فناوری هسته ای در خدمت حفظ محیط زیست

فناوری هسته ای در خدمت حفظ محیط زیست

تفاهم نامه همکاری سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان انرژی اتمی به امضای رؤسای این دو سازمان رسید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، دکتر علی سلاجقه معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در مراسم امضای این تفاهم نامه همکاری با بیان اینکه برگزاری نشست رؤسای دو سازمان انرژی اتمی و حفاظت محیط زیست در راستای تأکید ریاست جمهوری برای تعامل بیشتر مجموعه دولت و رفع گره های ذهنی موجود صورت می گیرد، اظهار کرد: شرایط محیط زیست کشور در آستانه ها قرار گرفته و لازم است همه بخش های مختلف دست به دست هم داده و برای تحقق اصل پنجاهم قانون اساسی که مورد تأکید مقام معظم رهبری هم قرار دارد، تلاش کنند .

وی با اشاره به کاربردهای انرژی اتمی به عنوان یک انرژی پاک در کمک به حفظ و صیانت از محیط زیست، گفت: ما در کشور نیاز بسیار زیادی به انرژی های پاک داریم و سعی می کنیم از همه ظرفیت های ممکن در این زمینه بهره بگیریم. انرژی اتمی هم از جمله صورت های انرژی پاک است که با همت جوانان این مرز و بوم در جهت استفاده های صلح آمیز مورد استفاده قرار می گیرد .

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، تصریح کرد: جهان به سمت سیاست کربن صفر در حال حرکت است و ما هم برای کاهش انتشار کربن حتما می بایست منابع جدید انرژی را جایگزین سوخت های فسیلی کنیم. از این رو، توسعه انرژی اتمی نقش مؤثری در کاهش آلایندگی جو و منابع آب و خاک ما ایفا می کند .

سلاجقه با بیان اینکه بحث تغییرات اقلیمی، تنوع زیستی و ذخایر ژنتیکی ما را در معرض خطر قرار داده است، خاطرنشان کرد: باید با ایجاد یک هم افزایی، در جهت حفظ محیط زیست به عنوان یک میراث بین نسلی تلاش کنیم .

وی با اشاره به ظرفیت های گسترده همکاری دو سازمان انرژی اتمی و حفاظت محیط زیست، حفظ عرصه های طبیعی، تنوع زیستی و حیات وحش، مقابله با آلایندگی جو و تخریب منابع خاک و آب، مدیریت پسماند و غیره را از جمله این ظرفیت ها عنوان کرد .

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه گفت: درخواست ما این است که حتما از دانش آموختگان محیط زیست و منابع طبیعی در فرآیندهای صنعتی و اکتشاف و بهره برداری از معادن استفاده شود .

سلاجقه تصریح کرد: ما معتقدیم که دیپلماسی محیط زیست می تواند ظرفیت های فراوانی برای مراودات بین المللی کشور فراهم کند لذا آمادگی خود را برای کمک به مباحث دیپلماتیک هسته ای کشور اعلام می کنیم .

در ادامه این مراسم، مهندس محمد اسلامی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی، هدف اصلی از امضای این تفاهم نامه را قرار دادن فناوری هسته‌ ای در خدمت محیط زیست به منظور کاهش صدمات زیست محیطی عنوان کرد و به تشریح زمینه های مختلف همکاری دو سازمان از جمله در حوزه مدیریت پسماند و تولید انرژی های پاک پرداخت .

گفتنی است در پایان این مراسم، تفاهم نامه همکاری بین سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان انرژی اتمی به امضای رؤسای این دو سازمان رسید .

از اهداف اصلی امضای این تفاهم نامه همکاری 3 ساله می توان به مدیریت موثر حفاظت از محیط زیست در سطح ملی به نفع نسل های حاضر و آینده، به کارگیری و توسعه فناوری هسته ای در حفاظت از محیط زیست، تحقیق و پژوهش، مطالعه و آموزش در راستای بهبود حفاظت از محیط زیست، ایجاد همگرایی و هم افزایی در برنامه ها و فعالیت های طرفین به منظور حفاظت و حمایت از محیط زیست، بهره گیری از انرژی پاک در راستای دستیابی به محیط زیست سالم و پایدار و نیز ارتقای آن با بهره‌گیری از ظرفیت‌های علمی طرفین اشاره کرد .

در حاشیه این مراسم که در آخرین روز از هفته منابع طبیعی برگزار شد، کارت افتخاری همیار محیطبان از سوی دکتر سلاجقه به مهندس اسلامی اهدا شد و نیز یک اصله نهال زیتون توسط رئیس سازمان انرژی اتمی در محوطه سازمان حفاظت محیط زیست غرس گردید.
لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات