برج قابوس بدون رای مخالف در فهرست آثارجهانی ثبت شد

برج قابوس بدون رای مخالف در فهرست آثارجهانی ثبت شد

http://www.bananews.irاستاندار گلستان که به منظور شرکت در سی وششمین اجلاس یونسکو برای ثبت برج قابوس گنبد به سن پترزبورگ روسیه سفر کرده بود، بعد از بازگشت در فرودگاه گرگان گفت: برج قابوس بدون رای مخالف در این اجلاس به ثبت رسید.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir)'جواد قناعت' روز چهارشنبه در گفتگو با خبرنگاران با بیان اینکه در این اجلاس بیش از ۳۰ کشور حضور داشتند و در مجموع ۴۰ اثر بررسی شد، افزود: برج قابوس گنبد پانزدهمین اثر فرهنگی ایران است که در یونسکو به ثبت رسیده است.

وی با بیان اینکه برج قابوس تمامی شاخصهای مدنظر یونسکو را برای ثبت در فهرست آثارجهانی داشت، شاهکار بودن در زمینه نبوغ بشری، تعلق داشتن به یک دوره فرهنگی خاص، تعامل با محیط زیست، شاهکار بودن در عرصه تکنولوژی ومعماری و مرتبط بودن با سنن گذشته را به عنوان ویژگیهای مدنظر یونسکو برشمرد.

قناعت کسب این افتخار را به مردم و مدیران استان تبریک گفت و خاطرنشان کرد: این افتخار با تلاش و جدیت کلیه دست اندرکاران امر به دست آمد و از این پس هم باید برای حفاظت از آن تلاشهای بیشتری صورت گیرد.

استاندار گلستان با اشاره به ماده ۹۸ کنوانسیون میراث جهانی یونسکو گفت: طبق این ماده اقدامات توسعه ای دولتها در محدوده آثار جهانی ثبت شده باید به گونه ای باشد که اصالت اثر حفظ شود.

قناعت تاکید کرد: وقتی چنین افتخار بزرگی در سطح کشور و استان به دست می آید و زحمات زیادی برای آن کشیده می شود همه موظفیم در راه حفاظت از آن بکوشیم و این افتخار را خفظ کنیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در خصوص برنامه آینده به منظور حفاظت از برج قابوس گنبد گفت: یکی از مواردی که برای پذیرش ثبت جهانی میراث فرهنگی مدنظر قرار می گیرد برنامه کشورها برای حفاظت از این آثار است.

مهندس قناعت افزود: تعمیر و مرمت بنا، مطالعات رطوبت سنجی فضای داخلی، ساماندهی تپه گنبد و دفع آبهای سطحی شهر بخشی از برنامه هایی بودند که در اجلاس یونسکو ارائه شد.

استاندار گلستان اضافه کرد: با توجه به شرایط بین المللی و تحریم های صورت گرفته علیه جمهوری اسلامی ایران کسب چنین افتخاراتی در سطح بین المللی به طور معمول سخت است، اما با یاری حق تعالی و تلاش مسئولان این امر محقق شد و بار دیگر نام پرافتخار جمهوری اسلامی ایران در سطح جهان مطرح شد.

میل گنبد یا برج قابوس بن وشمگیر بلندترین برج آجری دنیا و یکی از آثار ارزشمند معماری دوره اسلامی است. این بنای تاریخی هم اکنون در مرکز شهر گنبدکاووس و بر فراز تپه ای بزرگ قرار دارد.

این بنا که یکی از شاهکارهای معماری ایران به حساب می‌آید، در زمان حکومت شمس المعالی قابوس بن وشمگیر و در شهر جرجان(گرگان کنونی) که پایتخت پادشاهان آن دیار بوده، بنا شده است.

این بنا از یکهزار سال پیش تا کنون بر فراز تپه‌ای خاکی استوار است و در عین سادگی، یکی از غرور انگیز‌ترین بناهایی است که نه تنها در خاک ایران بلکه در سراسر جهان شناخته شده است.

بدنه مُدور خارجی گنبد قابوس دارای ۱۵ ترک(دندانه نود درجه) است (همانند ستاره ده پر)، این ترک‌ها که در اطراف آن و به فواصل مساوی از یکدیگر قرار دارند، از پای بست بنا شروع و تا زیر سقف گنبدی ادامه می‌یابد و میان این ترکها با کوهه‌ای آجری پر شده است.

این بنای تاریخی در سده چهارم هجری قمری به دستور شمس المعالی قابوس بن وشمگیر از پادشاهان آل زیار و در سال ۳۹۷ هجری(۱۰۰۷- ۱۰۰۶ میلادی) ساخته شده است.

ارتفاع برج قابوس ۵۵ متر و با احتساب بلندی تپه ۱۵متری پای بست ان به ۷۰ متر می رسد، این بنا با نقشه ستاره ای شکل و گنبد مخروطی به ارتفاع ۱۸ متر است و بر روی بدنه آن ۱۰ ترک وجود دارد که راس هر ترک ۶۰/۱ متر و قاعده آن نیز ۴/۱ متر از هم فاصله دارد و محیط اصلی گنبد نیز ۳۰ متر می باشد.

این بنا به شماره ۸۶ در سال ۱۳۱۰خورشیدی به ثبت آثار ملی رسیده است

استاندار، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و مدیرکل حوزه استاندار گلستان هفته جاری به منظور شرکت در سی و ششمین اجلاس میراث جهانی یونسکو به روسیه سفر کرده بودند.

    نظرات