شهریار تبریز/مهراب محرابینیا: در یک شهر هوشمند اطلاعات توسط سنسورها جمعآوری شده و با تبادل این اطلاعات امکان مدیریت لحظهای سیستمهای پیچیدهی شهری فراهم میشود. هرچه وابستگی به سنسورها بیشتر میشود، اهمیت اعتبار دادهها و سیستم انتقال این دادهها نیز افزایش مییابد. پردازندههای ارزان قیمت و شبکههای بیسیم پر سرعت به هر دستگاهی اجازه میدهند به بخشی از اینترنت اشیا تبدیل شوند. به عبارت دقیقتر فناوری اینترنت اشیا میتواند از یک شهر بی تحرک و صامت یک شهر پر جنبوجوش به وجود آورد. سیستم آنلاین مدیریت ترافیک، کنترل پارکینگ و شرایط آب و هوایی از مهمترین مواردی هستند که باید در دیجیتالیشدن شهرها در نظر گرفته شوند.
جابجایی و پویایی شهری در چند دهه اخیر سیاستگذاری شهری به یکی از موضوعات مهم علمی در کلانشهرهای دنیا مطرح شده است. با این وجود، در بسیاری از شهرهای جهان تحرک و جابجایی هوشمند شهری با مشکلاتی از قبیل عدم مشارکت شهروندان و نابرابری ناشی از مدیریت ناکارآمد شهری همراه بوده است.
هفته گذشته، نیکسور دان، شهردار بخارست از اجرای پروژه جدیدی برای ایجاد قطب جابجایی و مدیریت شهری در پایتخت رومانی خبر داد. این پروژه خدمات عمومی را در این شهر یک گام دیگر به سمت دیجیتالیکردن پیش خواهد برد و هزینه اجرای آن در حدود ۱.۱۹ میلیون یورو خواهد بود. این پروژه توسط صندوق ملی بازیابی و تابآوری رومانی تامین مالی شده است.
به گفته شهردار دان، این قطب رابط بین موسسات عمومی و ساکنین خواهد بود و برنامههای جابجایی شهری و همچنین پروژههای عمرانی برای شهرداری و شهرداریهای مناطق رومانی همه را در یک مکان نشان میدهد.
علاوه بر این، وی در بخش دیگری از سخنانش اشاره کرد که قطب جابجایی و مدیریت شهری به عنوان پیش درآمد مرکز شهرسازی بخارست به شمار میآید؛ نهادی که قرار است توسعه شهری بخارست را پایهگذاری و هماهنگیهای لازمه را دراین راستا انجام دهد.
مرکز جابجایی و مدیریت شهری
بر اساس بیانیه انتشار یافته از سوی شهرداری بخارست، این قطب واسط بین مسئولین محلی و شهروندان به عنوان فضایی برای مناظره و محلی برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات درباره پروژههایی که منافع عمومی در نظر گرفته می شود خواهد بود.
این پروژه به عنوان پلتفرم خدمات عمومی دیجیتالی برای برنامهریزی شهری که دادههای باز را برای اپراتورهای حمل و نقل عمومی و جابجایی نشان میدهد عمل خواهد کرد. گذشته از این، مقامات شهری در نظر دارند اطلاعات عمومی، دادهها و برنامههای پروژهها را از طریق این مرکزهماهنگ و یکپارچه کنند. بطوریکه، اجرای این پروژه به طور مساوی به عنوان یک واحد کامل در تمامی شهرداریهای مناطق، سازمانها و شرکتهای تابعه که پروژه های عمرانی خود را اجرا میکنند صورت خواهد پذیرفت. این پلتفرم تا حدی متکی به مشارکت شهروندان خواهد بود چرا که یکپارچگی با حمل و نقل عمومی امکان ایجاد مجموعه دادههای باز را فراهم خواهد آورد.
در این راستا اخیراً، کلوژ-ناپوکا دومین شهر بزرگ رومانی از راه اندازی سیستمی مشابه خبر داد که بر اساس آن شهروندان قادر خواهند بود موقعیت آنی و دقیق اتوبوسها را از طریق اپلیکیشنی که هر ۲۰ ثانیه بروزرسانی می شود ردیابی کنند.
شهرکلوژناپوکا رومانی دادههای حمل و نقل عمومی را با ردیابی آنی اتوبوسها در اختیار مسافران قرار میدهد. این اقدام یکی از استراتژیهای دیجیتالیسازی محلی بوده که پلتفرم دادههای باز را در اختیار همه افرادی که از حمل و نقل عمومی استفاده میکنند پیشنهاد میکند و سعی دارد از این طریق به بهبود کیفیت حمل و نقل شهری کمک کند.
این حرکت بخشی از راهبرد دیجیتالیکردن این شهر است که با محوریت ارائه مجموعه دادههای باز به عموم مردم و دیگر سازمانهای خصوصی علاقه مند به استراتژی توسعه شهرطراحی شده است. به ویژه، این اقدام در نظر دارد کیفیت شاخصهای زندگی به عنوان نکته اصلی استراتژی بلند مدت شهررا ارتقا بخشد. یکی از این حوزهها حمل ونقل عمومی است، از طرفی، نکته دیگر رویکرد مشارکتی بین مسئولین شهر و گروههای اجتماعی و شرکتها به حساب میآید که در مجموع به رشد سطح کیفیت خدمات رسانی در حوزه حمل و نقل کمک شایانی میکند.
__________________________
منبع:
نظرات