سردیس حمدالله مستوفی در پیاده راه فرهنگی سبزه میدان و پارک مشاهیر+بیوگرافی

سردیس حمدالله مستوفی در پیاده راه فرهنگی سبزه میدان و پارک مشاهیر+بیوگرافی

به گزارش روابط عمومی سازمان زیباسازی شهرداری قزوین؛سردیس حمدالله مستوفی در سال ۹۷ در پارک مشاهیر و سال ۱۴۰۱⁩ در پیاده راه فرهنگی سبزه میدان نصب و در حال حاضر در معرض دید شهروندان و گردشگران قرار دارد.

این سردیس در سال ۹۷ توسط هنرمند مجسمه ساز رضا آزی محمدی ساخته و توسط سازمان زیباسازی شهرداری قزوین جانمایی و نصب شد.

بیوگرافی حمدالله مستوفی:حمدالله یا حمد بن تاج‌الدین ابی‌بکر بن حمد بن نصر مستوفی قزوینی، نام کامل جغرافی‌دان، مورخ، شاعر و نویسنده ایرانی قرن هشتم است.

وی از خاندان مستوفیان قزوین است که مدتها متصدی حکومت آن شهر بودند، پدر حمدالله و نیز خود او با عنوان «مستوفی» در دستگاه ایلخانان خدمت می‌کردند و حمدالله خود از نزدیکان خواجه رشیدالدین فضل‌الله بود و پس از او نیز همچنان سمت خود را در کارهای دیوانی حفظ کرد.

حمدالله مستوفی متولد سال 680 است و در کودکی و نوجوانی در زادگاه خود به کسب علم و دانش پرداخته و از نوجوانی سرایش اشعار خویش را آغاز کرد. در جوانی علیرغم علاقه فراوان به تاریخ و جغرافیا و شعر و ادب، همانند اسلاف خویش جذب مشاغل دیوانی شد.

وی از نویسندگان خواجه رشیدالدین فضل الله به سمت مستوفی زنجان، ابهر و طارم منصوب شد و پس از قتل خواجه، به دستگاه وزارت خواجه غیاث الدین محمد فرزند او راه یافت. این نویسنده از جوانی شوق مفرط به تحصیل اطلاعات تاریخی، جغرافیایی داشت بویژه در دستگاه خواجه رشیدالدین فضل الله که مرکز اجتماع دانشمندان بود از محضر آنان استفاده می‌کرد.

این مورخ جلیل القدر از شعرا و منشیان مطلع زبان فارسی و از علاقه مندان به وطن خود، ایران بود و از جوانی علاقه فراوانی به گردآوری اطلاعات تاریخی و مباحثه با فضلا و دانشمندان داشت و اغلب در مجالس و محافل علمی و ادبی شرکت می کرد.

این ادیب وطن‌پرست به گونه‌ای تلویحی به مقابله با اشغالگران مغول هم برخاسته و جنایات آنان را در کشور ایران تشریح کرده است.

وی در سال750 ه‍.ق وفات یافت. آرامگاه او در شهر قزوین، خیابان طالقانی، خیابان ملک‌آباد سابق، کوچه مستوفی واقع شده و از اماکن مورداحترام اهالی این شهر به حساب می‌آید که در تاریخ 20 بهمن 1318 با شماره ثبت 332 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آثار حمدالله مستوفی: «تاریخ گزیده» این کتاب در خلاصه تاریخ عالم -تاریخ عمومی، تاریخ اسلام و تاریخ ایران تا زمان نویسنده به نام غیاث الدین محمد نگاشته شده‌است.

در پایان کتاب دو فصل دیگر نیز، یکی در تاریخ علما و شعرای عرب و عجم و دیگری در تاریخ قزوین و بیان احوال اهل علم و ادب آن شهر وجود دارد،

«نزهت القلوب» این کتاب در حوزه جغرافیا و از اولین دانشنامه های فارسی می باشد که در سال 740 ه‍. ق نگارش آن به پایان رسیده‌است. ظفرنامه: منظومه ظفرنامه در هفتاد و پنج هزار بیت به وزن شاهنامه در سال 735 ه‍ .ق به پایان رسید. ظفرنامه به سه کتاب یا سه قسم تاریخ عرب (قسم اسلامی)، تاریخ عجم (قسم احکام) و کتاب سوم در تاریخ مغول (قسم سلطانی) می باشد.

انتهای پیام/

لینک اصل خبر در سایت شهرداری قزوین

    منبع خبر

    شهرداری قزوین

    شهرداری قزوین

    شهرداری قزوین یک شهرداری در شهر قزوین می باشد

      نظرات