تفرجگاه عینالی تبریز، اینجا همه چیز برای تفریح مهیاست

تفرجگاه عینالی تبریز، اینجا همه چیز برای تفریح مهیاست

به گزارش شهریار و به نقل از خبرگزاری ایرنا؛ تفرجگاه کوهستانی عینالی با حدود پنج هزار و ۶۰۰ هکتار وسعت در شمال شهر تبریز واقع شده است و در حال حاضر بزرگ ترین تفرجگاه کوهستانی کشور به شمار می رود.

هر چند ارتفاعات عینالی در شمال تبریز تا یک دهه قبل تنها میعادگاه کوهنوردها و کوهروها بود و مخاطبان آن را علاقه مندان به این رشته ورزشی مفرح تشکیل می دادند، اما در سایه اقدامات انجام شده، این مکان به بستری برای تفریح و ورزش همگانی به ویژه در تعطیلات آخر هفته تبدیل شده است.

تبدیل این نقطه از تبریز به تفرجگاه کوهستانی از سال ۱۳۵۴ با حضور کارشناسان فائو و تایید اثرات مثبت تبدیل این منطقه کوهستانی به تفرجگاه و کاشت انواع درخت از سوی آنها وارد فاز اجرایی شد اما عملا تا سال ۱۳۸۳ اقدامی در این خصوص انجام نشد.

در سال ۱۳۸۳ با همت مسئولان وقت، مقرر شد سازمانی مستقل با بودجه شهرداری و مسئولیت انتصاب مدیر توسط استانداری تاسیس شود؛ البته بر اساس این تصمیم قرار بود اراضی ملی پیرامون تبریز به وسعت ۱۸ هزار هکتار به این سازمان واگذار شود که در نهایت به اراضی شمالی تبریز با وسعت پنج هزار و ۶۰۰ هکتار در مجاور اتوبان پاسداران محدود شد.

براساس برنامه سه ساله توسعه که در سال ۱۳۹۳ به تصویب رسید، توسعه همه جانبه و تحقق اهداف ترسیم شده در دستور کار سازمان عینالی قرار گرفت.

فراهم کردن زمینه بازدید ماهانه ۵۰۰ هزار نفر از این تفرجگاه، پیاده سازی مسیر دسترسی به قله و سنگفرش کردن آن به طول بیش از سه کیلومتر، تفکیک راه دسترسی ماشین رو از پیاده، افزایش سطح کاشت درخت از ۴۰۰ به ۶۰۰ هکتار و ایجاد اشتغال پایدار، ساخت دریاچه آبگیری با ۵۴ هزار مترمکعب ظرفیت، افزایش تعداد سرویس های بهداشتی، اجرای فاز دوم تله کابین تا کوه دند، احداث سالن همایش و موسیقی، گازرسانی و آبرسانی و توسعه بخش نگهداری حیات وحش از ۴۰ به ۸۰ هکتار از جمله اهداف ترسیم شده برنامه توسعه این تفرجگاه بود که بخش زیادی از آن اجرا شده است.

مسیر ماشین رو این تفرجگاه از پارک ربع رشیدی تا پارک پیوند ارم به طول ۱۱ کیلومتر احداث شده و حفظ حالت طبیعی این تفرجگاه، زیبایی آن را دوچندان کرده است.

امکاناتی که در این تفرجگاه کوهستانی ایجاد شده و یا در دست ایجاد است براساس ذائقه های مختلف افراد طراحی و اجرا شده است و با ایجاد برخی امکانات دیگر نظیر ورزش های زمستانی تقریبا امکان تفریح برای تمامی ذائقه ها در این تفرجگاه فراهم می شود.

پیاده روی و کوهروی در تفرجگاه عینالی

برای علاقه مندان به پیاده روی و کوهروی در این تفرجگاه مسیرهای مختلفی طراحی شده است و همه افراد از خردسالان گرفته تا افراد سالخورده با استفاده از این مسیرهای خاکی یا سنگ فرش شده، می توانند به بالای کوه دسترسی یابند.

ایجاد آبشارهای مختلف در مسیر پیاده روی، جنگل کاری و فضای سبز و امکانات رفاهی فضای دل انگیزی به مسیر می دهد.

آنهایی که توانایی کوهپیمایی را ندارند، این امکان برایشان فراهم است تا از طریق راه دسترسی سه هزار و ۳۰۰ متری که سنگ فرش شده به قله کوه برسند.

تله کابین

در این تفرجگاه تله کابینی به طول یک هزار و ۵۰۰ متر ایجاد شده و دستیابی به قله کوه را برای همگان آسان کرده است.

فاز دوم این تله کابین تا کوه 'دند' ادامه خواهد داشت و براساس گفته مسئولان سازمان، کارهای مطالعاتی آن انجام شده است و به زودی برای اجرا به سرمایه گذار بخش خصوصی واگذار می شود.

علاقه مندن با استفاده از تله کابین تعبیه شده در تفرجگاه عینالی به راحتی می توانند به بالای کوه و رستوران ها و بوفه ها و طبیعت زیبای عینالی دسترسی داشته باشند.

صخره نوردی

در این تفرجگاه چندین تخته سنگ طبیعی بزرگ وجود دارد که علاقه مندان صخره نوردی را به خود جذب کرده و حضور صخره نوردان در این تفرجگاه کوهستانی، طبیعت زیبایی در جلوی چشمان بازدیدکنندگان ایجاد می کند.

صخره هایی که گاه ارتفاع آن به بیش از ۵۰ تا ۱۰۰ متر می رسد و برای صخره نوردان حرفه ای جذاب است.

طبیعت گردی و تماشای حیات وحش

جنگل کاری خوبی در این تفرجگاه در سال های گذشته انجام شده و منظره زیبایی با استفاده از ائلمان های طبیعی در این تفرجگاه ایجاد شده است.

فضای سبز و گلکاری های کنار مسیر دسترسی و تعبیه استراحتگاه ها و آلاچیق ها در این مسیر، موجب شده که خانواده های علاقه مند طبیعت و سلامت، روزهای تعطیل و غیرتعطیل در این تفرجگاه حضور یافته و اوقات خود را سپری کنند.

در سال های اخیر منطقه ای وسیع از این تفرجگاه برای نگهداری از بزهای کوهی اختصاص داده شده که در نوع خود جالب است.

حیات وحش و دیدن بزهای کوهی در این تفرجگاه بخش دیگری از زیبایی های حضور در تفرجگاه کوهستانی عینالی تبریز است.

رانندگی در مسیرهای خاکی و دوچرخه سواری

مسیر دسترسی این تفرجگاه از طریق خودرو که تنها سه هزار و ۳۰۰ متر طول دارد با جایگزین شدن مسیر خاکی از پارک ربع رشیدی تا پارک پیوند ارم در همین تفرجگاه به ۱۱ کیلومتر افزایش یافته و عبور از دل کوه ها و راه های خاکی، جلوه خاصی در نظر بیننده ایجاد می کند.

این مسیر می تواند با کمی تغییرات، یکی از مکان های ایده آل برای افرادی باشد که به رانندگی آفرود علاقه دارند.

دوچرخه سواری در این مسیر نیز خالی از زیبایی نیست زیرا که موانع طبیعی موجود در این مسیر، دوچرخه سواری کوهستان در این تفرجگاه را دلچسب تر کرده و حضور دوچرخه سواران در این مسیر موید این مطلب است.

طولانی ترین زیپ لاین کوهستانی، پیست کارتینگ، اسب سواری و رستوران از دیگر امکاناتی است که در این تفرجگاه ایجاد شده است که البته طرفداران خاص خود را دارد.

آنهایی که کوهروی و پیاده روی را دوست دارند، به صخره نوردی علاقه دارند، عاشق طبیعت گردی و فضای سبز هستند، دوستدار حیات وحش هستند، به رانندگی و دوچرخه سواری در مسیرهای خاکی و آفرود علاقه مندند، عاشق سوار شدن بر تله کابین و دیدن منظره شهر از بالا هستند یا به ورزش های هیجانی مثل زیپ لاین علاقه مندند، می توانند در تفرجگاه عینالی به راحتی به همه آن دست یابند و متناسب با بودجه خود، از رستوران های آن بهره مند شوند.

البته هنوز این تفرجگاه با اهداف ترسیم شده و رسیدن به نقطه ایده آل فاصله دارد و با ایجاد برخی امکانات و راه اندازی ورزش های زمستانی، هیجانی، هوایی و آبی می توان این تفرجگاه را به عنوان تفرجگاه کوهستانی مجهز در عرصه کشور معرفی و از ظرفیت های آن برای توسعه گردشگری تبریز استفاده کرد.

به تازگی ۲۰ میلیارد تومان اعتبار از محل مصوبات سفر استانی رییس جمهور برای گسترش تفرجگاه عینالی تبریز در نظر گرفته شده است که نشانگر توجه دولت به تفریحات سالم و ایجاد نشاط اجتماعی در جامعه است.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری تبریز

    منبع خبر

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز یک شهرداری در شهر تبریز می باشد

      نظرات