بازآفرینی پارکینگ‌ها در شهر

بازآفرینی پارکینگ‌ها در شهر

شهریار تبریز/آذر کریم‌زاده: موضوع پارک خودرو یکی از فاکتورهای مقابله با چالش‌های تحرک شهری است. برای اولین بار در چند دهه اخیر، این موضوع فقط شامل خودروهای شخصی نمی‌شود چرا که اکنون اولویت با حمل و نقل عمومی و تحرک فعال است. در همین چارچوب، نمونه‌های بارزی از شهرهای پایدار – مانند اسلو یا پونتودرا – به تدریج فضایی که در اختیار خودروها قرار داده شده را به حداقل رسانده‌اند. همچنین، این شهرها در حال حذف مکان‌های پارک خودرو از خیابان‌ها هستند تا مسیرهای دوچرخه‌سواری، پیاده‌روهای وسیع‌تر، حاشیه های گیاهی سبز یا خطوط اتوبوس را جایگزین آن‌ها کنند.

از این رو، ایجاد محل پارک خودرو یکی از موضوعات مهم در توسعه شهرهای پایدار محسوب می‌شود. این شهرها موظفند در مورد استراتژی پارکینگ تجدید نظر کنند تا در عین قابل دسترس بودن برای کاربران، آن را با یک خط مشی زیست‌محیطی ادغام کنند.

امروزه در رابطه با این مسئله، توسعه فناوری امکان بازنگری در راه‌های جدید هوشمندسازی پارکینگ را فراهم می‌کند  و از آنجایی که قرار است مکان‌های پارکینگ به حداقل برسند، به نظر می‌رسد تشویق به پارکینگ زیرزمینی به نفع گسترش فضاهای عمومی و توسعه تحرک پاک باشد. اکنون بسیاری از استارت‌آپ‌ها این خلاقیت را با اپلیکیشن‌هایی مانند " یس پارک " جهت ابداع روش‌های نوین پارک خودرو جهت کمک به بازآفرینی پارکینگ در شهرها دنبال می‌کنند.

جستجوی پارکینگ فاکتوری از آلودگی هوا

تخمین زده شده که ۱۰ درصد از ترافیک شهری توسط وسایل نقلیه‌ای که به دنبال جای پارک خودرو هستند به وجود می‌آید. در مقیاس فردی، این تقریباً ۳۰ دقیقه در هفته برای هر راننده محسوب می‌شود. و طبق یک مطالعه کلی توسط مرکز مطالعات شبکه‌ها، حمل‌ونقل، شهرسازی و ساخت‌وسازهای عمومی،۶۰ درصد از آلودگی شهری ناشی از تردد به سمت جستجوی پارکینگ است. بنابراین نه تنها پارکینگ باعث ایجاد مشکل ازدحام در شهرها می شود بلکه کیفیت زندگی را کاهش داده و کیفیت پایین هوا را نیز افزایش می‌دهد.

در سایه فن‌آوری‌های جدید، امکان سازماندهی مجدد پارکینگ هوشمند و به ویژه پارکینگ زیرزمینی با هدف دسترسی بیشتر به آن وجود دارد. استارت‌آپ‌های زیادی جهت رویارویی با این چالش، روی این موضوع کار می‌کنند. به عنوان مثال می توان از مورد مربوط به" پارکینگ‌مپ " نام برد، یک شرکت فرانسوی که می تواند به وسیله شبکه‌ای از حسگرهای متصل روی مبلمان خیابان، فضاهای موجود در یک مکان را بصورت آنی اطلاع دهد. سایر شرکت‌ها راه‌حل‌های مشابهی را ارائه می‌دهند. برای مثال، " ایزی پارک " استارت آپ سوئدی، راه‌حلی پیش‌بینی‌کننده ارائه می دهد که راننده را به یک فضای پارکینگ در دسترس راهنمایی می‌کند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که مقصد خود را در اپلیکیشن وارد کنید و سپس به مکان‌های رایگان ارائه شده بروید.

این راهکارها یافتن مکان‌های پارکینگ را آسان‌تر کرده و بنابراین جریان ترافیک را روان‌تر می‌کنند. این امر باعث صرفه‌جویی در زمان و کاهش ترافیک می‌شود. بنابراین می‌توان امیدوار بود که این امر منجر به کاهش کمی آلودگی در شهرها شود. اما برای اینکه این برنامه‌ها کار کنند، پارکینگ‌ها باید همچنان در دسترس باشند. اینجاست که بازار جدیدی برای پارکینگ‌های خصوصی و زیرزمینی در حال شکل‌گیری است.

پارکینگ زیرزمینی، جایگزینی برای پارک خودرو در شهرهای پایدار

در فرانسه، حدود هفت میلیون فضای آزاد در پارکینگ‌های خصوصی متعلق به اشخاص، شرکت‌ها، هتل‌ها یا حتی سهامداران اجتماعی وجود دارد. از این پس، در زمانی که بطور قطع پارکینگ از خیابان برچیده خواهد شد، این فضاها هستند که مورد توجه ما قرار می‌گیرند. اینجاست که شرکت هایی مانند "زِن پارک" و" یس پارک" صورت قانونی پیدا می‌کنند. حتی به جرات می‌توان یس پارک را جزو بهترین ها در خصوص پارکینگ های زیرزمینی قرار داد که از آنجایی که سطوح خیابانی متعلق به عابران پیاده و دوچرخه سواران شده است، پس بیشتر در زیرزمین سرمایه گذاری می‌شود!

شرکت یس‌پارک که در سال ۲۰۱۴ ایجاد شد، به مرور زمان تبدیل به کارشناسی در حوزه اجاره طولانی مدت پارکینگ گردید. اخیراً همچنین این شرکت اعلام کرده است که علامت نمادین ۳۰۰۰۰ مکان موجود در پارک خودرو را اجرا کرده است. این استارتاپ سهمی در شراکت با مقامات محلی در تحول اکولوژیکی داشته و همچنین از سهامداران اجتماعی است. هدف آن، این است که اطمینان حاصل شود که از بین بردن فضاهای پارک خودرو در خیابان ها در چند سال آینده دردسر زیادی برای رانندگان درست نکند. بدین منظور، این استارتاپ یک پارکینگ همیشگی و معتبر، نزدیک به محل زندگیشان پیدا می‌کند.

از این رو، بنیانگذاران این شرکت معتقدند که چندین نمونه بارز از مزایای پارک زیرزمینی خودرو وجود دارد که از جمله آنها اتومبیل‌های ایمن‌تر، آلودگی بصری کمتر و اصلاح فضای عمومی مورد انتظار است. به نظر می‌رسد در آینده رقابت برای پارکینگ یکی از محورهای تحول شهری باشد. روندی که ما را مجبور می‌کند تا یک برنامه‌ریزی شهری با محوریت ترکیب‌گرایی (چندوجهی) را از نو به اجرا درآوریم.

_________________________

منبع:

https://leshorizons.net/comment-reinventer-stationnement-ville/

لینک اصل خبر در سایت شهرداری تبریز

    منبع خبر

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز یک شهرداری در شهر تبریز می باشد

      نظرات