اختصاص ردیف ۱۰۰میلیاردی برای خرید تضمینی آب

اختصاص ردیف ۱۰۰میلیاردی برای خرید تضمینی آب

http://www.bananews.ir/مشاور وزیر نیرو و مدیرعامل آبفای کشور از افزایش خرید تضمینی آب و پساب از ۳۳ میلیارد تومان سال گذشته به ۱۰۰میلیارد تومان در سال جاری خبر داد و گفت: هم اکنون از ۱۱شهر تقاضای بخش خصوصی برای اجرای طرحهای فاضلاب داریم.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) سیدمهدی ثمره هاشمی در گفتگو با مهر در ارتباط با برنامه های وزارت نیرو برای خرید تضمینی آب و پساب، از پیش بینی اجرای این طرح در قالب یک ردیف بودجه ای خبر داد و گفت: این ردیف برای استفاده سرمایه گذاری بخش خصوصی جهت اجرای طرح های آب و فاضلاب در کشور، پیش بینی شده است.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور اظهار داشت: دولت از این طریق برای تولید آب از شرکتها، سازمانها و بخشهایی که بتوانند وارد این حوزه شوند، حمایت می کند.

ثمره هاشمی ادامه داد: همچنین اگر بخشهای بتوانند تصفیه خانه های فاضلاب و شبکه های مورد نیاز آن را اجرا کنند و پساب را تولید و در اختیار ما قرار دهند، دولت تضمین کرده است که آن را خریداری کند.

مشاور وزیر نیرو خاطر نشان کرد: برای اینکه کاملا بخش خصوصی مطمئن باشد که می تواند یک سرمایه گذاری مطمئن در بخش آب و فاضلاب کشور داشته باشد، این کار صورت می گیرد.

این مقام مسئول در وزارت نیرو افزود: بخش عمده خرید تضمینی آب مربوط به آب شیرین کن ها است. ما تقریبا در کشور آب شیرین کن غیر خصوصی نداریم و همه این اقدامات توسط بخش خصوصی عملیاتی و اجرا شده است و ما آب را به صورت تضمین از این تولیدکنندگان خریداری می کنیم.

وی تاکید کرد: در بخش فاضلاب نیز روال کار به همین صورت است. البته در این حوزه بخش خصوصی به تازگی در حال ورود است و دولت تضمین های لازم را ارائه می کند.

مشاور وزیر نیرو تصریح کرد: در سال گذشته مجموع رقم این بخش (خرید تضمینی آب و پساب) حدود ۳۳ میلیارد تومان بود که برای سال جاری این رقم به ۳ برابر و معادل ۱۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته است و این توان را ایجاد کرده که کاملا بخش خصوصی با خیال راحت بتواند سرمایه گذاری کند.

ثمره هاشمی با اشاره به اینکه در این بخش محدودیتی وجود ندارد، پیش بینی کرد که ارقام قابل اختصاص برای خرید تضمینی آب و پساب در سالهای آینده نیز افزایش پیدا کند. از این طریق می توان امیدوار بود که گرایش بخش خصوصی به انجام سرمایه گذاری در بخش آب و پساب افزایش یابد.

به گفته وی، استقبال بخش خصوصی در تولید آب و آب شیرین کن‌ها خیلی خوب بوده و در بخش فاضلاب نیز حضور بخش خصوصی در حال افزایش است و ما هم اکنون در ۱۱ شهر کشور تقاضاهای بخش خصوصی را برای اجرای طرح های فاضلاب را داریم.

این مقام مسئول در وزارت نیرو از برآورد خرید تضمینی آب و پساب برای استفاده در بخش کشاورزی خبر داد و گفت: حدود ۷۵ درصد آبی که مصرف می شود به فاضلاب تبدیل می شود و ما می توانیم آن را تصفیه کنیم.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور تصریح کرد: به عبارت دیگر، اگر در کشور به میزان ۵ میلیارد مترمکعب آب شرب مصرف می شود تا ۸۰ درصد آن را می توانیم بازچرخانی کنیم و به چرخه مصرف در بخش صنعت و کشاورزی برگردانیم.

به گفته ثمره هاشمی، چون در حال حاضر شبکه های فاضلاب کشور در حدود ۳۶ درصد پوشش دارد طبیعتا حجم فاضلابی که تصفیه می شود و قابل مصرف می شود در همین حد و حدود یک سوم است که چیزی حدود ۱٫۵ میلیارد مترمکعب در سال خواهد بود.

 

 

    نظرات