عدم وجود راه اختصاصی در کوهبنان

عدم وجود راه اختصاصی در کوهبنان

http://www.bananews.irکوهبنان در شمال کرمان یکی از محرومترین مراکز جمعیتی استان محسوب می شود بطوریکه این شهرستان فاقد راه اختصاصی است و جاده ها سالها قبل توسط شرکت زغالسنگ برای ارتباط معادن احداث شده است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) شهرستان کوهبنان در شمالی ترین نقطه استان کرمان و با جمعیتی کمتر از چند صد هزار نفریکی از نقاط استان کرمان است که همواره مورد بی مهری مسئولین امر قرار گرفته است.

شهرستان کوهبنان که در قدیم کوبنات و کبینان نیز نام گذاری می شده محلی برای حضور عرفا و علما بزرگ بوده است که در سالهای اخیر متاسفانه به دلیل دوری از مرکز استان و فاصله زیاد تا خدمات مناسب شهری، به شهرستانی منزوی تبدیل شده است که اگر بخشی از معادن ارزشمند زغالسنگ در این شهرستان نبود باید به زودی شاهد تخلیه کامل این شهرستان می بودیم.

شهرستان کوهبنان جاذبه های تاریخی و طبیعی بسیار زیبایی دارد که متاسفانه به دلیل نبود راههای مناسب، گردشگر خاصی جز افراد بومی و روستاییان شهرهای کوچک اطراف ندارد، این در حالی است که این شهرستان جدا از آب و هوای خوب و ملایم خود دارای مکانهای تاریخی زیبا و بی نظیری است که می تواند حجم گردشگران این شهرستان و استان را بالا ببرد.

جاده های غیراستاندارد جان مردم را تهدید می کند

مجید متقی، فرماندار کوهبنان در گفتگو با مهر با اشاره به اینکه این شهرستان هیچ راه اختصاصی ندارد می گوید: تمامی راههای موجود در شهرستان توسط شرکت معادن زغالسنگ ایجاد شده اند و هیچ راه اختصاصی که از محل اعتبارات استانی و یا ملی برای این شهرستان در دست بهره برداری باشد موجود نیست.

وی ادامه داد: اگر راههای موجود توسط معادن بسته شود شهرستان دچار مشکل می شود.

البته راههای روستایی شهرستان کوهبنان به شدت فاقد استانداردهای لازم یک راه روستایی بوده و اغلب مسافران را با دردسر مواجه می کند.

حضور افراد مسن در روستاهای کوهبنان/ جوانان مهاجرت می کنند

به طور کلی می توان گفت نبود راههای مناسب روستایی و شهری و حتی بین شهری در محدوده این شهرستان تاریخی دراستان ، باعث و بانی انزوای این شهر و مهاجرت در حجم زیاد از این شهرستان به سوی دیگر نقاط شده است به گونه ای که در اغلب روستاهای این شهرستان تنها سالمندان بالای ۶۰سال و زنان و کودکان در حال گذران زندگی هستند و خبری از جوانان و جمعیت فعال نیست.

مشکل نبود راه در این منطقه به گونه ای است که حتی جاده بین کوهبنان و زرند نیز فاقد استاندارد و از نوع جاده های فرسوده است که قدمت آن به بیش از ۳۰ سال قبل باز می گردد و همواره محل تصادف و سوانح است به گونه ای که در ماههای اخیر شاهد ۱۲تصادف و کشته شدن حدود ۱۰انسان شده است.

کوهبنان غرق در محرومیت

مشکل راههای مناسب بین شهری متاسفانه در زمان هیچ یک از فرمانداران کوهبنان جدی گرفته نشد حتی نمایندگان مجلس که عمدتا این شهرستان را با نمایندگی زرند ادغام می کنند کمتر به وضعیت کوهبنان توجهی داشته اند و طی سالهای متمادی که دیگر شهرستانهای استان به ویژه شهرستانهای جنوبی به دنبال جذب اعتبار برای مناسب سازی راههای روستایی و کم رفت و آمدتر خود بودند در کوهبنان گویا همه مسئولین خواب بودند.

البته نباید از بی مهری مسئولین استان نسبت به این شهرستان دور افتاده از مرکز که فاصله ۱۷۳ کیلومتری با کرمان دارد غافل بود در تمام سالیانی که سفرهای دولت به استان کرمان انجام می شد و هر سال رقم های اعتباراتی خوبی جذب این استان می شد مشکل فقدان راه ها که عمدتا در طرح های استانی و ملی مطرح می شود ، مطالعه نشد و کسی به این مسئله توجهی نکرد.

اما در سالهای اخیر مسئله ایجاد راههای استاندارد شهری و روستایی در دستور کار و پی گیری مسئولان شهرستان قرار گرفته است.

وعده وزرات راه و شهرسازی در خصوص اصلاح راهها

فرماندار کوهبنان در سفر اخیر خود به تهران در دیداری که با حضور نماینده زرند و کوهبنان با معاونان وزیر راه و شهرسازی داشته است به شدت از وضعیت موجود در خصوص راههای این شهرستان انتقاد کرده است.

منصور متقی در این خصوص بیان داشت: امیدواریم این جلسه بتواند بخشی از مشکلات راه های شهرستان به ویژه راه ارتباطی زرند - کوهبنان را برطرف کند.

فرماندار کوهبنان گفت: مقرر شد یک سری پیگیری ها از سوی شهرستان های زرند و کوهبنان و یک سری پیگیری ها از سوی مسئولان وزارت راه و شهرسازی صورت گیرد تا مشکلات موجود به زودی رفع شود.

وی تصریح کرد: کوهبنان در شمالی ترین نقطه استان و در مرز کرمان با استان های یزد و خراسان جنوبی قرار گرفته و آب و هوای مساعد، آثار و ابنیه تاریخی فراوان و متنوع، چهار امام زاده واجب التعظیم و حیات وحش بی نظیر و قرق شده ای دارد.

متقی اذعان داشت: کوهبنان با توجه به مناطق گردشگری در ایام تعطیلات پایان هفته، ایام عید نوروز و تابستان پذیرای میهمانان زیادی از نقاط مختلف کشور و استان است، لذا جا دارد مسئولان استان کرمان به ویژه کارکنان اداره کل راه و شهرسازی استان توجه ویژه ای به این نقطه از استان کرمان داشته باشند.

وی عنوان کرد: با تکمیل جاده کوهبنان به آسفیچ در آینده نزدیک مسافران حرم رضوی می توانند علاوه بر مسیر کوهبنان - راور - دیهوک از مسیر زرند - کوهبنان - بهاباد و طبس به زیارت آقا علی بن موسی الرضا مشرف شوند.

اکثر راههای روستایی کوهبنان خاکی است

فرماندار کوهبنان ابراز داشت: با تکمیل این جاده مسیر مسافران حرم رضوی بیش از ۱۵۰ کیلومتر کاهش می یابد و مسافران می توانند از جاذبه های طبیعی و گردشگری مسیر بهره مند شوند.

البته این راه پیش بینی شده در صورتی می تواند مورد استفاده قرار گیرد که در وهله اول فکری به حال جاده های خاکی این شهرستان شود.

جاده های کوهبنان توسط شرکت زغالسنگ و برای استفاده اختصاصی احداث شده است

نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضعیت نامساعد راههای این شهرستان خواستار بهسازی سریع جاده زرند - کوهبنان شد.

حسین امیری در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارداشت: یکی از مشکلات موجود در این حوزه انتخابی وضعیت راهها است که باید در این راستا اقدام لازم انجام شود.

وی از جاده زرند - کوهبنان به عنوان یکی از نا مناسبترین راههای این دو شهرستان یاد کرد و گفت: این جاده چند سال قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و برای انجام کارهای شرکت زغالسنگ توسط این شرکت احداث شده است و مناسب حمل و نقل عمومی نیست و نیاز به بهسازی دارد.

امیری افزود: به خصوص در قسمت زرند - دشت خاک این جاده به شدت حادثه خیز است که در ماههای اخیر شاهد بروز ۱۲ تصادف بوده است که ۱۰ کشته نیز به همراه داشته است.

عبور سالانه ۳۰ میلیون تن مواد معدنی از جاده اصلی کوهبنان

نماینده مردم زرند و کوهبنان افزود: هم اکنون این جاده به محور ترانزیتی تبدیل شده است و خودروهایی که به مقصد سرخس می روند از این جاده گذر می کنند ضمن اینکه محصولات معدنی نیز از طریق همین راهها حمل می شود بطوریکه سالانه ۲۵ تا ۳۰ میلیون تن مواد معدنی از این راه حمل می شوند.

وی با اشاره به پیگیریها و جلسات با وزارت راه و شهرسازی گفت: جلسه با حضور مسئولان این وزارتخانه فرمانداران این شهرستانها و نماینده مجلس این حوزه برگزار شد و مسئولان وزراتخانه قول همکاری برای بهسازی این جاده داده اند.

راههای روستایی بین روستاهای زیبایی چون درب گزک و ده علی و دیگر روستاهای زیبای کوهبنان با تیغه زدن و شکافتن مسیر پر پیچ و خم کوه و تپه ها و رها کردن آن بدون کوبیدن جاده و یا زیرسازی بوجود آمده است و در نگاه اول بکر بودن منطقه را می توان از نوع راههای آن مشخص کرد.

شاید اگر کوهبنان جاده های مناسبی داشت امروز به جاذبه های زیبا و اکوتوریسم طبیعی این منطقه بهتر نگاه می شد، یکی از دلایل بکر بودن جاذبه های منطقه کوهبنان دور بودن از مرکز استان و فقدان راه آسفالت بین روستاها و قسمت های مختلف این شهرستان است که بایستی فکری اساسی به حال آن شود.

گزارش: مرضیه السادات حسینی

 

    نظرات