عروسک‌های غول پیکر مژده بهار می‌دهند

عروسک‌های غول پیکر مژده بهار می‌دهند

به گزارش شهریار به نقل از خبرگزاری مهر، این روزها تبریز حال و هوای دیگری دارد، شادی و شور در جای‌جای این شهر پیچیده است و گرد غم و اندوه از خیابان‌ها و کوچه پس کوچه‌های آن برچیده شده است.

در گوشه و کنار شهر غوغا است، هر محله‌ای برنامه خاصی دارد؛ موزه‌ها، خانه‌های تاریخی، پارک‌ها و تمام مناطق دیدنی تبریز مملو از مسافران نوروزی و شهروندانی است که برای گذران تعطیلات نوروزی خود به بازدید از آنها رفته‌اند.

علاوه بر مناطق دیدنی، در نقاط مختلف شهر المان‌های جذاب و زیبایی از نوروز و فرهنگ مردمان این شهر برپا شده است و به مناسبت رسیدن بهاری دیگر و ماه مبارک رمضان همه جا چراغانی است.

«تبریز، بهشت ماندگار» عنوان برنامه‌های نوروزی شهرداری این شهر برای استقبال از میهمانان نوروزی و ماه مبارک رمضان است.

رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری تبریز نیز در آئین افتتاح جشنواره تبریز بهشت ماندگار، گفته بود: جشنواره نوروزی امسال با عنوان «تبریز، بهشت ماندگار» فرصتی برای ایجاد نشاط و شادمانی و نیز معرفی هر چه بهتر تبریز عزیز در عرصه‌ها و حوزه‌های گوناگون برای شهروندان و گردشگران نوروزی در تمام نقاط شهر و عرصه‌های مختلف است.

امیر نصیربیگی با بیان اینکه این رویداد میزبان همه اقشار شهروندان نیز خواهد بود، اضافه کرده بود: براساس برنامه از پیش تعیین شده، فرهنگسراها و بوستان‌های تبریز میزبان اجرای این برنامه‌ها خواهند بود و در ایام نوروز، در تمامی مناطق دهگانه شهر، برنامه‌هایی متناسب و متنوع برگزار می‌شوند.

او با قدردانی از حسن توجه شهردار و شورای اسلامی شهر تبریز برای حمایت از برنامه‌های نوروزی و ماه مبارک رمضان که در قالب برنامه‌های بایراملیق و افطارلیق برگزار می‌شوند، توجه به مصادیق فرهنگی، اجتماعی، دینی و خانوادگی را در این حوزه مد نظر قرار داد.

اما در میان تمامی آنها، یکی از برنامه‌ها ویژه‌تر و خاص‌تر است و تاکنون همانند آن در دیار آذربایجان برگزار نشده بود، عروسک‌های غول پیکر که این روزها میهمان نوروزی محلات مختلف تبریز هستند و با اجرای برنامه‌های شاد و متنوع حداقل برای لحظاتی دل مردمان این شهر را شاد می‌کنند.

چهار عروسک غول پیکر جشنواره نوروزی تبریز، بهشت ماندگار با نواختن و خواندن اشعار مخصوص خود فرهنگ و تمدن مردمان این دیار را معرفی می‌کنند.

«جیددان»، «دِو»، «عمو نوروز» و «ننه سرما» نام‌های جذاب این عروسک‌ها هستند که دو نفر هم گرداندن هرکدام از آنها را بر عهده دارد؛ وزن آنها بسیار است و در هوای طوفانی بهار نیز حمل آنها کاری بس دشوار و سخت است و تنها عشق و علاقه به کار و مردمان این شهر می‌تواند شور و شوق گرداندن آنها را برانگیزاند.

وقتی آنها را از تریلی پیاده می‌کنند، مرد و زن، پیر و جوان از هر سمتی آمده و به استقبال آنها می‌روند، زیبایی، جذاب و گیرا بودن آنها به‌گونه‌ای است که ذهن و قلب هر فردی را به خود جلب می‌کند.

علی برنون، کارگردان این عروسک‌های غول پیکر است، او سابقه طولانی در این عرصه دارد و از سال‌های ۱۳۷۹ و ۱۳۸۰ با گروه «مستق» در تبریز فعالیت عروسکی خود را آغاز کرده است.

او در خصوص نخستین کار عروسکی خود  می‌گوید: برای آغاز نمایش «جیددان» که برگرفته از داستان‌های فولکلور خودمان است، آغاز کردیم و تا به امروز شش نمایش عروسکی به روی صحنه برده‌ایم که خوشبختانه با توجه به برخی مسائل و مشکلات با استقبال خوب کودکان، مهدکودک‌ها و مدارس روبه‌رو شدیم و به لطف خدا به چند جشنواره داخلی و خارجی دعوت شدیم.

او ادامه می‌دهد: امروز داستان‌های اصیل ما در حال از بین رفتن و فراموش شدن هستند، البته این مشکل بسیار بزرگی است که رسانه‌ها به آن پرداخت نکرده‌اند و در جامعه مغفول مانده است، اما با اجرای نمایش عروسکی می‌توانیم فرهنگ خود را به کودکانمان معرفی کنیم، چراکه فرهنگ ما غنی‌تر از فرهنگی است که در ذهن کودکان ما تحمیل می‌شود.

برنون در خصوص سبک کاری خود خاطرنشان می‌کند: در اجرای نمایش عروسکی سبک خاصی برای خودمان ایجاد کرده‌ایم، به طوری که برای جذابیت بیشتر و مورد قبول واقع شدن در مقابل مردم و به‌ویژه کودکان، داستان‌های فولکلور را در قالب امروزی نشان می‌دهیم.

او ادامه می‌دهد: اولین نمایش عروسکی را از سال ۱۳۸۵ گروه ما در تبریز رواج داده است و در جشنواره مبارک نیز اولین گروه از تبریز در سال ۱۳۹۰ بر روی صحنه رفت و پیش از آن گروهی بر روی صحنه نرفته بود.

او می‌افزاید: سال گذشته در جشنواره نوروزی تهران هم حضور داشتیم و عروسک‌های غول پیکر را دیدیم و تصمیم گرفتیم در تبریز هم آن را اجرا کنیم و ایده اصلی از آنجا به ذهنمان رسید؛ شهرداری نیز همکاری کرد و کار را پیش بردیم و با همفکری با آنها کار را آغاز کردیم.

این کارگردان نمایش‌های عروسکی یادآور می‌شود: تولید و حمل عروسک‌های غول پیکر هزینه‌بر است اما مشکلات را به برعهده گرفته و آغاز کردیم، قسمتی از آنها را در تهران تولید کرده و بقیه هم در تبریز کار شد.

او خاطرنشان می‌کند: «جیددان» و «دِو» که از داستان‌های معروف تبریز و ادبیات شفاهی فولک‌لر آذربایجان هستند و عمو نوروز و ننه سرما که در کشور رواج یافته‌اند را به‌عنوان المان نوروز به کار بردیم، اشعار خاصی داریم و از نمادهای آذربایجان استفاده می‌کنیم تا میهمانان نوروزی را هم با آنها آشنا کنیم.

او ادامه می‌دهد: حمل عروسک‌های غول پیکر مشکلات بسیاری دارد چراکه ابعاد آنها بزرگ است و در طوفان و باد حمل آنها مشکل است و هر عروسک غول پیکر ۱۳۰ میلیون هزینه برداشت.

او می‌گوید: تحصیلات من در زمینه‌ی تئاتر است و اکنون چهار عروسک داریم و برنامه داریم در آینده تعداد آن را افزایش دهیم.

او متذکر می‌شود: ۲۶ اسفند ماه که افتتاحیه جشنواره تبریز، بهشت ماندگار بود، کار ما آغاز و تا ۱۳ فروردین ماه نیز ادامه دارد و این کار برای اولین بار در استان آذربایجان‌شرقی اتفاق می‌افتد و استقبال خوبی از آن شده است.

برنون تاکید می‌کند: سعی می‌کنیم بر روی فولک‌لور آذربایجان کار کنیم و تاکنون بسیار بر روی آن کار کرده‌ام و در ۱۲ کشور جشنواره عروسکی برگزار کرده و جایزه‌های مختلفی دریافت کرده‌ام، نخودی داستان نمایش عروسکی آینده ما است که به صورت موزیکال و با رقص آذربایجان تلفیق شده و از اوایل اردیبهشت ماه در سینما ناجی بر روی صحنه می‌رود.

او اضافه می‌کند: عروسک گردان‌های ما احسان سعدی، هادی علیپور، سینا آقایی و بهزاد پایداریان و نقاشی عروسکی نیز باهره عبدالحسین زاده است و تیم ما اصلی ما از هشت نفر تشکیل شده است.

برنامه‌های عروسکی شور و نشاط و جذابیت ویژه‌ای دارند که امیدواریم بیش از پیش شاهد اجرای چنین برنامه‌هایی در شهر تبریز و دیارمان باشیم.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری تبریز

    منبع خبر

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز یک شهرداری در شهر تبریز می باشد

      نظرات