شهریار تبریز/رضا عالشزاده: با اوجگیری بحران آبوهوا و کاهش سطوح موجود منابع انرژی فسیلی، اروپا به سرعت در حال تسریع و گسترش بسترهای تولید انرژی جایگزین ارزان و تجدیدپذیر بوده و به دنبال استفاده از سطوح غیرمعمول در این راستا است. استفاده از کنار جادهها، مخازن و مزارع، سطوح لندفیلها و... برای جاگذاری پانلهای خورشیدی مد نظر بودهاند.
در این راستا، شرکت سوئیسی سان وییز با کمک موسسه فناوری فدرال این کشور در لوزان یک سیستم مکانیکی را برای نصب پانلهای خورشیدی متحرک در فضای بین ریلبندها ارائه نموده است. به عقیده باپتیست دانیچرت، یکی از بنیانگذاران این شرکت، این کار یک نوآوری بسیار مهم است زیرا خطوط راه آهن باید هر چند یکبار برای کارهای تعمیر و نگهداری ضروری پاک شوند.
برای نصب این پانلها، قطار مخصوصی که توسط یک شرکت سوئیسی تعمیر و نگهداری ریل ساخته شده است، در امتداد ریل حرکت کرده و پانل های فتوولتائیک را در حین حرکت در بین خطوط ریلی میگذارد به طوری که انگار فرش بزرگی را باز میکند. قطار طراحی شده ویژه از مکانیزم پیستونی برای باز کردن پانل های یک متری استفاده می کند که در یک کارخانه سوئیسی از قبل مونتاژ شدهاند.
الکتریسیته تولید شده توسط این سیستم به شبکه برق تغذیه می شود و برای تامین انرژی خانهها استفاده می شود زیرا تغذیه آن در عملیات راه آهن فرآیند پیچیدهتری خواهد بود. اما پنلهای خورشیدی در خطوط راه آهن چقدر می توانند انرژی تولید کنند؟
این شرکت جاهطلبیهای بزرگی برای نوآوری در محیط زیست خود دارد. به گفته مدیران این شرکت، در تئوری، پانلها را می توان در کل شبکه راه آهن سوئیس به طول ۵۳۱۷ کیلومتر پخش کرد که با اینکار سلول های فتوولتائیک منطقه ای به اندازه ۷۶۰ زمین فوتبال را پوشش خواهند داد. البته بدیهی است که گسترش فرش خورشیدی به داخل تونلها فایدهای ندارد.
شرکت سان وییز تخمین میزند که شبکه ریلی ملی می تواند یک ترا وات ساعت انرژی خورشیدی در سال تولید کند که معادل حدود ۲ درصد از کل انرژی مصرفی سوئیس است. همچنین فاز بعدی پروژه جاهطلبانه این استارتآپ گسترش آن به شبکه ریلی آلمان، اتریش و ایتالیا است. به گفته دانیچرت بیش از یک میلیون کیلومتر خط راه آهن در جهان وجود دارد و ۵۰ درصد راهآهنهای جهان میتوانند به این سیستم مجهز شوند.
با این حال، این شرکت هنوز با پروژه آزمایشی خود در نزدیکی ایستگاه باتنز چیزهای زیادی برای اثبات دارد. به عنوان مثال، اتحادیه بینالمللی راهآهن ابراز نگرانی کرده است که این پانلها ممکن است دچار ترکهای ریز شده، منجر به افزایش خطر آتشسوزی در مناطق سبز شوند و حتی حواس رانندگان قطار را با بازتاب نور منحرف کنند. در مقابل، سانوییز اعتقاد دارد که پانلهای آن نسبت به پانلهای معمولی مقاومتر بوده و میتوانند دارای یک فیلتر ضد انعکاس باشند تا از چشم رانندگان قطار دور بماند. همچنین برخی اشاره کردهاند که یخ و بارش برف می تواند مانع از مفید بودن این صفحات افقی شود، اما سان وییز برای این مشکل نیز پاسخی دارد و در حال کار بر روی سیستمی برای ذوب برف و یخ است.
_______________________
منبع:
نظرات