نامه نخجوانی به ایکائو در اعتراض به تحریم سوخت‌رسانی به هواپیماهای ایرانی

نامه نخجوانی به ایکائو در اعتراض به تحریم سوخت‌رسانی به هواپیماهای ایرانی

معاون وزیر راه و ترابری با بیان اینکه تحریم سوخت‌رسانی به هواپیماهای ایرانی در فرودگاه‌های اروپا بر خلاف پیمان شیکاگو است، از مکاتبات خود با رئیس ایکائو برای برطرف شدن این مشکل خبر داد.

کاپیتان رضا نخجوانی اظهار داشت: در پی خودداری تعدادی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا از ارائه سوخت هواپیما به شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) در مکاتبه‌ای با "ربرتو کُوبه گنزالس " رئیس شورای ایکائو، خواستار رسیدگی به این مشکل شدم.

‌وی با اشاره به اقدامات کار‌آمد توسط رییس شورای ایکائو در جهت مبارزه با ‌تحریم تحمیل شده به شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، متن فارسی این نامه را در اختیار خبرگزاری فارس قرار داد.

به گزارش فارس در این نامه آمده است:

"جناب "ربرتو کُوبه گنزالس " رییس شورای ایکائو

بر اساس تصمیمات مجامع عمومی ۳۵، ۳۶، ۳۷، متأسفانه به استحضار جنابعالی می‌رسانم که در برخی فرودگاه‌های کشورهای اروپایی که امضاء‌کنندگان پیمان بین‌المللی سازمان هواپیمایی کشوری (‌ایکائو) هستند از ارائه سوخت به هواپیماهای شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران خود‌داری می‌شود.

همچنین با وجود تلاش شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران برای توافق با طرف‌های مربوطه، عدم ارائه سوخت در برخی فرودگاه‌ها به علت محدودیت‌های مندرج در قرار‌داد‌های ارائه سوخت تعمیم خواهد یافت که این وضعیت عملاً به خاطر تحریم‌های ایالات متحده آمریکا و به طور یک جانبه توسط متحدان اروپائیش بر علیه سازمان هواپیمایی کشوری جمهوری اسلامی ایران و شرکت‌های حمل و نقل هوایی ایران تحمیل شده است.

جناب رئیس، اقدامات کشورهای عضو ایکائو که از ارائه سوخت به پروازهای ایران‌ایر خودداری می‌کنند، تخطی کامل از روح و تعهدات پیمان شیکاگو، مقدمه آن و مواد ۴، ۱۱، ۱۵، ۳۷ و ۴۴ آن است.

از گذشته تا‌کنون، تحریم‌ها از طریق اقدامات اقتصادی‌، تجاری و مالی از طرف ایالات متحده آمریکا بر جمهوری اسلامی ایران تحمیل شده است و از طریق متحدان آن کشور در اتحادیه اروپا فراتر از حوزه تحریم‌های مصوب شورای امنیت سازمان ملل گسترش پیدا کرده است.

به نظر سازمان هواپیمایی کشوری ایران، اهداف اعلام شده کشورهای اتحادیه اروپا جلوگیری و ایجاد مانع برای مشارکت شرکت‌های هواپیمایی حمل و نقل هوایی جمهوری اسلامی ایران در فعالیت‌های حمل و نقل هوایی بین‌المللی است.

این گزارش حاکی است چنین اقداماتی، با وجود موافقتنامه‌های موجودِ خدمات هوایی دو جانبه و چند جانبه انجام شده است که بعضی از موافقتنامه‌ها با برخی از این کشورها در ده‌های گذشته منعقد شده است.

با وجود چنین اقدامات غیر منصفانه و مغایر با موازین بین‌المللی، جمهوری اسلامی ایران مفاد پیمان شیکاگو و نیز موافقتنامه‌های خدمات هوایی منعقده را عیناً و به طور کامل رعایت می‌کند.

جمهوری اسلامی ایران از شما می‌خواهد که همچون گذشته با پیروی از پیمان شیکاگو و شورای ایکائو به عنوان بدنه حاکمیتی ایکائو که بدون تعصب خاصی بر تمام فعالیت‌های هواپیمایی کشوری در جهان نظارت عالیه دارد، با اختیارات خود نسبت به حل موضوع مذکور اقدام لازم مبذول کنید.

‌قطعأ با وجود روحیه مطلوب همکاری سازمان هواپیمائی کشوری جمهوری اسلامی ایران، با تمام کشورهای عضو ایکائو، در همه زمینه‌های هواپیمایی مطابق با پیمان شیکاگو و موافقت نامه‌های خدمات هوایی منعقده، اقدامات متقابل محتمل در قبال کشورهایی که محدودیت‌هایی را در ارائه سوخت به شرکت‌های حمل و نقل هوائی ایران ایجاد کرده‌اند، به دقت مورد بررسی قرار خواهد گرفت و اقدامات متقابل احتمالی انجام خواهد شد ". ‌

نخجوانی در پایان به فارس گفت‌: "حسن‌علی شهبازی‌لر " نماینده سازمان هواپیمایی کشوری در ایکائو به عنوان نماینده پیگیری این نامه منصوب شده است.

 

 

    نظرات