ترافیک کرج در هیاهوی احداث مترو گم شد

ترافیک کرج در هیاهوی احداث مترو گم شد

http://www.bananews.ir/ترافیک در البرز و به ویژه در کلانشهر کرج در حالی روز به روز گسترده تر می شود که توان، انرژی و توجه اکثر مسئولان استانی به مقوله مترو و مباحث مربوط به ساخت و بهره برداری آن معطوف شده و در حال حاضر ترافیک خیابانهای کرج به دست فراموشی سپرده شده است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) این روزها بحث ترافیک استان البرز به ویژه در کلانشهر کرج مسیری را طی می کند که بی شک آینده ای همچون تهران و دیگر کلانشهرهای کشور و معضلات آنها را در پیش روی خود خواهد داشت.

این روزها در هر خیابان اصلی و فرعی کرج که قدم می گذاری، صف هایی طولانی از خودروهای تک سرنشین و به ندرت چند سرنشین را شاهدی که در هم گره خورده و هر یک تلاش دارد تا زودتر از دیگری راهی برای خود باز کرده و به مقصد برسد.

ترافیک به خصوص در ساعات شلوغی و پرتردد چاشنی سفرهای درون شهری در استان البرز است که روز به روز نیز بر وسعت و دامنه آن افزوده می شود.

کرج باغشهری که روزگاری تفرجگاه و استراحتگاه افراد بوده امروز دستخوش شلوغی و ازدحام خودروها، بوق های ممتد آنها، پریشانی روان رانندگان و آلودگی هوا شده است.

البرز استانی نوپاست و شاید یکی از پر وسعت ترین ارمغان های استانی شدن همین افزایش جمعیت و ترافیک تردد باشد که عدم وجود زیرساخت های کافی در مقوله ترافیکی و حمل و نقل آن را رقم زده است.

هرچند با استانی شدن البرز، پروژه های عمرانی به ویژه در حوزه حمل و نقل و ترافیک سرعت بیشتری یافته اما باید به این نکته نیز توجه داشت که به همان نسبت آهنگ افزایش جمعیت و به تبع آن ترد نیز شتابی دوچندان یافته.

صرف توجه به پروژه های عمرانی آنهم در یک بعد می تواند عقب ماندگی های دیگری را برای استان رقم زند.

احداث مترو و بهره برداری از آن تا حد بسیار زیادی از ترافیک درون شهری می کاهد اما با نگاهی اجمالی به تهران می توان به این باور رسید که کاهش ترافیک در اثر راه اندازی مترو موقتی و محدود به چند سال خواهد بود.

احداث تقاطع های غیر همسطح نیز که امروزه در استان به نوعی مد شده و به وفور شاهد آن هستیم هم باید با دقت و کارشناسی زیادی صورت گیرد چرا که در غیر اینصورت تنها هدایت کننده ترافیک از نقطه ای به نقطه دیگر خواهد بود ضمن آنکه در طول زمان احداث که زمان کمی هم نیست، ترافیک سنگینی را در نقاط اطراف به وجود آورده و تردد را مختل می کند.

بنابراین اقدامات در حوزه کنترل ترافیک و ایجاد زیر ساخت برای دوری جستن از عاقبت ترافیکی چون تهران و دیگر کلانشهرها نیازمند توجه به همه ابعاد این مقوله است.

تلاش در جهت فرهنگ سازی برای رعایت قانون های مدون در حوزه ترافیکی و استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی،اجرای طرح های ترافیکی، توجه به مقوله های شهرسازی در تامین زیرساخت های ترافیکی، نوسازی و بهسازی خیابانها، جانمایی کارشناسانه برای نصب پل های عابر پیاده و مکانیزه کردن آنها، مناسب سازی پیاده روها و مبلمان شهری، جانمایی دقیق و نصب موانع در خیابانها از جمله ابعادی است که در کنار توجه به راه اندازی مترو در حوزه ترافیکی باید مد نظر و توجه باشد.

پارکبان و مباحث مربوط به آن و همچنین کمبود پارکینگ در خیابانهای اصلی از جمله مواردی است که در حوزه کاهش و کنترل ترافیک در هیاهوی توجه به احداث مترو مهجور مانده و به آنها توجهی آنگونه که باید نمی شود.

دوربین کنترل ترافیک و فضای توقف خودروها نیاز مبرم کرج

رئیس پلیس راهور استان البرز در گفتگو با خبرنگار مهر عمده معضلات در مقوله ترافیک و در استان البرز را مربوط به عدم به کارگیری دوربین های کنترل ترافیک در معابر شهری و کمبود پارکینگ و فضای مناسب برای توقف خودروها عنوان کرد.

حبیب کمالوند گفت: ایجاد فضاهایی مناسب در قالب پارکینگ های طبقاتی و غیره نیاز مبرم کلانشهری چون کرج به منظور کاهش ترافیک و سهولت تردد است.

وی افزود: از آنجا که اغلب توان و انرژی پروژه های عمرانی شهر در این مقوله معطوف بحث مترو شده، ساخت پارکینگ و فضاسازی مناسب جهت توقف خودروها مغفول مانده است.

کمالوند همچنین اظهار داشت: کرج تنها کلانشهر کشور است که فاقد دوربین های کنترل ترافیک است.

وی تصریح کرد: با توجه به افزایش روزافزون جمعیت و تردد در استان البرز به کارگیری این دوربین ها و به طور کلی مکانیزه کردن معابر شهری گامی موثر در جهت کاهش و کنترل ترافیک خواهد بود.

 

 

    نظرات