قطعنامه بیست و پنجمین اجلاس هیات عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان

قطعنامه بیست و پنجمین اجلاس هیات عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان

با استعانت از خداوند متعال، بیست و پنجمین اجلاس هیات عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان به صورت فوق ­العاده، به استناد ماده­ ی ۱۹ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان و ماده­ ی ۱۰۲ آیین­نامه اجرایی آن، در تاریخ ۲۷ لغایت ۲۹ بهمن­ ماه سال ۱۴۰۱ خورشیدی با دعوت شورای مرکزی و با حضور اعضای هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان­ ها در سالن همایش ­های هتل کریاس پالاس شهر میبد یزد برگزار شد.

اعضای حاضر ضمن سپاس و امتنان از حضور معاون محترم مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، معاون محترم عمران،توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور، استاندار محترم یزد، نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و تقدیر از تمامی برگزارکنندگان اجلاس، با توجه به اهداف تبیین شده شورای مرکزی دوره نهم، مباحث مطروحه در نشست­ های تخصصی رشته ­های هفت­ گانه و با در نظر گرفتن مطالبات اعضای فرهیخته سازمان، قطعنامه پایانی اجلاس را به شرح ذیل تصویب و صادر می­ نمایند:

۱- هیات عمومی در راستای ارتقای کیفیت ساخت و ساز و صیانت از حقوق بهره ­برداران، بر اجرای کلیه مباحث مقررات ملی ساختمان بالاخص مباحث ۱۹، ۲۰، ۲۱ و ۲۲ تاکید دارد.

۲- هیات عمومی ضمن تاکید بر رعایت اخلاق حرفه­ ای و مدیریت تعارض منافع در کلیه سطوح خدمات مهندسی، خواهان تدقیق مصادیق تعارض منافع و شفاف­ سازی در این زمینه می ­باشد.

۳- با توجه به ضرورت واقعی شدن حق­ الزحمه خدمات مهندسی و متناسب نمودن آن با مسوولیت و شرح خدمات رشته­ های هفت­ گانه، بر تدوین مبانی قیمت ­گذاری خدمات مهندسی در چارچوب ماده­ ی ۱۱۷ آیین­ نامه اجرایی تاکید دارد.

۴- در راستای صیانت از حقوق مهندسان و بهره­ برداران، خواستار زمینه ­سازی برای اجرایی شدن بیمه تامین اجتماعی اعضا و بیمه تضمین کیفیت ساختمان می ­باشد.

۵- در راستای تحقق معماری و شهرسازی ایرانی و اسلامی، هیات عمومی خواهان عملیاتی شدن قانون حمایت از معلولین و سالمندان و بسترسازی برای بهره ­مندی از کلیه خدمات مهندسی رشته ­های هفت­گانه در تمامی نقاط کشور، اعم از ساخت و سازهای شهری، روستایی، شهرک­ های صنعتی و مناطق آزاد می ­باشد.

۶- با تاکید بر لزوم ایجاد اشتغال پایدار برای مهندسان در سال تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین، شرکت کنندگان در اجلاس بر زمینه­ سازی صادرات خدمات مهندسی تاکید می ­نمایند.

۷- اعضای حاضر در این اجلاس به منظور صیانت از حقوق مادی و معنوی مهندسان و بهره­ برداران ساختمان و همچنین حفظ سرمایه­ های ملی و جلوگیری از آسیب­ های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی خواهان تغییر نگرش درآمد محور به تخلفات ساختمانی و تغییر رویکرد کمیسیون ماده صد قانون شهرداری­ ها می ­باشد.

۸- با توجه به نقش آموزش در ارتقای سطح دانش مهندسی، بهره ­مندی از فناوری­ های نوین در ساختمان و آشنایی با حقوق و تکالیف مهندسی، هیات عمومی بر ارتقای سطح آموزش مهارت محور در سازمان تاکید دارد.

۹- ضمن تاکید بر ابلاغ مبحث نقشه برداری، ایجاد وحدت رویه در ارایه خدمات طراحی، اجرا و نظارت نقشه برداری و افزایش تعرفه متناسب با مسولیت فنی و حقوقی مهندسان نقشه ­بردار اجتناب ناپذیر می باشد.

۱۰- ضمن تاکید بر ابلاغ مبحث مقررات ملی شهرسازی، ایجاد وحدت رویه برای اجرای کلیه خدمات شهرسازی در استان­ ها بالاخص خدمات نظارت شهرسازی ضروری است.

۱۱- توجه به شناسنامه فنی ملکی ساختمان، تدوین الزامات ضوابط نما و نیز مجری تمام کار برای پوسته ساختمان مورد تاکید قرار می ­گیرد.

۱۲- اجرای مبحث بیست سوم تحت عنوان الزامات ترافیکی مورد تاکید هیات عمومی می ­باشد.

۱۳- نظر به ضرورت حفظ منابع ملی و عملیاتی شدن قانون توسعه آب شرب شهری و روستایی، اصلاح الگوی مصرف (شامل اجرایی شدن آب خاکستری)، ممیزی انرژی ساختمان ­ها و ارایه پلاک گواهی انطباق انرژی را خواستاریم.

۱۴- با توجه به افزایش حجم و مسوولیت خدمات مهندسی برق در اثر گسترش روزافزون فناوری­ های نوین تاسیسات برقی ساختمان، افزایش تعرفه خدمات مهندسان برق ضروری است.

۱۵- از آنجا که بیش از نیمی از اعضای سازمان های نظام مهندسی ساختمان استان ها، رشته عمران بوده، ضرورت توجه به اشتغال و تعریف صلاحیت های مضاعف در این رشته انکارناپذیر است، در همین راستا توجه به مجری ذیصلاح، مسوول ایمنی، نظارت مقیم، بهسازی لرزه ای، تخریب و گودبرداری و سازه نگهبان، خدمات آزمایشگاهی، بازرسی و نگهداری ساختمان و ... مورد تاکید است.

تاکید می ­نماید که دبیرخانه دایمی هیات عمومی، با تعمیق همکاری سازمان نظام مهندسی ساختمان، وزارت راه و شهرسازی و سایر نهادهای مرتبط با صنعت ساختمان در راستای ارتقای جایگاه سازمان، نسبت به پی­گیری اجرای مفاد قطعنامه اهتمام ورزد

لینک اصل خبر در سایت سازمان نظام مهندسی ساختمان استان البرز

    منبع خبر

    سازمان نظام مهندسی ساختمان استان البرز

    سازمان نظام مهندسی ساختمان استان البرز

    سازمان نظام مهندسی ساختمان استان البرز یک انجمن در شهر کرج می باشد

    نظرات