رفع آلودگی های محیط زیست با حمایت از شرکت های ساخت داخل و دانش بنیان

رفع آلودگی های محیط زیست با حمایت از شرکت های ساخت داخل و دانش بنیان

نشست تخصصی آب و فاضلاب با حضور مدیر کل دفتر پایش محیط زیست، مدیران عامل پتروشیمی و شرکت های دانش بنیان در حاشیه چهارمین نمایشگاه و همایش تخصصی حمایت از ساخت داخل و دانش بنیان در صنعت پتروشیمی، پالایش و پترو پالایش در جزیره کیش برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، هلنا کعبی ضمن ابراز خرسندی از حضور مجموعه های دانش بنیان تولید کننده تجهیزات در کنار مصرف کنندگان این سیستم ها، به موضوع الزامات موجود در قانون هوای پاک در خصوص فرآیند های پایشی و فعالیت هایی که باید در این زمینه انجام شود ، تأکید کرد .

وی با بیان اینکه انجام خود اظهاری در پایش آلودگی ها و نصب سیستم های پایش آنلاین، از جمله وظایف الزامی واحد های مختلف مشمول این قانون هستند، به بازار بزرگ موجود در کشور برای این سیستم ها اشاره کرد. کعبی افزود: عدم امکان تهیه نوع خارجی آن ها به دلیل گرانی، عدم امکان پشتیبانی و از رده خارج شدن انواع قدیمی آن ها به دلیل نبود قطعات مورد نیاز را دلیل و علت مناسبی برای ورود بخش خصوصی به ساخت این تجهیزات عنوان کرد .

مدیر کل دفتر پایش سازمان حفاظت محیط زیست خاطر نشان کرد: با تصویب دستور العمل تعیین نرخ آلودگی موضوع ماده 27 قانون مالیات بر ارزش افزوده را موضوعی بسیار مثبت است .

وی در ادامه به موضوع تبصره 7 این ماده قانونی، امکان تأیید فعالیت های زیست محیطی واحد های مختلف صنعتی، معدنی و خدماتی را که منجر به کاهش یا رفع آلودگی می شود، از سوی سازمان محیط زیست و کسر این مبالغ تأیید شده از مبلغ یک در صد عوارض آلودگی این واحد ها را یکی از نکات خوب این ماده قانونی که جایگزین تبصره 1 ماده 38 شده است، عنوان کرد .

کعبی یکی از چالش های اصلی در تأیید تجهیزات تولید شده در حوزه پایش را، نبود آزمایشگاه های تأیید نوع، ذکر کرد و گفت: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سازمان ملی استاندارد با کمک مجموعه هایی نظیر پژوهشگاه نیرو، پژوهشگاه نفت، پژوهشکده محیط زیست به همراه دانشگاه هایی نظیر شریف، تهران و غیره را به عنوان مجموعه های علمی توانمند کشور برشمرد .

کعبی پیشنهاد داد: با حمایت های مالی بخش هایی نظیر وزارت نفت، هولدینگ خلیج فارس و غیره نسبت به ایجاد این زیر ساخت ها اقدام شود زیرا جایگزینی تجهیزات ایران ساخت، ضمن حمایت از شرکت های دانش بنیان می تواند کاهش هزینه های شرکت های فعال کشور، بسیار نقش داشته باشد .

وی خاطر نشان کرد: این موضوع می توان با تأمین مالی ، زمینه حضور شرکت های دانش بنیان در بخش اجرایی کشور را فراهم کرده و و واحد های فعال کشور، به جای پرداخت عوارض، نسبت به رفع آلودگی خود اقدام کنند که این موضوع زمینه ارتقای کیفی محیط زیست را نیز فراهم کرد.

لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات