت در بیمارستان بعثت شهر همدان بستری و در ادامه برای درمان به تهران انتقال داده شد .

همچنین "یاسین یاری" محیط‌بان 27 ساله ملایری 26 آبان سالجاری در جریان بازگشت از ارتفاع و در حین عبور از مسیر صخره ای کوه سرده ملایر از ارتفاع سقوط کرده و در پی آسیب به سر و صدمات ناشی از آن جان خود را از دست داد .

پس از 2 روز جستجو صبح 28 آبان ماه یگان حفاظت محیط زیست استان و محیطبانان، توانستند پیکر این فرد را پیدا کرده و با کمک هلال احمر و آتش نشانی از دیواره های صخره ای به پایین منتقل کنند.

لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات