سازگاری با تغییر اقلیم در فرهنگ و اندیشه ایرانی ریشه دارد

سازگاری با تغییر اقلیم در فرهنگ و اندیشه ایرانی ریشه دارد

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه سازگاری با تغییر اقلیم در فرهنگ و اندیشه ایرانی ریشه دارد، از ورود 3 گونه حذف شده جبیر، گور خر ایرانی و آهو به طبیعت خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، علی سلاجقه در چهاردهمین نشست ملی شبکه تشکل های مردم نهاد محیط زیست و منابع طبیعی که با موضوع «تغییر اقلیم و حکمروایی تاب آوری» مورخ 11 اسفندماه 1401 در سالن همایش های بین المللی شهدای محیط زیست برگزار شد، این نشست را به مثابه میثاق دولت و مردم در بحث محیط زیست عنوان و اظهار کرد: تغییر اقلیم پدیده ای است که اتفاق افتاده و غالب دانشمندان بر این موضوع اتفاق نظر دارند.

وی با اشاره به آخرین برنامه هیأت بین دول تغییر اقلیم و هشدار این برنامه نسبت به پیامدهای گرمایش جهانی زمین، گفت: با تداوم روند افزایش درجه حرارت زمین، حیات انسان بر این کره خاکی به مخاطره خواهد افتاد.

معاون رئیس جمهور با اشاره به نتایج تحقیقات به عمل آمده مبنی بر اینکه 95 درصد علت اصلی تغییر اقلیم، عملکرد انسان ها است، تصریح کرد: امروز علم دیگر اجازه هیچ بن بستی را نمی دهد و فکر خلاق بشر می تواند برای این مشکلات، راه حل پیدا کند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه بزرگ ترین تمدن ها در مناطقی ایجاد شده که حداقل های شاخص های محیط زیستی را داشته اند، سرزمین پهناور ایران را از جمله این مناطق ذکر کرد و افزود: پیشینیان ما همگام با طبیعت حرکت کرده اند و از بهترین دستاوردهای آنها می توان به سازه قنات اشاره کرد که هنوز هم مظهر پیشرفته ترین فناوری علمی استحصال آب در مناطق خشک و نیمه خشک جهان است.

سلاجقه خاطرنشان کرد: بادگیرهای شهرهای کویری ایران از جمله مصادیق استفاده از انرژی های پاک است و معماری ایرانی در راستای ایجاد فضای مفرح در داخل منازل شکل گرفته است.

معاون رئیس جمهور با اشاره به احترامی که ایرانیان در طول تاریخ برای آب قائل بوده اند، گفت: سازگاری با تغییر اقلیم در متن و بطن فرهنگ و اندیشه ایرانی جای دارد.

وی تصریح کرد: سرزمین ایران به دلیل مواجهه با مخاطرات طبیعی، تاب آوری زیادی پیدا کرده است اما اینکه ما در حال حاضر چقدر از این دانش اندوخته بهره می گیریم، جای بحث دارد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه به تئوری انشقاق قاره ها اشاره کرد و گفت: تئوری انشقاق قاره ها، پوسته زمین را تفکیک کرد اما محیط زیست زمین و اشتراکات جوامع انسانی قابل تفکیک نیست و این درست همانجایی است که ما می توانیم بر اساس 3 اصل عزت، حکمت و مصلحت با تمام دنیا صحبت کنیم.

وی، دیپلماسی محیط زیستی را یکی از اصول دولت سیزدهم برشمرد و اجلاس منطقه ای وزرای محیط زیست در تهران را یکی از نتایج این دیپلماسی عنوان و خاطرنشان کرد: پس از برگزاری موفقیت آمیز اجلاس منطقه ای وزرای محیط زیست با موضوع مدیریت پدیده گرد و غبار در تهران، سازمان ملل متحد برگزاری اجلاس بین المللی گرد و غبار در سال 2023 را به تهران واگذار کرد.

سلاجقه در ادامه بر نقش اساسی تشکل های مردمی در حل مشکلات محیط زیستی تاکید کرد و گفت: اگر اندیشه ها و ایده های محیط زیستی از قاعده به راس هرم مدیریت کشور انتقال یابد، سیاستگذاری ها و تصمیمات اتخاذشده قابل اجرا و موثر خواهند بود.

معاون رئیس جمهور شفافیت را لازمه مدیریت محیط زیست کشور دانست و تصریح کرد: ما دست نیاز به سمت تشکل های محیط زیستی دراز می کنیم و از شما می خواهیم با صداقت، سلامت و صلابت خود به ما کمک کنید.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، راه اندازی خانه های محیط زیست در سراسر کشور را بر مبنای اصل 50 قانون اساسی عنوان کرد و افزود: خانه های محیط زیست صرفا برای پیگیری و مطالبه مسایل زیست محیطی ایجاد می شوند.

اخبار خوش محیط زیستی سلاجقه برای تشکل های مردم نهاد


وی در ادامه به بیان چند خبر خوش در بحث حیات وحش پرداخت و گفت: 3 گونه حذف شده جبیر، گور خر ایرانی و آهو با تلاش همکاران ما به ترتیب وارد پارک ملی نایبند، پارک ملی کویر و دشت مغان شده اند.

سلاجقه ادامه داد: همچنین برای اولین بار دو گونه در خطر انقراض گوزن زرد ایرانی و تمساح با مشارکت بخش خصوصی به ترتیب در استان های لرستان و سیستان و بلوچستان تکثیر شدند.

معاون رئیس جمهور با اشاره به پروژه تکثیر در اسارت یوز آسیایی، تصریح کرد: آنچه در بحث «پیروز» اتفاق افتاد، یک دستاورد فوق العاده علمی برای کشور بود که باید به آن فارغ از فضاسازی های سیاسی نگریست. این پروژه، تجربیات خوبی برای انجام پروژه های مشابه آتی در اختیار ما قرار داد.

سلاجقه در عین حال بر لزوم آسیب شناسی چرخه تکثیر یوز در اسارت با حضور متخصصان، کارشناسان و تشکل های مردمی تاکید کرد و آن را پیش نیاز تهیه نقشه راهی برای اجرای این پروژه در کشور دانست.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، تدوین کتاب دانش بومی محیط زیست استان های کشور با کمک تشکل های مردمی را در دستور کار این سازمان عنوان کرد و از تشکل های محیط زیستی خواست در برگزاری نشست بین المللی گرد و غبار و نیز جایزه بین المللی محیط زیستی استاد فرشچیان در سال آینده مشارکت داشته باشند.

انجام مأموریت های سازمان حفاظت محیط زیست با کمک تشکل های مردمی

در بخش دیگری از این نشست، نورالله مرادی؛ معاون آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست، با اشاره به بحث مردم پایگی سازمان حفاظت محیط زیست، انجام ماموریت های این سازمان بدون حضور تشکل های مردمی را ناممکن دانست و گفت: بر اساس مطالعاتی که انجام دادم، پاک ترین کشور دنیا یک کشور آفریقایی است که با کمک تشکل های مردم نهاد محیط زیستی خود موفق به کسب این عنوان شده است.

وی افزود: بر مبنای شعار دولت مردمی و تاکیدات ویژه رییس جمهور که می بایست بخش عمده ای از فعالیت های محیط زیستی توسط مردم انجام شود، تحقق این برنامه را تکلیف خود می دانیم و برای آن تلاش می کنیم.

مرادی، تصریح کرد: در دولت مردمی، نقش تشکل های محیط زیستی به هیچ عنوان زینتی نیست و استفاده ابزاری از تشکل ها ممنوع است. آنها باید حقیقتا به ما کمک کنند تا ماموریت های محیط زیستی خود را به خوبی انجام دهیم.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد در سال آینده با کمک تشکل های مردم نهاد محیط زیستی، وضعیت محیط زیست کشور بهبود یابد.

گفتنی است در حاشیه برپایی این نشست که در آستانه روز درختکاری و هفته منابع طبیعی برگزار می شد، یک اصله نهال درخت زیتون توسط معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست در محوطه پارک طبیعت پردیسان کاشته شد.


لازم به ذکر است در پایان این نشست انتخابات شورای هماهنگی شبکه های تشکل های مردم نهاد محیط زیست و منابع طبیعی کشور و همچنین انتخابات شورای نظارت و داوری شبکه مذکور در محل سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد.

لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات