گزارش قالیباف از آثار طرح‌تفصیلی

گزارش قالیباف از آثار طرح‌تفصیلی

http://www.bananews.ir/شهردار تهران دیروز برای سومین‌بار در ماه‌های گذشته به صورت غیرعلنی در صحن شورای‌شهر حاضر شد تا درباره ابهاماتی که نمایندگان ماه‌ها است نسبت به متن طرح تفصیلی دارند، پاسخ دهد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) محمدباقر قالیباف پیش‌تر یک‌بار برای توضیح درباره ماجرای فروش مجوز تراکم سیار و بار دیگر بابت نحوه اجرای طرح تفصیلی در همان ابتدای رونمایی از طرح به جلسه غیرعلنی شورا آمد.

شهردار روز گذشته نیز برای ارائه گزارش سه‌ماهه از اجرای طرح تفصیلی و تاثیر آن بر بازار مسکن پایتخت در جلسه غیرعلنی شورای‌شهرحاضر شد.

آن‌طور که سخنگوی شورای‌شهر تهران در پایان نشست غیرعلنی به خبرنگاران گفت، شهردار در گزارش خود از تداوم رونق ساخت‌‌وساز در فصل بهار خبر داده که این موضوع شایعه رکود ساختمانی ناشی از اجرای طرح تفصیلی را رد می‌کند.

سخنگو همچنین اعلام کرد: اعضای شورای‌شهر درباره انتقادشان نسبت به تغییراتی که شورای‌ عالی شهرسازی در متن طرح تفصیلی اعمال کرده‌، مطالبی را از شهردار تهران پرسیدند که بعد از پاسخ شهردار قانع شدند.

در جلسه خبری سخنگوی شورای‌شهر با خبرنگاران، خسرو دانشجو در پاسخ به خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» درباره اثر فزاینده طرح تفصیلی بر جمعیت تهران نیز گفت: بین این طرح و جمعیت تهران رابطه مستقیم وجود ندارد و پیش‌بینی‌هایی که برخی درباره افزایش ۳ میلیونی جمعیت پایتخت تحت تاثیر اجرای طرح تفصیلی مطرح می‌کنند، منطق علمی ندارد.

ساخت‌وساز کاهش نیافت

خسرو دانشجو سخنگوی شورای شهر تهران در توضیح گزارش ارائه شده از سوی مدیران مجموعه شهرداری تهران گفت: از زمان آغاز اجرای طرح (۶ فروردین ماه سال‌جاری) تاکنون سوالاتی درباره اینکه آیا اجرای طرح تفصیلی به کاهش یا افزایش صدور پروانه منجر شده است یا اینکه تاثیری در روند صدور پروانه داشته است؟ یا اینکه روند ساخت‌وساز بعد از ابلاغ طرح تفصیلی به چه صورت بوده است؟ مطرح شده بود به همین دلیل در جلسه شورا، مدیران شهرداری با ارائه گزارشی به صورت آنلاین از میزان صدور پروانه از آن تاریخ تاکنون اعلام کردند که نزدیک به ۸۰۰ هزار کاربر به سایت استعلام طرح تفصیلی برای تعیین وضعیت ملک خود مراجعه کرده‌اند.

او ادامه داد: البته مراجعه‌ها در یک پیک زمانی(در اوایل اجرای طرح) بالا بوده و بعد از آن افت پیدا کرده و در حال حاضر به روال طبیعی خود برگشته است.

دانشجو به آمار ارائه شده از پروانه‌های صادر شده در سه ماه گذشته اشاره کرد و افزود: بنا بر آماری که به ما ارائه شد صدور پروانه در این مدت کاهش پیدا نکرده و نگرانی از این بابت وجود ندارد.

سوال از تغییرات طرح تفصیلی

طبق گفته سخنگوی شورای شهر آخرین سوال اعضای شورا درباره آخرین مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری در طرح تفصیلی بعد از تصمیمات شورای شهر بود که تغییرات اعمال شده در طرح تا چه میزان نظامات کلی و جنبه جمعیت پذیری طرح را تحت تاثیر قرار خواهد داد؟

دانشجو در توضیح پاسخ ارائه شده از سوی مدیران شهری اظهار کرد: گزارش ارائه شده به نحوی بود که برای اعضای شورای شهر رفع نگرانی و ابهام شد.

در ادامه جلسه، اعضای شورای شهر همچنان بر نظارت قوی بر طرح تاکید کردند و از مدیران شهری درخواست کردند تا خارج از ضوابط طرح تفصیلی پروانه صادر نشود و تمامی مقررات به صورت نظام مند اجرا شود.

عضو کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر اضافه کرد: گرچه ممکن است برخی ایرادات به صورت جزئی در طرح وجود داشته باشد، اما براساس اعلام مدیران شهرداری در طرح ظرفیتی دیده شده تا پس از گذشت یک سال از اجرای طرح در صورتی که کارشناسان حوزه نیاز به بازنگری دوباره در طرح ببینند، جزئیات طرح موردبازنگری قرار گیرد.

تنها ۶ درصد املاک تغییر وضعیت دادند

سخنگوی شورای شهر تهران تغییرات اعمال شده در طرح تفصیلی را کمتر از ۶ درصد عنوان کرد و گفت: برای تغییر پهنه‌ها براساس مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری به وجود چند شرط نیازمندیم، بنابراین نباید با تکیه به این مورد نتیجه‌گیری کرد که با این تغییر، ظرفیت جمعیت‌پذیری شهر تهران افزایش پیدا کرده است.

خسرو دانشجو در پاسخ به سوال «دنیای اقتصاد» درباره چگونگی توضیح اعضای مجموعه مدیریت شهری به شورای شهر بابت تغییر پهنه‌های R112 به R122 و به دنبال آن تغییر تراکم طبقات از ۳ طبقه به ۵ طبقه گفت: این مورد تنها یکی از موارد مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری است و نباید با تکیه به این مورد نتیجه‌گیری کنیم که مصوبه جدید اضافه جمعیتی جدید به تهران تحمیل می‌کند.

او ادامه داد: تنها املاکی طبق این مصوبه تغییر می‌کنند که متراژ آنها بیش از ۲۵۰ مترمربع باشد و در کنار آن دسترسی معبر ۱۲ متری داشته باشند تا به R122 تغییر کنند و دو طبقه تراکم اضافه بگیرند.

براین اساس با توجه به گزارش آن لاینی که به ما داده شد تنها ۶ درصد املاک چنین وضعیتی دارند و ۹۴ درصد باقی املاک با همان نسخه قبل پروانه برای آنها صادر می‌شود. ضمن اینکه تعدادی از این املاک هم تا پیش از این ساخته شده اند و مشمول این مصوبه نمی شوند.

دانشجو معتقد است: تغییر تراکم ۶ درصدی از املاک، تغییری در ظرفیت جمعیت پذیری شهر ایجاد نمی‌کند؛ چرا که میان افزایش عرضه مسکن و افزایش جمعیت لزوما رابطه مستقیم و خطی وجود ندارد و افزایش جمعیت یک شهر به آیتم‌های متعددی از جمله سیاست‌های اقتصادی و شغل و... مربوط است.

او تصریح کرد: فرض کنید در تهران عرضه مسکن بالا باشد، اما اگر در شهرهای دیگر جاذبه‌های دیگری وجود داشته باشد یک‌پنجم حجم عرضه مسکن هم متقاضی وجود ندارد.

 

 

    نظرات