وقتی رگ‌های بسته شهر باز می‌شود

سحر فکردار - شهریار تبریز: مسیرگشایی در کلانشهری چون تبریز همچون باز کردن رگ‌های بسته شهر است. مسیرگشایی‌ها علاوه بر اینکه راه‌های دسترسی ساکنان نقاط مختلف شهر به نقاط مرکزی شهر را فراهم می‌سازند و از وقوع ترافیک جلوگیری می‌کنند، مقدمات توجه به مناطق محروم و کم برخوردار را هم فراهم می‌کنند.

اجرای طرح ها و پروژه های مسیرگشایی و احداث خیابان های جدید در نقاط مختلف شهر و به خصوص نقاط کم برخوردار و حاشیه نشین طی سال های اخیر یکی از اصلی ترین برنامه های شهرداری تبریز بوده است.

مسیرگشایی در بافت‌های قدیمی شهر و همچنین شهرک‌های الحاقی به تبریز یکی از فعالیت‌های شاخص مدیریت شهری در حوزه حمل و نقل است. مطالبه‌ای عمومی از سوی شهروندان که از بار ترافیکی مناطق و خیابان‌های شهر کاسته و بر ارزش املاک مردم می افزاید.

بر همین اساس شهرداری تبریز چندین رشته مسیرگشایی در دست اجرا دارد که برخی از این موارد طی ماههای آتی به بهره برداری می‌رسد. در ادامه آخرین وضعیت این پروژه‌ها بررسی شده است.

مسیرگشایی خیابان شهید علیپور

خیابان شهید علیپور یکی از پروژه‌های مسیرگشایی منطقه ۸ با طول ۳۲۰ متر و عرض ۱۸ متری است که به خیابان‌های امام خمینی(ره)، شهید رضانژاد و خیابان قره‌باغی راه خواهد داشت.

اورنگ رسولی معاون فنی و عمرانی شهرداری منطقه ۸ تبریز در گفتگو با شهریار می‌گوید: مسیرگشایی خیابان شهید علیپور با پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصدی و لحاظ اصول مدرن خیابان سازی اعم از ایجاد کفپوش مخصوص برای معلولان، کفسازی با سنگفرش و ... طی اردیبهشت سال جاری به بهره برداری می‌رسد.

وی ادامه می‌دهد: تعداد املاک واقع در پروژه مسیرگشایی خیابان علیپور، ۳۵ ملک بود که بیش از ۹۰درصد املاک واقع در مسیر تملک شده و عملیات خاکبرداری نیز به اتمام رسیده است.

مسیرگشایی‌ فلسطین جنوبی

خیابان ۲۴ متری فلسطین جنوبی به طول ۳۲۰ متر با ایجاد دسترسی برای شهروندان، والمان را به میدان اهراب وصل می‌کند و با توجه به موقعیت مکانی، این پروژه از لحاظ ترافیکی حائز اهمیت است.

پروژه مسیرگشایی فلسطین جنوبی با ۵۰۰ میلیارد ریال هزینه تملک و اجرا توسط شهرداری منطقه ۴ تبریز در مرحله زیرسازی و جدول‌گذاری بوده و به زودی به بهره‌برداری خواهد رسید.

هم اکنون با اتمام تملک ها در مسیر این پروژه، عملیات عمرانی به صورت شبانه روزی تداوم داشته و با پیشرفت ۶۰ درصدی در حال اجراست. مسیرگشایی فلسطین جنوبی در نهم اردیبهشت همزمان با روز شوراها به بهره برداری می‌رسد.

مسیرگشایی خیابان شهید بی‌مثل

مسیرگشایی خیابان شهید بی‌مثل از دیگر پروژه‌های عمرانی شهرداری منطقه ۴ به شمار می رود که مسیرگشایی این خیابان ۱۸ متری به طول ۴۳۵ متر، باتوجه به قرارگیری در بافت فرسوده از لحاظ ایجاد ارزش افزوده حائز اهمیت است.

تملک و تخریب املاک واقع در مسیرگشایی خیابان ‌شهید بی‌مثل با پیشرفت ۴۰ درصدی تداوم دارد. خیابان شهید رنجبر (حکم آباد) با این مسیرگشایی به فیضیه متصل می‌شود و با این دسترسی، گام موثری در تسهیل تردد اهالی این منطقه برداشته می‌شود.

مسیرگشایی‌های کوی صنعتگران

شهرداری منطقه ۶ تبریز مسیرگشایی خیابان‌های ۲۴ متری و ۳۵ متری صنعتگران را به عنوان دو مسیر مهم این منطقه در دست اجرا دارد که روند اجرای این پروژه سرعت خوبی داشته است.

مسیرگشایی کوی صنعتگران در دو فاز اجرا می شود که فاز نخست آن دارای ۹۵ درصد و فاز دو نیز دارای ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی است. هم اکنون عملیات آسفالت ریزی در فاز نخست پروژه در حال اجراست.

از اهداف این پروژه می توان به رونق محدوده مایان، تسهیل در تردد شهروندان، ایجاد راه دسترسی به جاده های ترانزیتی و اصلی غرب و شمالغرب تبریز، همچنین کاهش حجم ترافیکی در این محدوده و حمایت از صاحبان صنایع و مشاغل واقع در کوی صنعتگران، اطلس، جاده مایان و ... اشاره کرد.

شهرداری منطقه ۶ تبریز زمان تقریبی پیش بینی شده برای بهره برداری از این پروژه را هفته دولت سال جاری عنوان کرد.

مسیرگشایی شهید سعیدی

مسیرگشایی خیابان شهید سعیدی توسط شهرداری منطقه ۷ تبریز به طول یک کیلومتر در دست اقدام است و از ۱۴۲ پرونده تملکی موجود برای مسیرگشایی، ۱۱۴ پرونده به صورت قطعی توافق برای تملک انجام گرفته است.

عملیات تخریب در این پروژه با پیشرفت ۴۰ درصدی همراه بوده و همچنین ۸۰ درصد نیز پیشرفت توافق برای تملک املاک موجود در مسیر این پروژه انجام یافته است. هزینه تملک های انجام یافته در این مسیرگشایی ۴۴/۵ میلیارد ریال است.

مسیرگشایی خیابان شهید سعیدی از پروژه های تاثیرگذار در جنوب غرب تبریز بوده که گره ترافیکی میدان تره بار به سمت خیابان ۲۰ متری آخماقیه را بازگشایی کرده و پیش بینی می شود باعث کاهش بار ترافیکی در این نقطه از شهر باشد.

مسیرگشایی ۲۴ متری علی بقال

مسیرگشایی ۲۴ متری علی بقال در حوزه شهرداری منطقه ۱۰ تبریز یکی از مهمترین و اصلی ترین پروژه های مسیرگشایی در تبریز محسوب می‌شود.

عملیات تملک در این پروژه به طور صد در صدی به اتمام رسیده و هم اکنون در مرحله جدول گذاری و جمع آوری تاسیسات شهری قرار دارد.

با مسیرگشایی "محله علی بقال" با ۳۲۰ متر طول علاوه بر روان‌سازی عبور و مرور شهری، شاهد اتصال این مسیر به خیابان سعدآباد، کوثر و خیابان ۴۰ متری خواهیم بود.

مسیرگشایی ۳۵ متری ابرار

۳۵ متری ابرار به طول ۱۳۰ و عرض ۳۵ متر از طرح‌های تفصیلی روان‌سازی عبور و مرور شهرداری منطقه ۲ است که از زمان تشکیل محلات ائل گلی از جمله خیابان باغچه‌بان، مسیر ۳۵ متری ابرار به صورت بن بست بود.

عملیات تملک خیابان ۳۵ متری ابرار جهت آزادسازی این مسیر در مراحل پایانی است.

بازگشایی خیابان ۳۵ متری ابرار که به طول ۱۳۰ متر خواهد بود، علاوه بر خروج مسیر از حالت بن بست، موجب تسهیل عبور و مرور شهری، تردد شهروندان و اهالی محل از سوی شهرک یاغچیان به کوی باغچه بان را امکانپذیر و دستیابی به سایر مسیرهای محدوده ائل گلی را هم فراهم خواهد کرد.

مسیرگشایی‌ ۴۵ متری انقلاب

مسیرگشایی امتداد ۴۵ متری انقلاب به پاسداران به طول ۱۴۰۰ متر و عرض ۴۵ متر در حوزه شهرداری منطقه ۱۰ تبریز، بزرگترین پروژه مسیرگشایی شهرداری تبریز به شمار می‌رود.

طرح مسیرگشایی خیابان ۴۵ متری انقلاب به اتوبان پاسداران یکی از پروژه‌های مهم منطقه است که نقش حیاتی و سازنده در کاهش ترافیک این بخش از شهر دارد. پروژه مسیرگشایی امتداد ۴۵ متری انقلاب به پاسداران به طول ۱۴۰۰ متر و عرض ۴۵ متر در حال اجرا است که از مجموع ۳۵۰ واحد مسکونی در این مسیر، تاکنون بیش از ۱۰۰ واحد مسکونی توافق، تملک و تخریب شده و روند تملک دیگر املاک باقی مانده در دست اقدام است.

این پروژه عظیم مسیرگشایی با همکاری مناطق ۱، ۲ و ۵ در حال انجام است و با اتمام هرچه سریع‌تر عملیات آزادسازی و تخریب املاک باقی مانده در مسیرگشایی‌های این منطقه، شاهد تسهیل تردد وسائل نقلیه و کاهش بار ترافیکی در این منطقه کم برخوردار خواهیم بود.

واقعیت این است که احداث پروژه‌های مسیرگشایی یک تیر است با دو، شاید هم چندین نشان. علاوه بر اینکه یک پروژه مسیرگشایی از لحاظ ترافیکی برای مردم آن خیابان یا منطقه یا حتی تمام مردم شهر تاثیر دارد، زمینه‌های رفع محرومیت را هم فراهم می‌کند.

به عقیده کارشناسان حوزه شهری، یکی از راه‌حل‌های کارساز توانمندساختن مناطق محروم و بافت فرسوده شهری، مسیرگشایی خیابان‌هاست که می‌توان بدین واسطه ضمن نوسازی ساختمان‌های اطراف خیابان تازه مسیرگشایی‌شده، ارزش افزوده اراضی را افزایش داد.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری تبریز

    منبع خبر

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز یک شهرداری در شهر تبریز می باشد

      نظرات