رهبر: گرد و غبار، آثار تاریخی را تهدید می‌کند

رهبر: گرد و غبار، آثار تاریخی را تهدید می‌کند

http://www.bananews.ir/یک باستان‌شناس پیشکسوت معتقد است که در صورت تداوم یافتن پدیده‌ی گرد و غبار، خطری جدی آثار باستانی مناطق درگیر با این پدیده و از جمله استان کرمانشاه را تهدید می‌کند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) دکتر مهدی رهبر در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد: متأسفانه در کشور ما هیچ اقدامی برای حفاظت از آثار تاریخی در برابر ریزگردها انجام نشده است و اگر برای مقابله با این پدیده سرمایه‌گذاری نکنیم، شاهد نابودی آثار تاریخی خواهیم بود.

او از بین رفتن جلوه‌ی ظاهری آثار تاریخی را یکی از مهم‌ترین ضررهای گرد و غبار دانست و ادامه داد: تمیز کردن مرتب آثار تاریخی به فرسودگی آن‌ها منجر خواهد شد.

این باستان‌شناس گفت: مسلما ریزگردها حاوی ذراتی هستند که به تخریب فیزیکی و شیمیایی آثار تاریخی منجر می‌شوند که اثرات آن را می‌توان در آزمایشگاه‌های تخصصی بررسی کرد.

رهبر با انتقاد از روند تخریب آثار باستانی در استان کرمانشاه، اظهار کرد: ساخت پل، خانه‌های مسکونی، بزرگراه و بخصوص مونوریل، زمینه‌ی تخریب این آثار را فراهم کرده‌اند و گرد و غبار نیز بر این عوامل اضافه شده است. کاهش رونق گردشگری نیز یکی از اثرات گرد و غبار است، زیرا بیشتر گردشگران مکان‌هایی را با هوای آلوده برای سفر انتخاب نمی‌کنند.

رهبر از مسؤولان خواست با انگیزه‌ی بیشتری برای صیانت از آثار باستانی تلاش کنند و سرمایه‌گذاری برای مقابله با گرد و غبار را در دستور کار قرار دهند.

    نظرات