ابتکار شهر لیسبون پرتغال برای کاهش ترافیک مرکز شهر

ابتکار شهر لیسبون پرتغال برای کاهش ترافیک مرکز شهر

شهریار تبریز/مهراب محرابی‌نیا: از این رو، رهایی از معضلات ترافیکی یکی از مهمترین ضرورت‌های مدیریت شهری است که جوامع مختلف را همواره درگیر خود کرده است. ترافیک پدیده‌ای ناخوشایند است که زاییده رشد فزاینده ماشینی‌شدن و افزایش شهرنشینی است.

از یک سو، ازدحام خودروها در معابر شهری فضا را برای عبور و مرور سبز به حداقل رسانده و عابرین پیاده و دوچرخه سواران را با تهدید جدی روبرو کرده است و از سوی دیگر، انتشارات کربنی ناشی از عبور و مرور وسایل نقلیه به آلودگی هوا و تشدید تغییرات اقلیمی منجر شده است. در جهت کاهش ترافیک شهرها، مقامات محلی شهرهای جهان راهکارهای مختلفی را در پیش گرفته‌اند، که در این مجال به راهکار موفق شهر لیسبون پرتغال می‌پردازیم.

شهر لیسبون پرتغال از اجرای پروژه آزمایشی سه ماهه با اهداف چند لایه محدودکردن شدید و حتی ممنوع‌کردن ترافیک وسایل نقلیه موتوری در داخل شهر خبر داد. دلیل اجرای این تغییرات این است که مسئولان شهری قرار است از این تابستان بهره جسته تا برخی اقدامات زیرساختاری از قبیل ساخت دو ایستگاه جدید مترو را تکمیل کنند. جزئیات در رابطه با مدت زمان ادامه این اقدامات هنوز مشخص نیست، اما پروژه‌های بزرگ ساخت و ساز به عنوان کاتالیزور برای تغییرشرایط مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اگرچه محدودیت زمانی برای این کار در نظر گرفته شده است و مقامات شهری هنوز در رابطه با قطعیت این طرح به جمع بندی نرسیدند اما این طرح را طرحی پویا وحرکتی دائمی برای پایتخت پرتغال اعلام کردند. زمان آزمایش این طرح شاید تا حدی بیشتر باشد تا از این طریق رانندگان و ساکنان تغییرات را احساس کنند و با صبر و حوصله خود را با آن تطبیق دهند.

سه لایه تغییرات ترافیکی

شهر لیسبون در راستای روان‌سازی ترافیک سنگین در مرکز شهر به تعیین مناطق قرمز، زرد و سبز برای عبور و مرور وسایل نقلیه روی آورده است.

هسته مرکزی لیسبون به اصطلاح قرمز خواهد بود، بطوریکه تردد کلیه وسایل نقلیه موتوری در آن ممنوع خواهد بود. این طرح منطقه کنار رودخانه و منطقه Avenida ۲۴ de Julho را در بر خواهد گرفت. فقط در این محدوده، خودروهای ساکنین منطقه و کارگران شیفتی اجازه عبور و مرور را دارند.

یک منطقه زرد بزرگتر خارج از منطقه قرمز که محدودیت‌های متفاوتی در آن الزامی خواهد بود. در این منطقه، وسایل نقلیه با وزن بیش از ۳.۵ تن فقط در بازه زمانی ۸ شب تا ۸ صبح تردد خواهند کرد و شامل وسایل نقلیه مغازه‌داران و بازرگانان خواهد بود. لازم به توضیح است که عبور و مرور وسایل نقلیه عمومی در این منطقه مجاز است. به گزارش The Portugal News این محدودیت‌ها ممکن است از دوره زمانی تعیین شده سه ماهه فراتر رفته و برای همیشه  قابل اجرا باشد.

به منظور انتقال ترافیک از مناطق ممنوعه، شورای شهر لیسبون " کمربندی ۵ ام" را برای عبور و مرور در داخل شهر پیشنهاد می‌کند. این منطقه منطقه سبز یا مسیری خواهد بود که از Alcântara  شروع و به Parque das Nações ختم می‌شود. در کنار ساخت ایستگاه‌های مترو، عملیات در حال انجام مربوط به تکمیل طرح زهکشی بوده تا بدین وسیله از وقوع سیل در لیسبون جلوگیری شود. علاوه بر این، بازسازی جاده‌های شهری نیز در دست اجرا است.

________________________

https://www.themayor.eu/en/a/view/lisbon-cuts-traffic-through-downtown-area-11753#:~:text=Starting%20today%2C%2026%20April%2C%20a,passing%20through%20the%20inner%20city .

لینک اصل خبر در سایت شهرداری تبریز

    منبع خبر

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز یک شهرداری در شهر تبریز می باشد

      نظرات