گردهمایی‌مدیران‌سازمان‌حفاظت محیط زیست در روز درختکاری

گردهمایی‌مدیران‌سازمان‌حفاظت محیط زیست در روز درختکاری

معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست، حذف پیشنهاد تخصیص 20 درصد عوارض آلایندگی به محیط زیست در مجلس را غیرمنتظره خواند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، علی سلاجقه در آیین اختتامیه سومین دوره آموزشی مدیران سازمان حفاظت محیط زیست که بعدازظهر امروز در سالن همایش های بین المللی شهدای محیط زیست با حضور وزیر کشور برگزار شد، با تأکید بر اهمیت آموزش و فرهنگ سازی برای ارتقای آگاهی و سواد محیط زیستی در جامعه، اظهار کرد: در ایام شعبانیه و ماه مبارک رمضان می توان بیش از پیش از ظرفیت منابر، مساجد و روحانیت معزز برای تشریح مسایل محیط زیستی مناطق مختلف کشور استفاده کرد .

وی بر حمایت قاطع از مدیران ستادی و استان ها در انجام ماموریت های محوله تأکید کرد و گفت: ما در سازمان حفاظت محیط زیست محکم پشت سر مدیران خود ایستاده ایم مگر آنکه تخلفی به اثبات برسد که در این صورت با هیچ کس تعارف نداریم .

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: فرض ما بر این است که مدیران ما مجرب، توانمند، انقلابی، مردمی، عملیاتی و تحول خواه هستند. دوستانی که در این قالب نمی گنجند باید کنار بروند چون ما در حال آنالیز عملکردها هستیم .

معاون رئیس جمهور در ادامه گفت: ما در بحث ارزیابی محیط زیستی خوب اما در عین حال ترجمه ای کار می کنیم. به این معنا که یافته ها و آیین نامه های کشورهای اروپایی را با کشور خودمان انطباق می دهیم در حالی که باید ظرف و مظروف هماهنگ باشد .

سلاجقه تصریح کرد: درست است که محیط زیست یک مقوله جهانی است اما باید مسایل و مشکلات محلی در اولویت قرار گیرد .

وی از اتمام بازبینی ضوابط استقرار واحدهای صنعتی و معدنی بعد از چندسال خبر داد و خاطرنشان کرد که ضوابط استقرار واحدهای خدماتی نیز در حال بازبینی است .

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اذعان داشت: معمولا در مناطقی که سطح الارض، منابع ارزشمند زیستی دارد، تحت الارض هم از حیث منابع زیرزمینی بسیار غنی است. بنابراین می بایست تدبیر کنیم و با بهره گیری از علوم و فناوری های روز، زمینه بهره برداری از منابع زیرزمینی بدون تخریب محیط زیست را فراهم آوریم .

وی افزود: ما باید تا می توانیم برای مردم معیشت پایدار ایجاد کنیم و مردم را در کنار خودمان داشته باشیم .

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: ما باید ضمن کمک به دولت برای بهبود شرایط اقتصادی و ایجاد اشتغال در کشور، به دنبال حفظ و ارتقای شاخص های محیط زیستی باشیم .

سلاجقه در عین حال تأکید کرد که سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان حاکمیتی و نظارتی است و می بایست همه دستگاه ها را مکلف به همکاری برای تحقق اهداف محیط زیستی کشور کند .

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، شجاعت را از ویژگی های لازم برای مدیران این سازمان برشمرد و از آنها خواست از تمام ظرفیت ها برای حل مشکلات محیط زیستی استفاده کنند .

وی با قدردانی از رویکرد وزیر کشور برای همراهی و حمایت از طرح ها و برنامه های محیط زیستی در شورای عالی محیط زیست گفت: دکتر وحیدی به دلیل اهمیتی که برای محیط زیست قائلند همواره حامی و پشتیبان ما بوده اند و از ایشان قدردانی می کنم .

سلاجقه ادامه داد: اگرچه وزیر محترم کشور هم در سال گذشته و هم امسال با روی باز از پیشنهاد تخصیص 20 درصد عوارض آلایندگی به صندوق ملی محیط زیست حمایت کردند اما متاسفانه این پیشنهاد در مجلس حذف شد که برای ما واقعا غیرمنتظره بود .

معاون رئیس جمهور خاطرنشان کرد: ما باید تلاش کنیم بحث تخصیص 20 درصد عوارض آلایندگی به محیط زیست در برنامه هفتم توسعه بیاید تا برای آن حکم ثابت داشته باشیم و از مباحث سنواتی عبور کنیم .

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه خیلی از استانداران کشور علاقه مند به حفظ محیط زیست هستند و در کنار ما ایستاده اند، از برخی از مدیران استانی که در این زمینه توجه و عنایت چندانی ندارند انتقاد کرد و خواستار تغییر رویکرد آنان نسبت به مقوله حفظ و صیانت از محیط زیست کشور شد .

تأکید وزیر کشور به استانداران، فرمانداران و شهرداران سراسر کشور برای رعایت ملاحظات زیست محیطی

احمد وحیدی وزیر کشور، در آیین اختتامیه سومین دوره آموزشی مدیران سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تعالیم و آموزه های اسلامی برای حفظ حقوق همه جانداران، اظهار کرد: در فرهنگ ماتریالیستی غرب که نگاه مادی به همه چیز دارند، حمایت از حقوق انسان ها، حیوانات و گیاهان دروغی بیش نیست اما در فرهنگ اسلامی، همه هستی و موجودات آن ذی شعور هستند و برای آنان حقوقی در نظر گرفته شده است. بنابراین ما مکلف به رعایت حقوق آنها هستیم .

وزیر کشور، حفاظت از محیط زیست را یک وظیفه همگانی عنوان کرد و افزود: حفظ محیط زیست یک امر ضروری و تخریب آن منکری است که باید نهی شود .

به گفته وحیدی، حفظ محیط زیست یک وظیفه شرعی، اخلاقی و قانونی است .

وی تصریح کرد: جنبش حفظ محیط زیست در کشور یک ضرورت است که به ایجاد گفتمان محیط زیستی در جامعه منجر می شود .

وزیر کشور با قدردانی از سازمان حفاظت محیط زیست که از جایگاه حکومتی و دولتی در حفظ و صیانت از محیط زیست کشور تلاش می کند، گفت: اگر محیط زیست اینقدر مهم است پس سازمان متولی حفظ آن هم به همان اندازه دارای اهمیت می باشد .

وحیدی خاطرنشان کرد: وقتی جنبش حفظ محیط زیست راه بیفتد، به توسعه اخلاق، روابط انسانی، نظم گرایی و قانونمندی منجر خواهد شد. پس این جنبش رسالت بزرگتری را دنبال می کند .

وی در ادامه، سند سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه محیط زیست را سندی فاخر و جامع توصیف کرد و گفت: در این سند نقشه راه کشور در حفظ و نگهداری از محیط زیست و ارتقای شاخص های محیط زیستی مشخص شده است .

وزیر کشور تأکید کرد: باید اطلس توان زیستی مناطق مختلف کشور مشخص شده و بر اساس آن توان اکولوژیک هر منطقه ارزیابی شود تا زمینه آمایش سرزمین فراهم گردد .

وحیدی متذکر شد: ما باید هزینه محیط زیست را حسابرسی کنیم چون هر گونه دخالت در محیط زیست، آن را به هم می زند. اگر ما یک نظام حسابرسی داشته باشیم می توان میزان خسارات محیط زیستی را محاسبه کرد .

وی در بخش دیگری از اظهاراتش خاطرنشان کرد: من شهادت می دهم برادر عزیزم دکتر سلاجقه در همه جلسات دولت از محیط زیست کشور دفاع علمی و عملی می کند و ما هم در وزارت کشور حتما حامی محیط زیست خواهیم بود .

وزیر کشور در ادامه با اشاره به چند حوزه مسوولیتی این وزارتخانه در مباحث زیست محیطی، قانون هوای پاک را از جمله این حوزه ها دانست و گفت: ما برای دستیابی به اهداف قانون هوای پاک، باید به سمت حذف سوخت های فسیلی و توسعه حمل و نقل پاک برویم که این کار در وزارت کشور شروع شده است .

وحیدی با بیان اینکه به بحث مدیریت پسماند که در قبل از این دولت تقریبا رها شده بود، منابع اختصاص دادیم، افزود: هنوز فرهنگ تفکیک زباله از مبدا به خوبی ترویج نشده است و ما تلاش می کنیم با استفاده از طرح های تحقیقاتی و بهره گیری از فناوری روز، این کار را انجام دهیم .

وی در ادامه خطاب به استانداران، فرمانداران و شهرداران سراسر کشور تأکید کرد که باید ملاحظات زیست محیطی کاملا رعایت شود و برنامه ها با توجه به این ملاحظات اجرا گردد .

گفتنی است به مناسبت هفته منابع طبیعی و روز درختکاری دو اصله نهال زیتون توسط وزیر کشور در سازمان حفاظت محیط زیست غرس و کارت همیار افتخاری محیطبان دریافت کرد .

شایان ذکر است سه نفر از مدیران کل استان ها به نمایندگی از مدیران سازمان حفاظت محیط زیست مطالبی را در خصوص محیط زیست کشور مطرح کردند.
لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات