کاهش صدا و گرما با  کاور جدید جاده‌ها در پاریس

کاهش صدا و گرما با کاور جدید جاده‌ها در پاریس

شهریار تبریز/آذر کریم‌زاده: این مخلوط‌های ابتکاری و مقاوم طوری طراحی شده‌اند که هزینه مازادی برای جامعه نداشته باشند، چراکه هزینه تولید اضافی آنها تنها کمتر از ۱۰ درصد است.

عایق صوتی کف جاده ها و کاهش اثر جزیره گرمایی شهری، با هدف بهبود رفاه ساکنان، از طریق کاهش آلودگی صوتی و اثرات دمای بالای منتج از تغییرات آب و هوایی، توسط استارت آپی در شهر پاریس به صورت آزمایشی در چندین مکان اجرا شد. این طرح نوآورانه به عنوان اولین پروژه اروپایی کاوش در راه حل های یکپارچه محصولات قیر با عملکرد کاهش صدا و حرارت، عملکرد اقتصادی (کنترل هزینه اضافی)، بهبود آسایش حرارتی برای کاربران و ساکنان و کاهش آلودگی صوتی به خصوص در شب ارائه شد.

عایق جاده ای صداگیر و ضدگرما

این پروژه که توسط شهر پاریس هدایت می شود، با هدف استقرار ۳ فرمول نوآورانه عایق جاده ای که زمینه کاربردشان فضاهای عمومی، جابجایی شهری، مناطق با سرعت مجاز ۵۰ و ۳۰  است، دارای خواص صوتی و حرارتی بهتر از بتن قیری معمولی است. دو شرکت EUROVIA و COLAS این فرمول ها را توسعه داده اند. از بین این سه مورد، دو نمونه بتن قیری و سومی آسفالت داغ ریخته شده است. تمام فرمول ها همچنین خواص مکانیکی را مطابق با کاربرد ویژه آن تضمین می کنند.  این سه فرمول دارای نقاط مشترکی نیز هستند: سنگدانه های سبک تر برای افزایش قدرت انعکاسی عایق هاست که ظاهر شفاف آنها با خروج لایه قیر بر روی سنگدانه ها تحت تاثیر ترافیک جاده ای و اشعه ماوراء بنفش به دست می آید. شات بلاست نیز به منظور نشان دادن رنگ سنگدانه ها از ابتدای آزمایش اجرا شده بود. یکی از سه فرمول شامل سنگدانه های متخلخل است، این ساختار متخلخل به حفظ آب و تبخیر آن کمک می کند و برای کاهش دمای هوا و احساس گرمای عابران پیاده در طول موج گرما طراحی شده است. این امر همچنین سر و صدای جاده را جذب کرده و در نتیجه آلودگی صوتی را کاهش می دهد.

این پروژه در جولای ۲۰۱۷ آغاز شد و تا ژوئن ۲۰۲۳ ادامه یافت. ارزیابی ها نیز تا سال ۲۰۲۷ ادامه خواهد داشت. نصب عایق های آزمایشی در سپتامبر و اکتبر ۲۰۱۸ در سه سایت پایلوت پاریس انجام شد و این مکان ها با معیارهای زیر انتخاب شدند : تراکم جمعیت بالا، سطح صوتی بالای ۶۸ دسی بل، قرار گرفتن در معرض چشمگیر خورشید و عدم وجود پوشش گیاهی و سرعت ترافیک تا ۵۰ کیلومتر در ساعت. در هر خیابان، ۲۰۰ متر از عایق نوآورانه و ۲۰۰ متر پوشش سنتی اجرا شد تا این دو محصول باهم مقایسه شوند. کمپین های آبیاری غیرشرب نیز هم زمان در جاده ها در فصل تابستان انجام شد. این کمپین ها در طول روزهایی که گرما به اوج خود می رسد ایجاد می شوند، یعنی زمانی که شرایط خاصی از دما چون عدم وجود باد و پوشش ابر برقرار است. کاهش سر و صدا و افت دما در دوره های گرمای شدید از نظر سلامتی به ویژه از نظر آزار و اذیت و اختلالات خواب تاثیر دارد که این ارزیابی اثرات مثبتی بر طرح سلامتی به عنوان بخشی از پروژه برنامه ریزی شده دارد.

پیچیدگی و زمینه اجرا

مواد نوآورانه آزمایش شده در واقع از فناوری های شناخته شده و  محصولاتی که در حال حاضر در بازار موجود هستند تولید می شوند. بنابراین جهت مقایسه پیاده سازی آنها با عایق های موجود می توان گفت که آنها نه تنها با آلودگی صوتی و جزایر گرمایی مقابله می کنند، بلکه دوام فنی مورد انتظار را نیز تضمین می نمایند. شهر پاریس اکنون این عایق ها را به عنوان مرجع اصلی برای تمام کارهای روکش جاده های درون شهری پیاده کرده است. این راه حل ها به راحتی در سایر شهرهای فرانسه یا اروپا برای موقعیت های مشابه در دسترس و قابل تکرار هستند. هزینه تولید نهایی مورد انتظار نسبت به پوشش های سنتی کمتر از ۱۰ درصد است. این پروژه تحقیقاتی ۲.۳ میلیون یورو هزینه دارد که ۱.۳ میلیون یوروی آن از طریق برنامه بودجه اروپا برای پروژه های نوآورانه (LIFE) تامین می شود که راه حلی نوآورانه با قیمتی کنترل شده است.

بنابراین شاهد کاهش قابل‌توجه سطح صدا در طول شب خواهیم بود، زمانی که ترافیک مربوط به عبور وسایل نقلیه ایزوله با سرعت تردد بالاتر و سایر منابع صوتی موجود (کار، فعالیت‌های انسانی و غیره) کاهش می‌یابد. نظرسنجی از کاربران و ساکنان سایت های آزمایشی با ابراز رضایت خود، این تحلیل را تکمیل کرد. این روش بر اساس تجزیه و تحلیل میکرو اقلیم مبتنی بر دو شاخص خواهد بود : دمای هوا و شاخص جهانی آب و هوای شهری که نشانگر فشار گرمایی است. هدف نظارت بر تکامل عملکرد حرارتی و میکرواقلیمی محصولات و درک تاثیرات خنک کننده با آبیاری غیرشرب است. در این A مرحله از تجزیه و تحلیل ها، تنها تاثیر آبیاری مورد مطالعه قرار گرفته است. نتایج نشان می‌دهد که شاخص جهانی آب و هوا را بسته به مکان، به طور متوسط ‌۱ درجه سانتی‌گراد و حداکثر تا ۳.۶ درجه سانتی‌گراد کاهش می‌دهد. از اینرو،  آبیاری تاثیر مثبتی بر توانایی ماده برای ذخیره گرمای بیشتر یا کمتر دارد.

_________________________________

منبع :

https://www.adaptaville.fr/revetement-anti-bruit-anti-chaleur

لینک اصل خبر در سایت شهرداری تبریز

    منبع خبر

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز یک شهرداری در شهر تبریز می باشد

      نظرات