ابتکار شهر پوزنان برای کنترل سلامتی درختان

ابتکار شهر پوزنان برای کنترل سلامتی درختان

شهریار تبریز/مهراب محرابی‌نیا: امروزه فن‌آوریهای زیادی برای تشخیص درصد میزان پوسیدگی تنه، گستردگی ریشه‌ها و در نتیجه کاهش احتمال سقوط درختان پدیدار می‌شوند تا به بهبود این امر کمک کنند. برای مثال می‌توان به دستگاه MRI اشاره کرد که شامل یک دستگاه پرتابل و یک آنتن فرستنده و گیرنده امواج می‌باشد. لازم است این نکته هم اضافه شود که این دستگاه هیچ حفره ای در داخل درخت ایجاد نمی‌کند بلکه فقط با ارسال امواج به داخل تنه و محاسبه زمان رفت و برگشت امواج اطلاعات لازم را ثبت می‌کند. از مزایای این دستگاه می‌توان به کاهش درصد خطای تشخیص بصری، تعیین حریم ریشه در سطح آسفالت و تشخیص عمق نفوذ ریشه‌ها اشاره کرد.

برش‌نگاری یا توموگرافی صوتی این اجازه را به شما می‌دهد تا درون یک گیاه را ببینید و موضوعات و مشکلات داخل آن را شناسایی کنید. درختان هم مانند انسانها شاید در ظاهر سالم به نظر آیند ولی از درون شاید مشکلاتی داشته باشند که قابل رویت نباشند و فقط با اسکن آنها می‌توان متوجه شد که داخل آنها پوسیده است یا نه؟ به عبارتی، درختان با علائم بیرونی بیماریهای گیاهی خود را نشان نمی‌دهند، بطوریکه عدم شناسایی به موقع، مشکلاتی برای درختان شهربوجود می‌آیند، مانند افتادن ناگهانی و غیرمنتظره درخت که منجر به تصادف می‌شود.

به همین خاطر است که شهر پوزنان لهستان با انجام مطالعات در صدد آزمایش راهکار جدید در پارکهای محلی سولاکی و وودزیکزکی است. بکارگیری تجهیزات توموگرافی صوتی این امکان را به محققان می دهد که وضعیت سلامت داخلی درخت را بدون اینکه آن درخت را قطع کنند شناسایی کنند. پوزنان یکی از شهرهای مهم و بزرگ کشور لهستان به شمار می‌آید که در غرب این کشور در نزدیکی مرز لهستان و آلمان واقع شده است. این شهر از نظر جمعیت پنجمین شهر بزرگ این کشور محسوب می‌شود.

این تشخیص‌ها به ارزیابی تغییرات ساختاری در چوب کمک می‌کنند که در یک ارزیابی بصری ساده به طور کامل امکان‌پذیر نیست. در نتیجه، فرد می‌تواند اطلاعات دقیقی در رابطه با محل پوسیدگی و یا دیگر معایب تاثیرگذار بر ساختار داخلی درخت را دریافت کند. به لطف معاینه تخصصی، امکان تعیین میزان تجزیه داخل تنه حاصل می‌شود.

نحوه اجرای اسکن

اگر در رابطه با شرایط سلامتی یک درخت شک و تردیدی وجود داشته باشد، تست توموگرافی می‌تواند توسط مقامات مربوطه در حوزه فضای سبز صورت پذیرد. این آزمایش بر روی دو نقطه از تنه درخت انجام می‌شود. ست اندازه گیری شامل حس‌گرها و یک دستگاه الکترونیکی می‌باشد. برای ارزیابی وضعیت درخت، کارشناس مربوطه چندین حس‌گر در اطراف تنه درخت قرار می‌دهد و سپس توسط یک چکش مناسب به هر سنسور ضربه می‌زند که در این حالت یک سیگنال صوتی فعال می‌شود. بسته به مدت زمان انتقال امواج صوتی، دستگاه می‌تواند وضعیت درونی هر درخت را ارزیابی کند.

معاینه توموگرافی یک درخت فقط یک روش شناسایی مشکلات سلامتی نیست، بلکه یک روش عالی برای یادگیری تاریخچه یک درخت و ساختار داخلی آن به حساب می‌آید. به لطف این روش، درک بهتر فرایندهایی که در هر درخت صورت می‌پذیرد و همچنین دلایل لازم برای توسعه آن امکان‌پذیر می‌شود.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری تبریز

    منبع خبر

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز یک شهرداری در شهر تبریز می باشد

      نظرات