يادداشت؛ كولر گازي يا آبي؟ كدام يك دوستي ما را با برق ...

ايامي از سال و نيز ساعاتي از شبانه روز داراي بيشترين مصرف انرژي الكتريكي است كه به آن روزهاي اوج مصرف سال و ساعات اوج بار گفته مي شود و عموما اين مصارف اوج، در فصل تابستان و متاثر از استفاده انبوه از وسايل سرمايشي است.
بيش از  70 درصد از خانوارهاي ايراني در فصل گرما از كولرهاي آبي و يا گازي براي خنك كردن منازلشان استفاده مي كنند. تفاوت عمده اين دو سيستم در مصرف برق آنها است به طوري كه توان كولرهاي آبي حدود 500 وات و  كولرهاي گازي بالغ بر 2000 وات است.
كولرهاي آبي در مناطقي كه رطوبت هوا بالا است، مانند شمال و جنوب كشور از كارايي خوبي برخوردار نيستند، لذا در اين مناطق از كولرهاي گازي به طور گسترده استفاده مي شود، اما در مناطقي كه شرايط آب و هوايي براي استفاده از كولر آبي مساعد است، استفاده از كولر گازي دليل مصرف برق بالا، اشتباه است.
در بخش عمده اي از مناطق ايران تابستان را نمي توان بدون كولر سپري كرد تا در صنعت برق صرفه جويي حداكثري حاصل شود، اما با راهكارهايي ساده مي توان مصرف برق را در اين دو سيستم سرمايشي تا ميزان قابل توجهي كاهش داد تا از خاموشيهاي تابستانه جلوگيري شود.
- محل نصب، سرويس و نگهداري مناسب و تناسب ظرفيت برودتي كولر با فضاي مورد استفاده (از لحاظ مساحت، دما و رطوبت) از مهمترين نكاتي است كه در استفاده از كولر گازي مقدار انرژي مصرفي را كاهش مي دهد.
- همچنين آفتابگير بودن يا نبودن فضا در تعيين كولرگازي مناسب مهم است. اين نكته به عنوان نخستين نكته در استفاده بهينه از كولر گازي نقش اساسي دارد و رعايت آن به اين معني است كه گام نخست را درست برداشته ايم.
- تميز بودن كندانسوركولر گازي و نصب آن در سايه بسيار مهم است، زيرا اين قطعه به دليل عبور جريان هوا از آن در ميزان مصرف برق تاثير زيادي دارد.
- اگر شرايط فراهم است، بايد كولر گازي را در مسير باد نصب كنيم، اين كار موجب انتقال حرارت بهتر در كندانسور شده و در نتيجه افزايش بازده و كاهش مصرف انرژي را به دنبال دارد.
- محوطه پشت كولر بايد فضاي مناسبي جهت گردش هوا داشته باشد تا استفاده بهينه از كولر گازي ميسر شود.
- درزگيري مناسب اطراف كولر گازي، قرار نداشتن در معرض تابش مستقيم خورشيد، سرويس به موقع و تميز كردن فيلترهاي هوا و رادياتور، در كاهش مصرف برق تاثير بسيار زيادي دارند و استفاده بهينه از كولر گازي را براي كاربر محقق مي كنند.
- اگر در مناطق جنوبي زندگي مي كنيم، با كاشت درخت در نزديكي كولر گازي و ايجاد سايه خنك براي آن، حدود 10 تا 15 درصد در مصرف انرژي الكتريكي صرفه جويي خواهيم كرد.
- در تابستان دماي آسايش خانه را روي 24 درجه سانتيگراد تنظيم كنيم.
- به طور همزمان از وسايلي نظير اجاق، سماور، لامپ رشته اي و… با كولر گازي استفاده نكنيم، زيرا اين وسايل موجب افزايش بار گرمايي محيط مي شوند؛ در نتيجه كولرگازي براي رسيدن به برودت مطلوب، بيشتر تلاش مي كند و برق بيشتري هم استفاده مي كند.
و اما در كولرهاي آبي هم علاوه بر انتخاب قدرت مناسب كولر با توجه به مساحت منزل، سرويس سالانه موتور و پوشال كولر، ايجاد سايبان براي كولر، استفاده از كليد هوشمند در سرعت بخشيدن به قطع و وصل به هنگام اين وسيله، مي تواند نتايج مثبتي را در ميزان استفاده از برق حاصل كند.

علي رفيعي- مدير روابط عمومي شركت توزيع نيروي برق خراسان جنوبي


لینک اصل خبر در سایت شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر

    منبع خبر

    شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر

    شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر

    شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر یک شرکت در شهر تهران می باشد

      نظرات