قم باید مرجع معنایی و محتوایی معماری ایران اسلامی باشد

قم باید مرجع معنایی و محتوایی معماری ایران اسلامی باشد

http://www.bananews.ir/مدیر دبیرخانه نوآوران مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن کشور گفت: قم به عنوان یک ملجا دینی باید تاثیر معنویت بر ساخت و ساز را بررسی و فراهم کند و مرجع معنایی و محتوایی معماری ایران اسلامی باشد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) سید احسان واعظی شامگاه چهارشنبه در بازدید از پارک علم و فناوری قم، با تاسف از اینکه تاثیر معنویت در ساخت و ساز کشور کمرنگ شده است، گفت: ما در گذشته الگوساز معماری دنیا بودیم و طرح های اسلامی جایگاه ویژه ای در ساخت و ساز کشورهای غربی داشت.

معماری اسلامی به ارتقا فضائل اخلاقی انسان کمک می کند

وی با تاکید براینکه طراحی های هنری معماری ایران بخش عظیمی از تمدن ملت ماست افزود: شهر قم و در راس آن حوزه علمیه باید مرجع معنایی و محتوایی معماری ایران اسلامی باشد و در این راه پارک علم و فناوری از طریق مرکز رشد واحدهای فناور علوم انسانی باید رابط بین ایجاد فناوری و بهره گیری از ذخایر معنوی قم باشد.

واعظی با ابراز نگرانی از ورود الگوهای معماری دین گریز غربی در کشور گفت: اگر ساختمان سازی اصولی و معنوی باشد می تواند نقش چشمگیری بر تربیت روح و روان فرزندان ما داشته باشد.

مدیر دبیرخانه نوآوران مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن کشور، افزود: معماری هنرمندانه اسلامی در ایجاد آسایش معنوی، ارتقای فضائل اخلاقی و آرامش روحی افراد تاثیر مستقیم داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه قم باید در ایجاد الگوی معماری اسلامی فعال باشد گفت: دبیرخانه نوآوران مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن درصدد حمایت از استعدادها و نخبگان حوزه مسکن و شهرسازی است و با هدف استفاده کاربردی از طرح های دانش بنیان در این زمینه هاست.

ارائه تسهیلات ۵۰ میلیون ریالی به طرح های نو ساختمانی

واعظی با تاکید بر اینکه به دنبال ایجاد محصول هستیم گفت: این دبیرخانه طی ۲ سال گذشته به کشف، شناسایی و حمایت از نخبگان و پژوهشگران حوزه راه و ساختمان پرداخته و در شهرهای مختلف از طریق مراکز تحقیقاتی، دانشگاه ها، پارک های علم و فناوری و مراکز رشد به صاحبان ایده در حد نمونه سازی تسهیلات بلاعوض اعطا کرده است.

مدیر دبیرخانه نوآوران مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن کشور، به مراحل حمایتی این مرکز اشاره کرد و گفت: سقف تسهیلات ما در حدود ۵۰ میلیون ریال است که طی ۵ فاز کاری و به نسبت پیشرفت و ارائه گزارش متقاضی اعطا می شود.

وی با تاکید بر اینکه کمک های این مرکز به نوآوران غیرمستقیم و در عین حال گسترده است، اظهار داشت: همراه و همگام هر مرکز و نهادی که ایده های نو به ما معرفی می کند، تلاش می کنیم که به صاحب ایده کمک کنیم تا به محصول برسد.

واعظی به مراحل حمایتی مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن کشور اشاره کرد و گفت: به یک طراح و صاحب ایده بعد از ارایه نمونه، کمک می کنیم که کارش عملیاتی، آزمایش، وارد فرایند حقوقی، دریافت گواهی فنی جهت استاندارد سازی شود.

این کارشناس ارشد ساختمان و مسکن کشور با تاکید براینکه حتی به بازار یابی و فروش محصول صاحب ایده کمک می کنیم افزود: با این وجود هیچ چشمداشتی به ثروت تولیدی یک نوآور نداریم و دنبال دریافت سود و حق بالاسری نیستیم.

وی با بیان اینکه به هیچ عنوان دنبال جزئیات طرح یک صاحب ایده نیستیم، گفت: یکی از روش های این مرکز این است که طرح های صاحبان ایده را به همراه و باکمک معرف حقیقی و حقوقی آن به منصه ظهور می رساند.

پارک علم و فناوری قم پل ارتباطی حوزه علمیه با مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن کشور باشد

واعظی با اشاره به اینکه دست یابی به محصول مشخص و کارآمد جز اهداف مهم ماست، گفت: پارک های علم و فناوری یکی از گزینه های بسیار خوب همکاری با مرکز هستند که می توانند با معرفی نخبگان، مخترعان و صاحبان ایده به رشد و تعالی طرح های دانش بنیان کمک کنند.

مدیر دبیرخانه نوآوران مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن کشور با تاکید براینکه باید پارک علم و فناوری قم در ایجاد بستر معماری اسلامی الگوساز به مدیران ارشد مسکن و شهرسازی کمک کنند، گفت: این مرکز فعالیتی ملی دارد و از طریق رابطین متخصص استانی خود با نوآوران و مراکز حامی ایده های نو ارتباط برقرار می کند.

واعظی به حمایت های این مرکز به بسیاری از طرح های دانشجویی و دانش آموزی اذعان کرد و گفت: گاهی پیش آمده با توجه به محدودیت هایی که یک دانشجو و یا یک دانش آموز دارد درهمان محل تحصیل امکانات لازم را برای صاحب ایده فراهم کرده‌ایم.

 

 

 

    نظرات