نشست هم‌اندیشی استاندار آذربایجان‌شرقی، نمایندگان مجلس و اعضای شورای اسلامی و شهردار تبریز با موضوع «مشکلات کلانشهر تبریز»

نشست هم‌اندیشی استاندار آذربایجان‌شرقی، نمایندگان مجلس و اعضای شورای اسلامی و شهردار تبریز با موضوع «مشکلات کلانشهر تبریز»

به گزارش شهریار ، این جلسه با حضور احمد علیرضا بیگی، محمدحسین فرهنگی، روح الله متفکر آزاد و علیرضا منادی چهار تن از نمایندگان مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی، اعضای شورای اسلامی شهر و یعقوب هوشیار شهردار تبریز برپا شد.

محمدحسین فرهنگی نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در این جلسه اظهار کرد: بر ادامه خط ریلی تا ایستگاه راه‌آهن و احداث ایستگاه تبادل در ترمینال تاکید داریم چرا که تبادل خط  ریلی با خط اتوبوس و مترو در تمام دنیا مرسوم است.

وی افزود: مجوز واردات خودروهای دست دوم با اولویت حمل و نقل عمومی صادر شده و خودروهایی با فعالیت کمتر از پنج سال و قیمت ارزان در اولویت خواهد بود.

فرهنگی با ارائه پیشنهاد انتقال آب سد شهید مدنی از طریق مهرانه‌رود تصریح کرد: شهرداری باید در این حوزه فعال باشد.  از این طریق هم رطوبت و آلایندگی شهر کاهش می‌یابد و هم به عنوان جاذبه‌ای گردشگری  بر زیبایی شهری اضافه می شود.

این نماینده مجلس با اشاره به راه اندازی بازارچه های محلی گفت: بازارچه‌های میوه و تره بار و پروتئین  در شهرداری تبریز در دستور امر قرار گرفته است. یکی از بهترین اقدامات عام‌ المنفعه ایجاد بازارچه ها ی محلی است.

احمدعلیرضابیگی، دیگر نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه اظهار کرد: باید در بسته‌های پیشنهادی شهرداری اقدام به تبیین سود و منفعت و جذب سرمایه‌گذار کنیم چرا که با توجه به وضعیت بازارهای سرمایه، خودرو، ارز و ساختمان  طرح‌های شهرداری می‌تواند برای سرمایه‌گذار سودآور باشد.

وی افزود: اختیارات نرم افزاری دولت ظرفیت دیگری است که می‌توانیم با توسل به آن مصوبه دولت قبلی در خصوص بخش باسمنج را ابطال کنیم.

بیگی خاطرنشان کرد: بقیه بخش‌های دولتی نیز باید با شهرداری هماهنگ شوند  تا ظرفیتهای تبریز در همایش بین‌المللی سرمایه‌گذاری معرفی شود.

روح‌الله متفکر آزاد نماینده دیگر مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه گفت: برخی پروژه‌های ملی از جمله خط دوم متروی تبریر را پیگیری کردیم که منجر به گنجاندن نام تبریز  در لیست اعلامی به بانک مرکزی و لیست خروجی از بانک مرکزی شد.
وی افزود: بر همین اساس عملیات اجرایی خط دوم متروی تبریز با اعتبار ۴۳۰ میلیون یورو ادامه خواهد داشت.

متفکر آزاد یادآور شد: تلاش داریم وزیرکشور و یا وزیر مسکن از بافت فرسوده و حاشیه‌نشین شهری  بازدید کنند.

وی اضافه کرد: رینگ آبی شمال تبریز اگر تکمیل نشود، خطر قطعی آب در محلات شمالی را خواهیم داشت که در این سفر باید این موضوع را نیز پیگیری کنیم.

علیرضا منادی سفیدان نیز در این جلسه با اشاره به اخبار خوشایند شهرداری تبریز در حوزه محیط زیست گفت: اخبار خوشایند شهردار در باب هوای پاک، حمل و نقل عمومی، نوسازی تاکسی ها و دیگر موارد اخباری امیدآفرین و خوشحال‌کننده هستند.

وی افزود: بحث رانش زمین، بافت فرسوده، بافت حاشیه شهر، واگذاری مجموعه  یادگار امام (ره) و دیگر موارد پیشنهادی از سوی شهردار تبریز نیاز به نامه‌نگاری منسجم دارد تا  هر کدام از نمایندگان به دنبال اخذ منابع از وزارتخانه‌ها در حوزه‌های مختلف باشند.
منادی ابراز داشت: اخذ منابع دولتی برای بافت فرسوده شهری نیز می‌تواند در دستور کار قرار گیرد و البته نامه‌نگاری لازم در این خصوص باید صورت بگیرد.

شهرام دبیری سخنگوی شورای اسلامی شهر تبریز نیز در این جلسه اظهار کرد: فاینانس خط دوم متروی تبریز مهم است و مراحل عمده را طی کرده ولی نیاز به تاکید دارد.
وی با اشاره به ضرورت احداث کمربند دوم تبریز نیز گفت: مطالبات شهری در بافت های فرسوده  باید در دستور جلسه با رئیس جمهور باشد.

غلامرضا احمدی، رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر نیز در این جلسه اظهار کرد: یکی از مسائل مهم شهری استفاده از سهم دولتی در برخی امور همانند بافت فرسوده و حاشیه‌نشینی است که ۲۵۰۰ هکتار بافت فرسوده و ۲ هزار هکتار بافت حاشیه نیازمند ورود جدی دولت است.
وی افزود: سهم دولت در صدور پروانه در بافت فرسوده، سهم دولت در پروژه‌های حمل و نقل عمومی، استفاده از ظرفیت منطقه آزاد ارس در توسعه حمل و نقل عمومی، تسریع در عملیات اجرایی اتوبان جنوبی تبریز، استفاده از منابع دولتی در پروژه‌های پسماند، و استفاده از بودجه حوادث غیرمترقبه برای دفع آب های سطحی از جمله مواردی است که در سفر دوم رئیس جمهور می‌تواند مطرح شود.

محمد حسن اسوتچی، دیگر عضو شورای اسلامی شهر نیز در این دیدار بر ضابطه‌مندی تبدیل وضعیت کارکنان  تاکید  کرد.

پرویز هادی، رئیس کمیسیون ورزش و جوانان شورای اسلامی شهر تبریز نیز در این جلسه با اشاره به وضعیت رهاشده مجموعه ورزشی یادگار امام (ره) اعلام کرد: مجموعه یادگار امام (ره) در وضعیت نامناسب رها شده و اداره کل ورزش و جوانان توان رسیدگی به آن را ندارد؛ این مجموعه جزو اماکنی است که از شهرهای مختلف کشور در آن حضور می‌یابند.

وی افزود: آقای شهردار دستور رسیدگی به برخی نواقص این مجموعه ورزشی را صادر کرده ولی نظر شورای اسلامی شهر این است که این مجموعه را به شهرداری تبریز تحویل دهند.

هادی خاطرنشان کرد: موضوع بعدی، مجموعه ورزشی شیخ محمد خیابانی در خیابان ورزش، چسبیده به مجموعه شهید توانا است که اگر این دو مجموعه به شهرداری تبریز تحویل داده شود، بهسازی آنها به عنوان نیاز و مطالبه شهروندان توسط شهرداری آغاز می‌شود.
وی با اشاره به بودجه ورزشی شهرداری تبریز در سال جاری نیز گفت: نزدیک ۷۰۰ میلیارد تومان بودجه ورزشی امسال شهرداری تبریز است و ۲۵ مجموعه ورزشی یک هزار متری قرار است امسال احداث شود که چند مورد آن به زودی افتتاح می‌شود.

یاسین بجانی، دبیر شورای اسلای شهر تبریزهم در این جلسه اظهار کرد: در ترمینال تمامی کلانشهرها، بیش از ۵۰۰ دستگاه اتوبوس فعالیت دارند ولی در ترمینال تبریز ۹۰ دستگاه اتوبوس فرسوده فعالیت دارند.

سال گذشته مشکل سرویس مدارس داشتیم و امسال نیز پیش‌بینی می‌کنیم با توجه به کمبود خودروی ون، با این مشکل روبرو شویم.

بجانی خاطرنشان کرد: بحث رانش زمین در برخی نقاط زمین که بیشتر اراضی منابع طبیعی هستند، رخ داده و نگرانی در بین شهروندان ایجاد کرده است  ولی اداره کل راه و شهرسازی اعتبار لازم برای مقاوم‌سازی را ندارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین رسول برگی، رئیس شورای اسلامی شهر تبریز نیز در پایان این جلسه خاطرنشان کرد: بافت مرکزی شهر تبریز واقعا معضلی اساسی  برای تبریز شده که هم میراث فرهنگی و هم مسکن و شهرساز ی در بروز این مشکل دخیل هستند.
وی افزود: مشکل اساسی در بافت مرکزی تبریز  ضوابط و مقررات میراث فرهنگی است.

برگی خاطرنشان کرد: در رابطه با خودروهای امدادی دست شهرداری تبریز خالی بوده و جای خودروهایی چون  لودر، بیل زنجیری ودیگر ماشین‌آلات سنگین بحران در شهرداری تبریز خالی است.
وی با اشاره به ظرفیت منطقه آزاد ارس در حوزه ورود خودروهای امدادی نیز گفت: اگر دولت اجازه دهد ما از ظرفیت منطقه آزاد ارس در واردات خودروهای امدادی سنگین استفاده کنیم تا در مواقع ضروررت نیاز به کمک دیگر شهرها نباشد.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری تبریز

    منبع خبر

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز یک شهرداری در شهر تبریز می باشد

      نظرات