شهریار تبریز/مهراب محرابینیا: برای حل این مشکل طرح"شهر ۱۵ دقیقهای" توسعه یافته تا شهرها همزمان با خروج از دوران کرونا تغییراتی انجام دهند تا به مکانهایی ایمنتر، پاکترو عادلانهتر تبدیل شوند. بر این اساس، شهرهای چند میلیون نفری باید شرایطی را فراهم آورند که همه شهروندان با استفاده از دوچرخه و یا به صورت پیاده در عرض ۱۵ دقیقه نیازهای خود را مرتفع کنند. یک شهر ۱۵ دقیقهای در حقیقت یک مفهوم شهری است که در آن میتوان با پیادهروی و یا دوچرخهسواری از محل سکونت خود، اکثر نیازهای روزمره را برطرف کرد.
وظایف و نقشهای مهم در شهرهای ۱۵ دقیقهای بر عهده شهروندان خواهد بود و با استفاده از انرژیهای جایگزین و یاخودروهای برقی تلاش میشود که زیرساختهای حیاتی در قسمتهای مختلف شهر به صورت یکسان توزیع شوند.
این مدل شهرسازی برای اولین بار در سال ۲۰۱۹ توسط آنه هیدالگو شهردار پاریس و با الهام از کارلوس مورنو دانشمند فرانسوی-کلمبیایی با هدف بهبود کیفیت زندگی شهری ارائه شده است. این دانشمند برنده جایزه Obel Award ۲۰۲۱ شده است. مورنو چشمانداز خود را برای مدل شهر ۱۵ دقیقهای در سال ۲۰۱۶ آشکار ساخت. هدف اصلی این ایده کمک به کاهش تعداد خودروها و ایجاد محیطهای شهری پایدار با محوریت انسان است.
کارلوس مورنو استاد دانشگاه سوربن در پاریس است که در زمینه " کار آفرینی، قلمرو و نو آوری" تدریس میکند. او میگوید، " با توجه به تغییرات اقلیمی و بحران پاندمی کووید-۱۹، ما نیاز داشتیم سبک زندگی شهری دیگری را برای زندگی در مجاورت محل زندگی افراد اجرا کنیم". وی همچنین اظهار میدارد که ما باید از منابع بیشتر و بهتر در این امر بهره جسته و انتشارات کربنی را تاحد ممکن کاهش دهیم تا توسعه اقتصادی و فعالیتهای اجتماعی را در مناطق مختلف شهرها توسعه دهیم.
پلتفرم دوقلوی دیجیتال امکان بصریسازی و تجسم فنآوری های پیشرفته آتی شهر و پیش بینی اینکه این امکانات و فن آوریها شهر را به شهر دوستدار عابرپیاده تبدیل میکنند یا نه فراهم میسازد. بر اساس تحقیقات صورت گرفته، بسیاری از شهرهای جهان تحت سلطه ماشینها قرار دارند اما در عین حال بعضی از شهرها توانستهاند عنوان شهر دوستدار عابر پیاده را به خود بگیرند. نزدیکی شهروندان به فضاهای باز بدون خودرو، تعداد پارکها و پیادهروها، وسعت محلهها، دسترسی آسان به مراکز خدماتی نظیر بیمارستانها و آموزشی و در کل تمام شاخصهایی که منجر به کاهش استفاده از وسایل نقلیه میشوند به عنوان معیارهای شهر دوستدار عابر پیاده به حساب میآیند.
هفته گذشته، شورای شهر بارسلونا و مرکز محاسبات بارسلونا نتایج اولیه حاصله از یک پلتفرم هوشمند مشارکتی به نام دو قلوی دیجیتال را ارائه دادند که امکان بصریسازی و تحقق اجرای مفهوم شهر ۱۵ دقیقه ای را به صورت محلی میسر میکند.
به گفته مسئولین این پروژه، این کار اثبات مفهومی است که به عنوان نقطه شروعی برای تجزیه و تحلیل دقیق و پیچیده عمل خواهد کرد. از طریق ایجاد دوقلوهای دیجیتال شهری، شبیهسازی هایی با هدف نهایی بهینهسازی طراحی سیاستهای عمومی صورت خواهد پذیرفت.
برنامهریزی و طراحی شهری مجازی
این اقدام این امکان را فراهم ساخته است که به صورت پیاده در عرض ۱۰ دقیقه به ایستگاههای مترو دسترسی داشته باشید و ازخدمات کتابخانهها، مراکز خرید، ایستگاههای اتوبوس و فضاهای سبز در شهر در عرض ۱۵ دقیقه بهره گیرید. شهرها مجموعهای از سیستمهای پیچیده هستند. هدف از توسعه این دوقلوی دیجیتال شهر پی بردن به درک پدیده شهری از طریق تجزیه و تحلیل دادهها، ارزیابی منابع، درک دسترسی به خدمات و کارکردن با مدلهایی است که به سادهسازی این پیچیدگی برای درک بهتر کمک میکند.
این مدلها امکان کار با فرضیهها، ساخت سناریوها و تجسمسازی چندمتغیره یا ترکیبی از متغیرها که موقع تصمیمگیری میتوانند حیاتی و مهم باشند فراهم میآورد. مزایایی که دوقلوهای دیجیتالی در مقایسه با رویکردهای قبلی برای تجزیه و تحلیل و بصری سازی دادهها این است که آنها امکان ادغام دادهها از از منابع مختلف در زمان واقعی و ارزیابی سناریوهای آینده را از طریق شبیهسازیهای پیچیده تسهیل میکنند. توسعه این ابزار به مدیریت کارآمدتر منابع کمک شایانی میکند.
واقعیت این است که آزمایش گزینههای متعدد برای حل یک مشکل در دوقلوهای دیجیتال میتواند به پیش بینی نتایج بیانجامد. بنابراین، آنها ابزاری هستند که باید در آینده به شورای شهر بارسلونا کمک کند تا بهترین تصمیمات را برای بهبود کیفیت زندگی شهروندان بکار گیرند.
_______________________
https://www.dezeen.com/2021/10/26/15-minute-city-carlos-moreno-obel-award/
نظرات