با سنگ، آینده کرمان ساخته می‌شود

با سنگ، آینده کرمان ساخته می‌شود

http://www.bananews.ir/سنگ از چند هزار سال قبل مورد توجه ساکنان استان کرمان بوده است. یافته‌های باستان شناسان گواه آن است که نزدیک به بیش از ۷۰۰۰ سال پیش ساکنان سرزمین پرگهر کرمان، صادر کننده سنگ به صورت فرآوری شده و سورت شده به مناطق دیگر همچون بین النهرین و ماوراءالنهر بوده‌اند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) استان کرمان به دلیل وسعت زیاد و ساختار پیچیده زمین شناسی از قطب‌های مهم معدنی کشور است و با این پتانسیل در اکثر عرصه‌های معدنی حرف برای گفتن دارد. انواع ذخایر فلزی، غیرفلزی، ذغالسنگ و سنگ‌های تزئینی در استان کرمان وجود دارد که این امر لزوم توجه به بخش معدن در استان را نشان می‌دهد.

متاسفانه برخی واحدهای صادرکننده سنگ استان کرمان به دلیل توان نداشتن در رقابت با سایر رقبا، تبدیل به مجموعه‌های زیان ده شده و صنعت سنگ استان طی ۱۵ سال اخیر سیر نزولی داشته است.

بزرگ ترین پتانسیل سنگ مرمر کشور در استان کرمان قرار دارد

تحسینی، دبیر انجمن توسعه صارات سنگ‌های تزئینی استان کرمان با اشاره به پیشینه تاریخی سنگ در استان کرمان، تصریح کرد: در سراسر استان سرواره هایی وجود دارد که دارای قدمت چند هزار ساله است و سنگ‌های قیمتی و غیر قیمتی، عقیق و فیروزه توسط پیشینیان استخراج می‌شده است.

وی افزود: یکی از مهم ترین پتانسیل‌های استان کرمان، معادن است؛ طی ۵۰ سال گذشته توجه خاصی به سنگ‌های تزئینی شده و در تمام مناطق استان ذخایر این سنگ‌ها وجود دارد؛ بدون شک بزرگ ترین پتانسیل سنگ مرمر کشور در استان کرمان قرار دارد. در تمام مناطق مختلف استان از جمله بم، سیرجان، رفسنجان، کهنوج، جیرفت و شهربابک، سنگ مرمر در رنگ‌های مختلف همچون سفید، سیاه، سبز، قرمز، صورتی، زرد وعسلی وجود دارد.

دبیر انجمن توسعه صارات سنگ های تزئینی استان کرمان اظهار کرد: در بیشتر مناطق استان، ذخایر مرمریت در رنگ‌ها و طرح‌های مختلف وجود دارد و بخش بزرگی از استان کرمان را توده های گرانیتی پوشانده‌اند که البته کمتر به آنها توجه شده است.

وی با اشاره به ذخایر متعدد تراورتن در استان، تصریح کرد: سنگ‌های چینی جزو مرمریت‌ها هستند که ذخایر این نوع سنگ در "سیرجان" و "بافت" وجود دارد که قطب‌های کشور در استخراج این نوع سنگ محسوب می‌شوند.

تحسینی بیان کرد: از ۵۰ سال پیش، چند واحد سنگ بری در استان راه اندازی شد که سنگ خام را تبدیل به پلاک می‌کرده و طی چند سال اخیر چند واحد برای صادرات این محصول فعال شده است.

توجه به معدن تنها گزینه توسعه استان کرمان است

تحسینی با بیان این‌که آینده استان کرمان در گرو توجه به معادن است، تصریح کرد: با توجه به وجود مشکلات تامین آب در بخش کشاورزی، تنها گزینه توسعه استان، توجه به بخش معدن است و نیاز به استراتژی معدنی مشخصی در این زمینه دارد؛ مسوولان باید با همراهی بخش خصوصی نقشه راهی برای آینده معدن و سنگ استان تعریف کرده تا همه فعالیت‌ها حول این محور متمرکز شود.

وی بیان کرد: توجه به معادن به تنهایی می‌تواند مشکل اشتغال استان را حل کند. به دلیل اینکه معادن در تمام استان پراکنده هستند و همه مناطق را در بر می‌گیرد، اگر سرمایه گذاری در این بخش صورت گیرد، می‌توان تمام استان را یکپارچه و متوازن پیش برد.

بیش از ۳۰۰۰ فارغ التحصیل زمین شناسی و معدن در استان کرمان وجود دارد

دبیر انجمن توسعه صارات سنگ‌های تزئینی استان کرمان گفت: بیش از ۳۰۰۰ فارغ التحصیل زمین شناسی و معدن در نظام مهندسی کرمان وجود دارد؛ توجه به معادن، بخش قابل توجهی از مشکل اشتغال این افراد را رفع و کار به صورت تخصصی انجام می‌شود.

وی افزود: اگر سرمایه‌های سرگردان استان، متمرکز و جهت دار وارد حوزه معدن و سنگ شود، زمینه تحول استان و پیشرفت را فراهم خواهد کرد.

تحسینی اظهار کرد: برای نهادینه کردن کار صادرات سنگ در استان دوره‌های آموزشی برگزار کرده‌ایم و در نتیجه این امر دیدگاه مناسبی در بین فعالان حوزه صادرات ایجاد شد.

قطر و عراق، دروازه‌های بزرگ صادرات سنگ استان کرمان است

دبیر انجمن توسعه صارات سنگ‌های تزئینی استان کرمان با اشاره به این‌که بازارهای هدف ما، کشورهای عراق و قطر بوده است، گفت: عراق به دلیل مناسبات سیاسی نزدیک و داشتن بازار بالقوه بسیار مهم در نزدیکی ما، انتخاب شد و یک شرکت به نمایندگی از استان کرمان در این کشور به ثبت رسید که به عنوان پایگاهی برای واحدهای تولیدکننده کشور در عراق فعالیت کنند.

وی تصریح کرد: هسته کسب و کار این شرکت، بازار سنگ است و در کنار این فعالیت به سایر تجار استان کرمان نیز خدمات ارائه می‌دهد.

تحسینی بیان کرد: قطر به عنوان یکی از ثروتمندترین کشور دنیا در همسایگی ما قرار دارد و به علت کسب میزبانی جام جهانی فوتبال در سال ۲۰۲۲، حجم ساخت و ساز در این کشور به شدت افزایش یافته است؛ براساس سیاست‌های پیش بینی شده یک شرکت به ثبت رسید که محصولات سنگی استان را عرضه کند و تاکنون استقبال بسیار خوبی در این زمینه صورت گرفته و توانسته‌ایم در چند نمایشگاه حضور یابیم.

وی افزود: تمرکز فعلی انجمن توسعه صارات سنگ‌های تزئینی استان علاوه بر تقویت این دو پایگاه، مطالعه بازارهای دیگر است، ضمن اینکه پایگاه‌های مستقر در کشورهای عراق و قطر می‌توانند کل تولید واحدهای سنگ بری استان را به فروش برسانند.

تحسینی گفت: در حال حاضر مهمترین بندر صادراتی سنگ‌های تزئینی استان کرمان، بندرعباس است که هماهنگی‌ها برای انجام کار از گمرک کرمان انجام شده تا شرایط فراهم شود.

دبیر انجمن توسعه صارات سنگ‌های تزئینی استان کرمان اظهار کرد: در حال انجام فعالیت‌هایی در زمینه تامین بازار داخلی سنگ‌های تزئینی استان کرمان هستیم که ایجاد بازار سنگ کرمان از جمله این اقدامات است تا واحدهای سنگ فروشی استان به طور متمرکز در محل خاصی محصولات خود را به مردم عرضه کنند و بازار مصرف سنگ استان را شکل دهیم.

وی تصریح کرد: سنگ استان تنوع کافی و کیفیت دارد؛ با ایجاد بازار سنگ کرمان می‌توانیم خرید محصولات استان را ترویج کنیم که در صورت فراهم شدن کارها، بازار سنگ کرمان در سال جاری ساماندهی می‌شود.

تحسینی با اشاره به مشکلات کار، بیان کرد: فقدان ذهنیت و جهت‌گیری صادراتی در بخش دولتی از جمله مشکلات حوزه کاری ماست؛ بیشتر ارگان‌ها صادرات و کار داخلی را تفکیک نمی‌کنند. مسئله دیگر تمرین نکردن و تجربه نکردن کار تیمی و یکسو کردن اهداف است که این امر باید فرهنگسازی شود.

وی با تاکید بر حمایت از بخش خصوصی در بخش سنگ، گفت: جاهایی که دیدگاه باز و روشنی نسبت به بخش خصوصی وجود داشته، موفق بوده‌ایم.

تحسینی تصریح کرد: در حوزه بانک‌ها و موضوع تضمین هزینه نیاز به همکاری بیشتری وجود دارد؛ مسوولان ذیربط باید در این راستا تعامل و همراهی داشته باشند.

محسن جلال پور، رییس اتاق بازرگانی استان کرمان نیز در گفت‌وگو با ایسنا ضمن اشاره به توسعه روابط تجاری کرمان با قطر، گفت: با توجه به برگزاری بازی‌های جام جهانی و توسعه ساخت و ساز در کشور قطر، این کشور به یکی از مهمترین مناطق سرمایه گذاری جهان تبدیل شده است. بسیاری از کشورهای جهان در حال سرمایه‌گذاری در قطر هستند.

وی افزود: اگر یک درصد از سرمایه گذاری که قطر نیاز دارد از استان کرمان تامین شود بالغ بر ۲ میلیارد دلار درآمد نصیب استان کرمان می‌شود زیرا کرمان زمینه مناسبی با توجه به پتانسیل‌ها و نیازهای قطر برای توسعه صادرات با این کشور دارد.

جلال پور تصریح کرد: یکی از مهمترین زمینه‌های سرمایه‌گذاری کرمانی‌ها در قطر در راستای صادرات سنگ‌های قیمتی به این کشور است؛ در سفر اخیر تجار کرمانی به قطر، صادرات ۲ میلیارد دلار سنگ‌های قیمتی در دستور کار قرار گرفته است.

جلال پور اظهار کرد: ۴۰ نوع سنگ تزئینی در کرمان وجود دارد که بسیار مورد توجه تجار قطری است. همچنین وجود شن، ماسه و سیمان در کرمان و همچنین توانایی‌های فنی و مهندسی به شدت مورد توجه قطریهاست.

 

    نظرات