برای اولین بار در استان، «مسیر پیاده روی بدون کفش» اجرا می شود

برای اولین بار در استان، «مسیر پیاده روی بدون کفش» اجرا می شود

به گزارش روابط عمومی معاونت فنی و عمرانی شهرداری قزوین؛ طی بازدید از مراحل اجرایی پروژه کمربندی سبز، سیّد مسعود میرمعزی، دکترای تربیت بدنی و پژوهشگر حوزه سلامت جسمانی، ضمن اشاره به سابقه اجرای مسیرهای پیاده روی بدون کفش و پارک های پابرهنه (barefoot park) بیان کرد: پیاده روی بدون کفش، می تواند تعادل بدن را بهبود بخشد، به تسکین درد کمک کند و منجر به بهبود عملکرد لگن، زانو و مرکز بدن شود.

وی افزود: بازسازی آسیب پا به دلیل پوشیدن کفش نامناسب، تغذیه دیسک های بین مهره ای و جلوگیری از بروز مشکل در آنها پیشگیری از  واریس و جلوگیری از درماتوفیت (قارچ پوستی) در پاها از دیگر مزیت های پیاده روی بدون کفش محسوب می شود.

میرمعزی با بیان اینکه مسیرهای پیاده روی بدون کفش، در کشورهای اروپایی، به ویژه آلمان و اتریش اجرا شده و مورد استقبال شهروندان قرار گرفته است، گفت: پیاده روی در این مسیرها می تواند باعث بهبود فاکتورهای استقامتی در بدن مانند تحرک پذیری مفاصل و اندام ها شود.

وی ادامه داد: در مسیر پیاده روی پابرهنه می توان به صورت متناوب از مصالح طبیعی متفاوت مانند قلوه سنگ در ابعاد مختلف، چوب، شن، چمن و... استفاده کرد تا احساس فرد در ارتباط با طبیعت از طریق گیرنده های داخل پوست تغییر یابد.

این مدرس ورزشی با تاکید بر اینکه مسیرهای پیاده روی بدون کفش نباید طولانی باشد، زیرا می تواند موجب خستگی افراد حین حرکت شود، گفت: نیاز است اطلاع رسانی مناسب و علمی در خصوص مزیت های استفاده از این مسیرها قبل از ورود به آنها صورت گیرد تا مردم آگاهانه از این مسیر بهره ببرند.

وی در ادامه مزیت های پیاده روی بدون کفش گفت: این فعالیت جسمانی سبب بهبود گردش خون در بدن (افزایش سرعت جریان خون در رگ ها)، کاهش درد، التهاب و خستگی در پاها و حفظ تعادل بدن می شود.

در بخش دیگری از بازدید، سیّد احسان میرزاده، مدیر پروژه کمربندی سبز بیان کرد: باتوجه به مقطع عرضی طراحی شده در این پروژه و بر اساس مطالعات اسنادی صورت گرفته در خصوص فواید اجرای مسیر پیاده روی بدون کفش و بررسی تجربیات و نمونه های اجرا شده در سایر کشورها، «مسیر حس پا» در بخش هایی از مسیر پیاده این پروژه طراحی و احداث خواهد شد تا فضایی جذاب و متفاوت برای حرکت شهروندان فراهم شود.

وی با اشاره به اینکه در کنار مسیر پیاده روی بدون کفش، در نظر است فضاهای ورزشی و سلامتی دیگری نیز طراحی و اجرا شود، گفت: هدف از ایجاد این امکانات، فراهم کردن شرایط مناسب برای حضور خانواده ها- والدین و فرزندان در کنار یکدیگر- در این مسیر در ادامه جاده سلامت است.

مدیر پروژه کمربندی سبز افزود: در نظر است تجهیزات ورزشی مناسب برای کودکان، با هدف انجام فعالیت های جسمانی مستقل در فضایی ایمن و خلاقانه در مجاورت مسیر پیاده کمربندی سبز ایجاد شود.

لازم به ذکر است؛ کمربندی سبز، قطعه شمالی در کلان پروژه کمربندی شرق شهر قزوین به طول بیش از پنج کیلومتر می باشد که مسیرهای دوچرخه و پیاده و فضای سبز در کنار مسیرهای سواره طراحی شده و در حال اجرا است. پس از اجرای این پروژه، یک مسیر پیوسته پیاده روی در ادامه جاده سلامت برای شهروندان فراهم خواهد شد.

انتهای پیام/

لینک اصل خبر در سایت شهرداری قزوین

    منبع خبر

    شهرداری قزوین

    شهرداری قزوین

    شهرداری قزوین یک شهرداری در شهر قزوین می باشد

      نظرات