گرۀ اصلاح ورودی محمدشهر استان البرز همچنان بسته است

گرۀ اصلاح ورودی محمدشهر استان البرز همچنان بسته است

http://www.bananews.irاصلاح ورودی محمدشهر از جمله پروژههای به شمار می‌رود که با عملیاتی شدن آن میتوان انتظار داشت، طرحهای عمرانی مهم دیگری هم در منطقه اجرایی شود؛ ولی اجرای این پروژه مدتی است تعطیل شده و همین امر اعتراض شهروندان و ساکنان منطقه را برانگیخته است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) اجرای طرح جدید اصلاح ورودی شهرکرج از سمت محمدشهر که عملیاتی کردن آن طبق مشخصات محدوده‌های مناطق شهرداری کرج به عهده شهرداریهای مناطق ۹ و ۲ این کلانشهر است، از چندماه پیش شروع شد؛ لیکن آنچه امروز مشهود است تعطیلی عملیات پروژه مذکور، مصائب خاص خود را به عابران و ساکنان این مناطق تحمیل کرده است.

بر این اساس و در پی تماس‌های مکرر شهروندان برای پوشش خبری این موضوع، بر آن شدیم که در ابتدا در محل اجرای طرح حاضر شویم تا از این طریق گزارشی میدانی را از ادامه روند پروژه اصلاح ورودی محمدشهر تهیه کنیم تا در نتیجه این حرکت، از نقطه نظرات شهروندان به صورت مستقیم مطلع شویم و نیز تصاویری مستند را ضمیمه این نوشتار کرده باشیم.

انتظار چند ساله!

مدیرعامل پمپ بنزین (جایگاه اختصاصی زهره) اولین شخصی بود که توانستیم با او گپ و گفتی را درباره پروژه اصلاح ورودی محمدشهر داشته باشیم. جایگاه اختصاصی زهره در ابتدای ورودی محمدشهر و دقیقاً در جوار این ورودی قرار گرفته است.

مدیرعامل جایگاه اختصاصی زهره درباره این پروژه به ما گفت: آذرماه سال پیش بود که عملیات اصلاح این ورودی شروع شد. در ابتدا شروع به عریض کردن جاده کردند و سپس جدول‌گذاری را آغاز کردند، ولی در همین قسمت پروژه متوقف شد.

وی گفت: در حال حاضر حدود ۲۵ روز تا یک ماه است که هیچ پیشرفتی در این پروژه مشاهده نمی‌شود و اصلاً هیچ کارگر و یا مسئولی که به احداث این پروژه مربوط باشد در این حوالی دیده نمی‌شود و حتی کارگاهی را هم که در اینجا برپا شده بود جمع‌آوری کرده‌اند.

وی افزود: وقتی از کارگرها در مورد اینکه چرا پروژه متوقف شده است سوال کردیم، گفتند که به دلیل اینکه شرکت پیمانکاری‌شان بودجه‌ای در دست ندارد، از ادامه کار منصرف شده است.

به گفته مدیرعامل جایگاه اختصاصی زهره، تمام کسبه‌ای که در دوطرف ورودی محمدشهر فعالیت می‌کنند به توقف و تأخیر در روند اجرایی شدن این پروژه اعتراض دارند.

نعمت‌الله نصیری، یکی از شهروندان ساکن در منطقه نیز در این باره گفت: حدود هشت الی ۱۰ سال است که عملیات زیرسازی و پخش آسفالت و احداث بلوار شروع شده است، ولی تاکنون چیز خاصی در این مورد مشاهده نشده است و بدتر از آن هیچ مسئولی هم نیست که پاسخ مشخصی را در این رابطه به مردم بدهد.

نصیری که یکی از مشاوران املاک این منطقه است، اضافه کرد: در این منطقه به دلیل آسفالت نبودن حاشیه‌های جاده به طور مداوم گرد و خاک وجود دارد و زندگی کردن برای ساکنان بسیار دشوار است.

وی که خود را نماینده مردم منطقه معرفی کرد، ادامه داد: در رابطه با حل و فصل این مشکل نیز دفعات زیادی به مسئولان ذیربط مراجعه کرده‌ایم و حتی این مسئله تا جایی مشکل ساز شده است که ساکنین در صدد بودند که رفت و آمد خودروها را در این مسیر متوقف کنند؛ ولی این کار هیچ گاه به صلاح نبود و نوعی بی‌احترامی به مسئولان و شهروندان تلقی می‌شد که خوشبختانه از این تصمیم صرف نظر شد.

چندباره‌کاری‌ها!

نصیری به چندباره‌کاری‌های پیمانکاران پروژه مذکور اشاره کرد و گفت: سه یا چهار بار است که در اینجا اقدام به جدول‌گذاری می‌کنند و هر دفعه به خاطر آنچه غیر اصولی بودن معماری آن اعلام می‌کنند جدول‌های جاگذاری شده را تخریب می‌کنند؛ آیا این خدمت به ملت است یا اینکه به هدر دادن بیت‌المال؟

این شهروند در ادامه گفت: از مسئولان خواهش می‌کنیم که به درد این مردم رسیدگی کنند.

وی در پاسخ به این سوال که این منطقه چه تعداد جمعیت را در خود جای داده است؟، بیان کرد: در اینجا چند شهرک و محله وجود دارد که شهرک مهندسی زراعی، شهرک موسسه نهال و بذر، شهرک صبوری و شهرک کوی دوستان از آن جمله‌اند.

نصیری افزود: در نتیجه می توان گفت که در منطقه‌ای که همجوار با ورودی محمدشهر واقع شده است در حدود ۱۰ هزار نفر جمعیت ساکن هستند که البته باید جمعیت ۱۳۰ هزار نفری محمدشهر، جمعیت ماهدشت، مشکین دشت ، اشتهارد و ارتباط چندین استان کشور که رفت و آمدشان از این مسیر صورت می گیرد را نیز به این جمعیت اضافه کرد.

خطرات احتمالی

در طی تهیه این گزارش از یک راننده تاکسی نیز درباره تأخیر در اجرایی شدن پروژه اصلاح ورودی محمدشهر سوال کردیم، وی در پاسخ گفت: تراکم در ترافیک خودروها و تشدید تصادفات، مهترین مشکلی است که تأخیر در اجرایی شدن این پروژه مسبب آن است.

این راننده تاکسی ادامه داد: همین چند شب پیش بود که به خاطر نبود روشنایی و به دلیل آنکه جدول‌ها را در جایی نامناسب و بدون علائم راهنمایی رها کرده بودند، یک جوان که با موتورسیکلت در حال حرکت بود به جدول‌ها برخورد کرد و راهی بیمارستان شد.

مراجعات پی در پی

رضا خوشدل یکی دیگر از شهروندان هم در خصوص این موضوع بیان کرد: برای حل و فصل این مسئله به جاهای مختلفی مراجعه کرده‌ایم و حتی این موضوع از طریق رادیو البرز، برنامه درشهر و در استان صدا و سیما نیز پیگیری شد ولی متأسفانه تاکنون اقدام خاصی صورت نگرفته است.

خوشدل اضافه کرد: وقتی به شهرداری‌های مناطق ۹ و ۲ مراجعه کردیم، یکبار گفتند که فعلاً پیمانکار ندارند، یکبار دیگر گفتند پیمانکار آمده است ولی هنوز قرارداد نبسته‌ایم، بار دیگر گفتند که جدول خریدیم ولی هنوز جدول‌ها حاضر نیست و خلاصه هربار چیز جدیدی می‌گفتند و نتیجه آنکه تا به امروز پروژه بلاتکلیف مانده است.

شهروند دیگری که خود را معمار ساختمان معرفی کرد درباره موضوع گزارش ما توضیح داد: من خودم معمار هستم، جدول‌ها را نگاه بیندازید، یکی بالاست و یکی پایین! آیا ردیف‌های جدولی که فقط یک متر باهم فاصله دارد، باید اینقدر با هم تفاوت ارتفاع داشته باشند.

وی گفت: من ۴۵ سال سابقه کار معماری در وزارت کشاورزی را دارم و به خوبی می‌دانم که اصول کاری و معماری استاندارد در رابطه با این طرح رعایت نشده است.

این شهروند افزود: این ششمین بار در عرض هشت سال است که در اینجا خاکبرداری و زیرسازی شده است و هربار که پیمانکاری جدید برای انجام کار ‌آمده است کار پیمانکار قبلی را غیر اصولی‌دانسته است.

وی ادامه داد: عرض این جاده قرار است که در حدود ۵۰ متر باشد ولی در حال حاضر یک طرف آن تنها در حدود ۷ متر عرض دارد و طرف دیگر هم ۵/۴ متر، که با این مشخصات می‌توان به راحتی فهمید که در ساعت‌های پیک ترافیک، این ورودی چه وضعیتی دارد.

به گفته اغلب شهروندان ناحیه مذکور، به خاطر آنچه عدم ساماندهی و اصلاح نکردن ورودی محمدشهر خوانده می‌شود، در این ناحیه به خودی خود امکاناتی دیگری هم بوجود نخواهد آمد.

نظرات گوناگون و متناقض مسئولان ذیربط

در پی دریافت پاسخ این سوال که چرا اجرای پروژه مهم اصلاح ورودی محمدشهر به صورت معلق مانده است به مسئولان ذیربط این طرح نیز مراجعه کردیم. در ابتدا با دفتر مدیر منطقه ۹ شهرداری کرج تماس گرفته شد که متأسفانه تا این لحظه موفق نشده‌ایم که نظرات این مسئول را داشته باشیم.

اما مسئول بعدی مهندس ناصر خاکی مدیر منطقه ۲ شهرداری کرج بود که در این رابطه توضیح داد: مدیریت منطقه ۲ در احداث و اصلاح این ورودی هیچ نقشی ندارد و این موضوع مربوط می‌شود به سازمان عمران و نوسازی شهرداری کرج و همین‌طور مدیریت منطقه ۹ شهرداری کرج.

گفته‌های خاکی از آن جهت تعجب برانگیز است که برخی از مسئولان شهری طبق استدلال‌هایی، مسئولیت عملیاتی کردن این پروژه را به شهرداری‌های دو منطقه ۹ و ۲ منتصب می‌کنند.

مهندس آزادی- مدیر بهسازی و معابر شهرداری کرج- نیز درباره این طرح گفت: هیچ مشکل خاصی که بخواهد اجرایی شدن این طرح را به تعویق بیندازد وجود ندارد.

آزادی گفت: در این مسیر عملیات جابه‌جایی تیرهای برق وجود دارد که به محض انجام شدن این مسئله، اجرایی شدن پروژه از سر گرفته می‌شود.

به گفته این مسئول چند درخت نیز در این مسیر وجود دارد که تصمیم بر این گرفته شده است که این درختان قطع نشوند و شاید این مسئله نیز موجب تأخیر در روند اجرایی شده باشد.

وی افزود: طبق پیش‌بینی‌ها می‌توان انتظار داشت که این طرح تا چهار ماه دیگر به اتمام برسد.

آزادی در پایان تاکید کرد: بهتر است که برای به دست آوردن اطلاعات تکمیلی این پروژه به سازمان عمران و نوسازی شهرداری کرج مراجعه شود.

مدیرعامل سازمان عمران ونوسازی شهرداری کرج هم در این رابطه توضیح داد: برای ادامه اجرایی شدن این طرح فقط منتظر پیمانکار هستیم و اجرای پروژه تعطیل نشده است.

سیف‌الدین جعفری افزود: بیشتر اقداماتی که باید برای عملیاتی کردن این پروژه انجام می‌شد، صورت گرفته است و اقداماتی چون روکش و تراش آسفالت باقی مانده است که آن هم با ورود پیمانکار جدید در مسیر طرح، مطمئناً عملی خواهد شد.

درباره پروژه مهم اصلاح ورودی محمدشهر در صدد بودیم که با مسئولان دیگری از جمله شهردار شهر کرج نیز گفتگو کنیم که متأسفانه میسر نشد و امیدواریم در گزارش‌های بعدی نظرات این مدیر ارزشمند و زحمتکش را نیز داشته باشیم.

توجه به نظرات شهروندان، پرثمر است

در مجموع آنچه مسئولان مرتبط با این طرح بیان کردند را نمی‌توان در یک خط مستقیم و به عبارتی هماهنگ توصیف کرد به طوری می‌توان گفت که سخنان این مسئولان به کلی با نظرات ساکنان مغایرت دارد.

در واقع آنچه از سخنان مسئولان منتج می‌شود این است که ناهماهنگی‌ در اجرایی شدن این طرح وجود دارد و نمی‌توان به راحتی از آن گذشت. امید می‌رود که این مسئولان تلاشگر هرچه سریع تر اقدامات و تصمیمات خود را در مسیری هماهنگ وارد کنند.

در پایان درج این نکته نیز لازم و ضروری است که نباید نقطه نظرات شهروندان را در باب پروژه هایی که در شهر اجرا می شود، نادیده انگاشت. زیرا در واقع شهر متعلق به همین شهروندان است. این نکته برای این گفته شد که متأسفانه برخی از مسئولان، نظرات شهروندان را موثق نمی‌دانند یا آنکه فقط آن را می‌شنوند ولی بدان عمل نمی‌کنند؛ در حالی که هر اهل بینشی به سهولت خواهد فهمید که همین مردمانند که اولین کاستی‌ها و کمبودها را در شهر لمس می‌کنند و تاوان آن را هم میدهند.

در نهایت انتظار می‌رود که هرچه زودتر در روند اجرایی شدن این طرح تسریع ایجاد شود تا بار دیگر به ثمر نشستن یکی از طرح‌های مهم شهری بتواند باعث کاهش مشکلات مردم این منطقه شود.

گزارش: سعید پورمند-مهر

 

 

    نظرات