معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در اصفهان: ضرورت برخورد قانونی با معدن کاران متخلف درنطنز

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در سفر به اصفهان بر ضرورت برخورد قانونی با معدن کاران متخلف درنطنز تأکید کرد
به گزارش پارما دکترعلی سلاجقه، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست صبح امروز در سفر به اصفهان ضمن بازدید از معادن نطنز به مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست اصفهان مأموریت داد ظرف یک ماه آینده با معادنی که تاکنون خلاف قوانین عمل کردند برخورد شود.
وی در بازدید از معادن شهرستان نطنز و ارتفاعات کرکس با بیان اینکه بسیاری از مسائل زیست محیطی موجود ناشی از خلاء قانونی است اما در خصوص این معادن خلاء قانونی وجود ندارد، اظهار داشت: با اقداماتی که توسط مدیرکل محیط زیست اصفهان انجام می‌‌شود امیدواریم طی یک ماه آینده خبرهای خوشی از این منطقه بشنویم و با معادنی که خلاف قانون عمل می کنند برخورد صورت گیرد.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه اقتصاد را برای مردم در کنار محیط زیست سالم می پذیریم، افزود: در محیط‌ زیست یک بحثی به نام ارزش گذاری اقتصادی وجود دارد؛ ما بر این باور هستیم اگر قرار است کاری در منطقه‌ای اتفاق بیفتد باید با جامع نگری ببینیم در برابر آنچه از دست می دهیم چه به دست می آوریم. در یک منطقه که پوشش جانوری و گیاهی وجود دارد حتی باید از نظر منظر و سیمای طبیعی و تلطیف آب و هوا قیمت گذاری شود؛ به بیان دیگر باید برای خدمات اکوسیستمی و زیست محیطی که ارائه می شود نیز قیمت گذاری و تفاوت آنچه که از دست می‌دهیم و آنچه به دست می‌آوریم را مقایسه کنیم.
آماده شدن نقشه ارزش گذاری اقتصادی شش استان کشور در دولت مردمی:
سلاجقه با بیان اینکه در دولت مردمی و انقلابی نقشه ارزشگذاری اقتصادی 6 استان کشور آماده شد، ادامه داد: امسال سعی می کنیم حداقل حدود 80 درصد کشور تحت پوشش نقشه ارزش‌گذاری اقتصادی قرار گیرد و زمانی که این نقشه ‌منتشر شود برای درخواست هر معدن کاوی ارزش محدوده با میزان اشتغال و کالا و ارزش افزوده‌ای که ایجاد خواهد کرد، مقایسه و بررسی می‌شود. وی افزود: در مسیر ورود به منطقه انهدام و تخریب دانش بومی کشاورزی که در این منطقه وجود داشته را شاهد بودیم و اینکه هویت مردم منطقه از بین رفته است و باطله های معدنی باعث تخریب منابع آبی مناسبی که در این حوضه وجود داشته شده است.
معاون رئیس جمهور اظهار داشت: کاملا مشهود بود که معادنی که خود مردم با اشتیاق اشتغال و توان فکری خلاق ایجاد کرده بودند از بین رفته و افراد دیگر آمدند معدن کاوی می کنند؛باید بررسی کرد که  چه افرادی بودند که حکم دیوان عدالت اداری ابطال می شود و این حکم بر چه اساسی بوده‌است؟
اجازه نمی دهیم کرکس کوه که منبع تامین آب منطقه است را از بین ببرند؛
سلاجقه خطاب به دوستداران محیط‌زیست نطنز گفت: به عنوان سومین خادم شما در محیط زیست کشور آمده‌ایم که مشکل را حل کنیم و مسئولین سازمان صمت در شهرستان و استان اصفهان باید به وظیفه خود در این خصوص عمل کنند.
وی تصریح کرد: درخصوص آنچه که در این منطقه اتفاق می افتد ما برای سازمان صمت قانون داریم؛ برای معدن کاوی که مجوز سطحی و حجمی دارند تکالیفی هم دیده شده است، معدن‌کاران باید پشت صفحه مجوز را هم بخوانند!
سلاجقه گفت: به همه معدن کاران کشور اعلام می کنم اگر به تعهدات مجوز عمل نکنند به آنان مجوز داده نخواهد شد؛ معادن کرکس جزو معادن استراتژیک کشور نیستند، اجازه نمی دهیم کرکس کوه که منبع تامین آب منطقه است را از بین ببرند.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور تصریح کرد: در این مسئله دولت در کنار شماست که همراه محیط زیست هستید و این مطالبه را حتما پاسخ خواهیم داد.
منافع مردم بر منافع دولت ترجیح دارد؛
سلاجقه تصریح کرد: در معدن کاری زشت ترین کاری که می تواند اتفاق افتد توهین به شعور مردم و مسئولان است؛ روستای زیبای طرقرود را وقتی نگاه می کنیم منظری از انباشت از باطله های معدنی شده و این توهین به فرهنگ ایرانی است.
کدام مسئول اینجا آمده معدن کاری کند که هر بلائی خواسته به سر مردم منطقه بیاورد؟ با کوچکترین وزش باد، باطله ها در خانه مردم است.
وی با بیان اینکه مجموعه بهداشت و درمان در این منطقه نیز باید به وظیفه خود عمل کند، اظهار داشت: مردم ولی نعمت ما هستند، سازمان صمت و محیط زیست خادم شما هستند و ما منافع مردم را بر منافع دولت ترجیح می دهیم زیرا دولت اگر قرار باشد منافعی داشته باشد در راستای منافع شما است.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: حتما جایگاه محیط زیست کشور را به پشتیبانی شعار سال حفظ خواهیم کرد همانگونه که رهبر انقلاب چند سال پیش اعلام کردند که مسئله محیط زیست اولویت کشور است و مسئله این دولت آن دولت نیست و این نکته مهم به عنوان یک اصل در اصل پنجاهم قانون اساسی مطرح شده است.
سلاجقه تصریح کرد: کشور به معدن نیاز دارد اما هر چیزی قانون دارد؛ معادن این منطقه چهره شهر و روستا را با کمال وقاحت به هم ریخته اند و ما جلوی این تخلف را می گیریم.
مسئله معادن کرکس کوه را اولویت کار شورای عالی محیط زیست قرار خواهیم داد؛
وی با بیان اینکه مسئله معادن کرکس کوه را اولویت شورای عالی محیط زیست قرار خواهیم داد، کفت : کرکس یک منطقه حفاظت شده است و برای خود قانون دار و سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان دستگاه نظارتی کشور در بخش دولت است.
سلاجقه تاکید کرد: ما به معادن کرکس اجازه تخریب بیشتر نخواهیم داد زیرا چهره این منطقه مانند جنگ زده و باطله‌ها شده و شبکه هیدورگراف منطقه از بین رفته است و کسانی که چنین کرده اند باید شرایط را به گذشته برگردانند وگرنه از همه ظرفیت های قانونی برای برخورد با متخلفین استفاده می کنیم.
وی افزود: بحث معادن کرکس را روز یکشنبه در جلسه هیأت دولت خدمت رئیس جمهوری مطرح خواهم کرد این منطقه باید نجات یابد.
تأکید دولت انقلابی بر اینکه هیچ پروژه بدون مجوز زیست محیطی کلنگ زنی نشود؛
سلاجقه با بیان اینکه دولت انقلابی تاکید دارد که هیچ پروژه بدون مجوز زیست محیطی کلنگ زنی نشود، تصریح کرد: با وجود این در بُعد اقتصادی موظفیم کمک کرده و فرآیندها را تسهیل کنیم زیرا رویکرد حفاظتی صِرف برای محیط زیست و منابع طبیعی کشور دیگر پاسخ نمی دهد.
وی ادامه داد: هنر این است که انسان را به عنوان اشرف مخلوقات نه صاحب مخلوقات در نطر بگیریم تا در کنار مخلوقات از ظرفیت‌های طبیعی استفاده کند تا طبیعت به عنوان میراث آینده حفظ شود.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص مصارف آب فولاد نطنز نیز گفت: فولاد نطنز باید با استفاده از پساب شهری فعالیت خود را ادامه دهد و منابع آب و چاه‌ها پلمب شوند و باید حتما برآورد مصرف آب انجام شود.
لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات