قول مساعد دبیرکل یاتا برای رفع تعلیق‌ها و آزاد‌سازی درآمد‌های حاصله ایرا‌ن‌ایر

قول مساعد دبیرکل یاتا برای رفع تعلیق‌ها و آزاد‌سازی درآمد‌های حاصله ایرا‌ن‌ایر

http://www.bananews.ir/در شصت و هشتمین اجلاس جهانی انجمن حمل‌ و‌ نقل هوایی (یاتا) دبیرکل این انجمن درباره پی‌گیری آزادسازی درآمدهای حاصله هما در پوشش خدمات یاتا تا قبل از تعلیق در تاریخ ۵ اکتبر ۲۰۱۱ ‌از واحد حقوقی انجمن، قول مساعد داد.‌

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) به نقل از روابط عمومی ایران‌ایر، شصت و هشتمین نشست عمومی و اجلاس جهانی حمل و نقل هوایی یاتا ‌به مدت ۲ روز به میزبانی خط هواپیمایی چین درشهر پکن برگزار شد که هما نیز در این نشست حضور یافت.

این اجلاس هر ساله با حضور مدیران عامل بیش از ۲۴۰ شرکت هواپیمایی عضو یاتا و نمایندگان شرکت‌های سازنده هواپیما از جمله بوئینگ و ایرباس در یکی از کشورهای مربوط به شرکت‌های هوایی عضو انجمن بین المللی یاتا برگزار می‌شود.

طی این اجلاس وضعیت صنعت هوایی در سال ۲۰۱۲، پُرچالش برآورد و قیمت بالای سوخت از دلایل اصلی کاهش سود‌دهی صنعت هوایی در جهان برشمرده شد؛ همچنین بر نقش دولت‌ها به عنوان شرکای قوی در حمایت از موفقیت‌های صنعت هوایی بسیار تأکید شد.

از دیدگاه کارشناسان این حوزه لازم است دولت‌ها قدرت صنایع هوایی را از قید و بند رها سازند تا این صنعت محرک رشد اقتصادی واشتغال زایی شود.

همچنین در این اجلاس بر نقش دولت‌ها در تامین امنیت و پایداری صنعت هوایی از طریق ایجاد زیر ساخت‌های لازم ، وضع قوانین، تعیین مالیات و از این قبیل تاکید شد و حمل و نقل هوایی با آمار یک حادثه از هر ۷/ ۲ میلیون پرواز در سال ۲۰۱۱ ‌ایمن ترین راه مسافرتی تشخیص داده شد.

در سال ۲۰۱۱ عملکرد ۳۶۹ خط هوایی از بعد ایمنی که ممیزی IOSA را با موفقیت پشت سر گذاشته بودند، از بعد ایمنی ۵۲ درصد بهتر از خطوط هوایی دیگر برآورد شد.

در همین راستا تامین امنیت فرودگاه‌ها و نیز حمل بار مورد بررسی قرار گرفت و نمونه‌های عملیاتی سیستم های یاتا در این حوزه معرفی شد.

از سوی دیگر آمار ارایه شده حاکی از نقش بلامنازع صنعت حمل و نقل هوایی در اقتصاد کشورها است؛ صنعت حمل و نقل هوایی ۵۶٫۶ میلیون شغل را در جهان حمایت می‌کند و رقم ۲/ ۲ تریلیون دلار به اقتصاد جهانی کمک می‌نماید؛ اگر صنعت حمل و نقل هوایی را یک کشور تصور کنیم، از نظر تولید ناخالص ملی رتبه نوزدهم را در جهان را به خود اختصاص می داد.

در سال ۲۰۱۱ صنعت حمل و نقل هوایی جابه‌جایی کالا به ارزش ۵٫۳ تریلیون دلار را به عهده داشته است که معادل ۳۵ درصد ارزش کل کالای حمل شده در جهان است.

استفاده از سوخت‌های با منشا گیاهی برای هواپیماها جهت کاهش آلاینده‌های محیط زیست از دیگر موارد مورد بحث و تاکید در خلال اجلاس سالیانه یاتا بود.

بنابراین گزارش در حاشیه اجلاس شصت و هشتم یاتا، ‌مدیر عامل «هما» نشست‌هایی را با صفری، سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین و تونی تایلر، دبیر کل یاتا، برگزار کرد.

‌فرهاد پرورش در ملاقات با دبیرکل یاتا ضمن استماع آخرین وضعیت و اقدامات یاتا برای رفع تعلیق "هما" در IATA Clearing House (ICH) ، IATA Billing & Settlement Plan(BSP) و IATA Cargo Agency Settlement Systems (CASS) ، از وی درخواست کرد که نسبت به آزادسازی درآمدهای حاصله "هما" در پوشش خدمات مذکور یاتا تا قبل از تعلیق در تاریخ ۵ اکتبر ۲۰۱۱ اقدام لازم به عمل آید و وی درخصوص پیگیری این موضوع از واحد حقوقی یاتا قول مساعد داد.

در ملاقات پرورش با سفیر ایران در چین نیز طی گزارشی آخرین وضعیت "هما" به اطلاع وی و راهکارهایی برای رفع مشکلات هما مورد رایزنی و موافقت قرار گرفت.

 

    نظرات